
Käynnistysongelmia 2,2 TID
Käynnistysongelmia 2,2 TID
Kertokaapa mistä johtuu että vm -03 93 SS 2,2 TID käynnistyy näillä pakkasilla (-25) tunnin webaston lämmityksellä, mutta vm -04 95 Stw 2,2 TID ei?
Toisin sanoen 95:sta loppuu virta eikä jaksa pyöräyttää konetta käyntiin. Koneet ja akkujen kapasiteettien pitäisi olla samat.

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Niinpä
Sitä mietin itsekin olisiko mahdollista. Tuli myös mieleeni onko ensiasennusakut hankittu "halvimman" mukaan joten laatu vaihtelisi. No ensimmäisenä aloin kuitenkin etsimään syytä onko autoissa jotain eroa mikä selittäisi ilmiön. Onko molemmissa Webasto vai toisessa Eberi?
Asia selvä
Akku on nyt aamulla testattu ja on kunnossa. Jostain syystä 9-3 SSää voi pitää 1 h webastoa päällä -30 pakkasella, mutta 9-5:sta ei. Toki Webasto on tehokas joten ½ h riittää käynnistykseen.
Akun ikä Webastolla
Akun ikä webasto käytössä on n.2v ja jos akku pääsee kerrankin tyhjäksi, niin se on yleensä lopun alkua. Akusta lähtisin liikkeelle tai mittaamalla molemmista autoista webaston virrankulutuksen.
Onko Webastot muuten samantehoiset vaikka ei pitäisi olla suurempaa merkitusta virrankulutukselle? Myös puhaltimen nopeus vaikuttaa.
Onko Webastot muuten samantehoiset vaikka ei pitäisi olla suurempaa merkitusta virrankulutukselle? Myös puhaltimen nopeus vaikuttaa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Sama vamma 3.0 TiD
Juu, kävi minulla myös.
Pakkasta ei sunnuntaina ollut kuin -22C ja Eberi oli ollut tunnin päällä. Kun yritti laittaa käyntiin niin alkoi hillitön reledisko, naksui ja kalkkui oikein kunnolla. SIDin kellot nollaantui mutta radiossa säilyi asemat (?).
Vasta kun annettiin virtaa appiukon autosta niin lähti käyntiin. Vähän kummastuttaa kun auto ei ole edes vuotta vanhaa ja ajan aina vähintään 40 min pyrähdyksiä ja Eberiä en käytä kuin kerran päivässä aamulla pakkaskeleillä...
Pitänee varmaan ottaa yhteys paikalliseen huoltoon ja kysellä onko vika jostain syystä yleisempikin.
-t-
Pakkasta ei sunnuntaina ollut kuin -22C ja Eberi oli ollut tunnin päällä. Kun yritti laittaa käyntiin niin alkoi hillitön reledisko, naksui ja kalkkui oikein kunnolla. SIDin kellot nollaantui mutta radiossa säilyi asemat (?).
Vasta kun annettiin virtaa appiukon autosta niin lähti käyntiin. Vähän kummastuttaa kun auto ei ole edes vuotta vanhaa ja ajan aina vähintään 40 min pyrähdyksiä ja Eberiä en käytä kuin kerran päivässä aamulla pakkaskeleillä...
Pitänee varmaan ottaa yhteys paikalliseen huoltoon ja kysellä onko vika jostain syystä yleisempikin.
-t-
9-5 Wagon Vector 3.0 TiD '05
Akku?
Nyt alkaa usko Saabiin talviautona olla koetuksella.
Reilun vuoden ikäinen 95 2,2 Tid Wagon ja jo kolmannen kerran ei lähde käyntiin kun webasto on ollut päällä. Nyt oli päällä n. 20 min ja pakkasta on -23 C. Ihmettelenkin suuresti voiko kone olla jo niin lämmin ettei edes hehkua tarvita 20 min, lämmityksen jälkeen? Pidemmällä lämmitysajalla (1h) akku ei jaksa pyörittää moottoria.
Toisaalta epäilen myös akkua ja piakkoin kokeilen vielä vaihtaa sen. Mikä on nyt markkinoilla sellainen akku jossa riittää teho kovemmillakin pakkasilla?

Toisaalta epäilen myös akkua ja piakkoin kokeilen vielä vaihtaa sen. Mikä on nyt markkinoilla sellainen akku jossa riittää teho kovemmillakin pakkasilla?
Jos webasto ja startti ongelmat liittyy toisiinsa niin eipä autossa taida olla paljon vikaa. Veneissä on ollut lämppäreitä iät ja ajat. Ihmiset osaa varoa virran kulutusta ja varautua siihen. Minä pelkään edes kuunnella radiota pidempään autossa ja sitten ihmetellään tunnin lämmityksen jälkeen kun virta on vähissä.jcarlson kirjoitti:Eiköhän se ongelma nyt kuitenkin ole siinä akussa eikä autossa..
Lyhyet ajomatkat ja runsas webaston käyttö niin kyllä siinä nöyrtyy akku kuin akku nopeasti.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Jostakin joskus kuullut sellaisen viisauksen noiden webastojen käytöstä että niitä olisi käytettävä sen mukaan minkälainen on tuleva ajomatka. Esim. työmatka aamusella jos kestää vain 15-20 min, niin silloin ei pidetä webastoakaan päällä tuntia vaan 15 min, korkeintaan 1/2 h. Eli sopeuttaa lämmitysajan suhteessa tulevaan matkaan että akku ehtii latautua.tema kirjoitti:Jos webasto ja startti ongelmat liittyy toisiinsa niin eipä autossa taida olla paljon vikaa. Veneissä on ollut lämppäreitä iät ja ajat. Ihmiset osaa varoa virran kulutusta ja varautua siihen. Minä pelkään edes kuunnella radiota pidempään autossa ja sitten ihmetellään tunnin lämmityksen jälkeen kun virta on vähissä.jcarlson kirjoitti:Eiköhän se ongelma nyt kuitenkin ole siinä akussa eikä autossa..
Lyhyet ajomatkat ja runsas webaston käyttö niin kyllä siinä nöyrtyy akku kuin akku nopeasti.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Niinpä
Ihan hyvä viisaus.
Mulla kuitenkin viimeisin ajomatka oli 5 tuntia ja sitä ennen muutaman tunnin jaksoja, joten akun pitäisi olla kyllä täynnä.
Ihmetyttää nyt vain että jos pitää 20 min webastoa päällä, niin auto ei lähde käyntiin ja kun tänä aamuna starttasin ilman webastoa (-26), niin auto suorastaan "räjähti" käyntiin. Ilmeisesti Saabin insinöörit ovat tehneet niin ovelan softan jossa hehkua ei käytetä tarpeeksi kun webasto on ollut päällä.
9-3 SS 2,2 Tidissä ei ollut näitä ongelmia, joten olisikohan siinä ollut fiksumpi softa.
Mulla kuitenkin viimeisin ajomatka oli 5 tuntia ja sitä ennen muutaman tunnin jaksoja, joten akun pitäisi olla kyllä täynnä.
Ihmetyttää nyt vain että jos pitää 20 min webastoa päällä, niin auto ei lähde käyntiin ja kun tänä aamuna starttasin ilman webastoa (-26), niin auto suorastaan "räjähti" käyntiin. Ilmeisesti Saabin insinöörit ovat tehneet niin ovelan softan jossa hehkua ei käytetä tarpeeksi kun webasto on ollut päällä.
9-3 SS 2,2 Tidissä ei ollut näitä ongelmia, joten olisikohan siinä ollut fiksumpi softa.