Koeajetut Aerot

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Make5
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 19:50
Paikkakunta: Lappeenranta

Koeajetut Aerot

Viesti Kirjoittaja Make5 »

Kävinpä tuossa Lappeenrannan Auto Eekoolla (tms) koeajamassa niin 9-5 Aero Wagonin (automaatti 2.3t) kuin 9-3 SC Aeron (manuaali V6t).

9-3:
+Mukavan oloiset sisätilat
+stereot
++koneen äänet
+ajotuntuma yleensä
-takapenkillä tulee helposti ahdasta
-ratin 'sporttinen' hopeamuovisysteemi
-kuskin jalkotilassa vasemmassa laidassa (eli mihin useimmin lepuuttaa jalkaa) ärsyttävästi kopisevaa muovia :)
-liekö johtunut renkaista mutta ääntä kantautui ikävän paljon kabiiniin (rengasmelu jne.)

9-5:
+Mukavat, suuret sisätilat, myös takapenkillä viihtyy varmasti
+vakaa ja hiljainen
-sama ärsyttävä muovi ratissa kuin 9-3ssakin

Yllättävää oli itselle se kuinka kesyjä kummatkin olivat(tuntuivat). Kummatkin vetivät kyllä oikein mukavasti ja tasaisesti mutta jäin silti kaipaamaan lisää sitä ärjyvää voimaa kun kierrokset nostetaan yli 4tonnin. 9-5ssa ollut automaatti tuntui ihan hyvältä, vaihtoi nopeasti ylös kohtalaisen pehmeästi eikä arponut vaihteiden kanssa sen kummempia. Ehkäpä tuo Maptunin lupaus omaan tonnariin pitänee kutinsa, ainakin liikkuminen on vikkelämpää jos niikseen tulee. (lastut ne saa näihinkin :wink:

Kaiken kaikkiaan jos auton valintaan näiden kahden väliltä ei vaikuta esim. lapset jotka tarvitsevat enemmän tilaa tai jotain muuta vastaavaa, niin itse ottaisin kyllä tuon hieman pienemmän 9-3sen halvemman hinnan (51k vs 55k?) ja koneen äänien takia. :D
#2633
Tomaatti9000
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Hankintahinnan erotus häviää aika nopeasti bensalaskuihin:

9-3 Aero: 15,5/7,4/10,4; autom. 17,2/7,4/11,0 l/100 km
9-5 Aero: 13,4/7,1/9,4; autom. 14,7/7,2/10,0 l/100 km

Eski
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Lastutuksen jälkeen autot myös usein tuntuvat nopeammilta, vaikka eivät välttämättä sitä ole. Kun tulee jonkin sortin potku / piikki. Vakiona kun mennään niin kuminauhamaisesti, joka latistaa fiilistä, mutta on käytännössä parempi.
STCF #3
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:Hankintahinnan erotus häviää aika nopeasti bensalaskuihin:

9-3 Aero: 15,5/7,4/10,4; autom. 17,2/7,4/11,0 l/100 km
9-5 Aero: 13,4/7,1/9,4; autom. 14,7/7,2/10,0 l/100 km

Eski
Tuolla keskikulutuksen 1L erolla minun vuotuisilla ajokilometreilläni hankintahinnan erotus kuivuisi jo 22.5 vuodessa. Eli voisin perustella itselleni jonkin isokoneisen auton hankinnan (esim. 540iA ;)).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Make5
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 19:50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Make5 »

Ainakin tuossa omassa tonnarissani veto on sen verran tasaista ja turbo lähtee niin alhaalta mukaan ettei suoranaista piikkiä tule vaikka lastu onkin. Myönnettävä on kuitenkin että tuo on harvinaista, sillä niissä lastutetuissa autoissa joissa olen ollut kyydissä tai ajanut itse (audi/vw/seat/volvo/ford) tuo potku on ollut paljon selkeämpi ja todellakin piikittynyt esim 3500-4500kierrosten välille.
#2633
Tomaatti9000
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Enpä tiedä tuon V6Turbon viripotentiaalista, mutta ainakin 9-5 Aeron ns. steg-virittäminen on turhaa ja todella riskialtista. Kuten on useasti todettu 9-5 Aeron virittäminen oikeasti edellyttää mm. mäntien vaihtamista ynnä muuta pientä...

Tietysti jos rahaa olisi, niin ostaisin heti uuden 9-5 AeroWagon Hirschin. Siinähän säilyy tehtaan takuu ja paketin saa vieläpä muutoskatsastettua.

Eski
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Tai ostaa 9-5 aeron ja siihen jälkikäteen Hirsch paketin esim 305hv. HIntaa 6500 eur ilman veroja. Asennus valtutetulla Saab huoltamolla ja eikun katsastamaan uusille tehoille.

paketti sisältää, lähde Hirsch Performance
Leistungssteigerungskit inklusive Ladeluftkühler, Luftfiltersystem, Ansaugrohr, Turbolader, Katalysator, Sportauspuffanlage, Steuergerät und Software. Mit Saab Original Werksgarantie.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

itse kävin kokeilemassa ko saabit imatralla keskiviikona.
Ensin 9-5 aero ja sit 9-3 aero.

Jälkimmäinen oli minusta tehokkaampi ja muutenkin "käteen sopivampi".
Lisäksi kaksi ihmistä ei isoa autoa tarvii.

"pikkumustalle täys kymppi" (9-3 SC)

Tehon "puutteeseen" saatto vaikuttaa nollakeli (lue liukkaus ja luistonesto)
9-3 jakso kihtyä hyvin jopa kutosella

Yhteenveto: Ei tollasia autoja oo olemassakaan..... ei ainakaan minulle ja ei ainakaan pariin vuoteen :(
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
ju60ni
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 13:57
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja ju60ni »

Yleisesti ottaen mietintää sen suhteen, että moottoritilavuuden mukaan porrastettu vakuutuksen hinta kannattaa laskea mukaan .

Huomasin muutoksen rajuuden ( 2.0l /2.3l) , ainakin IF.
95 2,3 vireessä
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

ju60ni kirjoitti:Yleisesti ottaen mietintää sen suhteen, että moottoritilavuuden mukaan porrastettu vakuutuksen hinta kannattaa laskea mukaan .

Huomasin muutoksen rajuuden ( 2.0l /2.3l) , ainakin IF.
Lähivakuutuksessa ero ei ollut dramaattinen (2.0 ->3.0), liekö sitten vakuutusmyyjä pitänyt kahvitarjoilusta :D
Yhtiökohtaisiahan nämä, vaikka tilavuusrajat on kaikilla samat.
BMW 320dA Coupe LCI
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

En ole aivan uusimpia ajanut. Viimeisin testaamani Saab on 9-3SS 2.0t ja vector-varusteilla sekä sporttialustalla yms.. Manuaalihämmenteisenä se oli ihan kiva ajettava. Alustalle, ohjaustuntumalle ja vakaudelle annoin kyllä plussaa, mm. veteli vähemmän kuin OG9-3. Eteneminen tosiaan noissa on kuminauhamainen mutta ku pari kertaa jäi katsomaan sitä nopeusmittaria niin se kyllä kiikkuu yllättävän nopeaa.

Tiloja en sen kummemmin katsellut, lähinnä kuljettajan silmin koeajoin. Näppärä peli kaiken kaikkiaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Koeajetut Aerot

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Make5 kirjoitti:Kävinpä tuossa Lappeenrannan Auto Eekoolla (tms) koeajamassa niin 9-5 Aero Wagonin (automaatti 2.3t) kuin 9-3 SC Aeron (manuaali V6t).....


...Yllättävää oli itselle se kuinka kesyjä kummatkin olivat(tuntuivat).
Ruotsalainen autolehti Teknikens Värld kellotti uutta 9-5 aero wagon automaattia
0-100 6,9 s/ 0-402m 15s. Minun mielestä suht hyvät ajat 260hv:elle painavalle automaatille,
ottaen huomioon vanhempien 9-5 automaattien suoritusarvoja.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

9-3 ss on paras ajettava mitä on utoista tullut vastaan, tosin en ole ihan uusimpia kilpailijoita kokeillut. Mutta ihan eri planeetalta kuin vanha 9-3. Voimaa vain ei ollut nimeksikään kun oli tämä 1.8t automaatilla.
Mutta sen huomasi että ennemmin sillä tomaatilla ajaa kuin millään turhalla nappivaihteistolla, samaa olen miettinyt myöskin mersun ratissa. Tavallinen automaatti riittää vallan hyvin siviiliautoon.
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Koeajetut Aerot

Viesti Kirjoittaja Eski »

vjbremer kirjoitti: Ruotsalainen autolehti Teknikens Värld kellotti uutta 9-5 aero wagon automaattia
0-100 6,9 s/ 0-402m 15s. Minun mielestä suht hyvät ajat 260hv:elle painavalle automaatille,
ottaen huomioon vanhempien 9-5 automaattien suoritusarvoja.
Oho 8O Nuo lukemat on hyvin lähellä M2005 9-5 Aero Hirschin (305hv) suorituskykyä. Sehän meni 0-100km/h TM:n mittauksissa 6,7 sek ja 400 metriä ajassa 14,8 sekuntia. Voikohan tuo pitää paikkansa, vai onko M2006 Aerossa Hirschin softa vakiona :twisted:

Eski
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Eski kirjoitti:Hankintahinnan erotus häviää aika nopeasti bensalaskuihin:

9-3 Aero: 15,5/7,4/10,4; autom. 17,2/7,4/11,0 l/100 km
9-5 Aero: 13,4/7,1/9,4; autom. 14,7/7,2/10,0 l/100 km

Eski
Itse asiassa tuossa "Make5":n vertailuparin keskikulutuksissa ei ole kuin 0,4 litran ero 9-5 automaatin eduksi. Vertailun toinen osapuolihan oli manuaali 9-3.

t:"pilkunviilaaja" :D
Vastaa Viestiin