Tehostetun hammastangon säätö
Tehostetun hammastangon säätö
Onko kukaan koettanut säätää 900:n tehostettua hammastankoa? Tarkoitan hammasvälyksen säätöä - pinioni sekä hammastangon keskikohtahan tahtovat kulua suhteessa muita kohtia enemmän pitkäaikaisessa käytössä. Normaalisti liukukappaleen jousi huolehtii siitä, että hammasvälys on jotakuinkin olematon, ja lisäksi on olemassa stoppariruuvi, joka määrää miten pitkälle liukukappale (tai-mäntä) voi nousta. Kuitenkin joskus jousen esijännitystä olisi kai hyvä vähän tiukentaa ja katsoa tarkoin, ettei ohjaus kanita missään kuormitusolosuhteissa. Manuaalisella ohjausvaihteella tuo on helppo homma, mutta tehostetussa on säätöruuvi lukittu suurikokoisella peltisellä lukkomutterilla, ja ongelmana on nyt tuon mutterin aukisaaminen. Siihen kai kuuluisi käyttää jotakin erikoistyökalua, mutten vielä kehtaisi ruveta moista väsäämään. Kikkoja tähän? Entäs onko noissa ruuveissa ja muttereissa jokin tiivistehuuli, joka olisi vaarassa ruveta vuotamaan?
Ystävällisesti otetaan neuvoja ja tietoja vastaan...
Ystävällisesti otetaan neuvoja ja tietoja vastaan...
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Kiitokset vihjeistä! Aikojen saatossa on muissa autoissa tullut kokeiltua sekä ylitiukat että ylilöysät hammastangon säädöt, eli näin se siperia opettaa pysymään nahoissaan kun säätelee!
Se tässä vain askarruttaa, että kun jo olen meisseliä hakannut niihin pikku koloihin, joita kulmissa on, niin vain istuu mutteri kuin P junttilan seinässä! Äijä (=minä) ihan raivon partaalla ja mutteri senku olla jöllöttää entisillä sijoillaan.
Uskallanko antaa lämpöä, sieltäkö ei siis minkään "pehmytosan" pitäisi sulaa mälliksi aivan kättelyssä?
Vähän hämärän peitossa mulle on myös, onko tehostettu hammastanko vaseliinivoideltu, kuten manuaalit? Vai osallistuuko hydraulineste jotenkin mekaanisten osien voiteluun?


Vähän hämärän peitossa mulle on myös, onko tehostettu hammastanko vaseliinivoideltu, kuten manuaalit? Vai osallistuuko hydraulineste jotenkin mekaanisten osien voiteluun?
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Öljyä on sylinterissä männän molemmin puolin, sekäVähän hämärän peitossa mulle on myös, onko tehostettu hammastanko vaseliinivoideltu, kuten manuaalit? Vai osallistuuko hydraulineste jotenkin mekaanisten osien voiteluun?
ohjausventtiilissä, joka on ohjausakselissa.
Sekä venttiilissä, että sylinterissä on stefat molemmin puolin.
Tietysti öljy voitelee nämä paikat.
Varsinainen hammastanko, ja hammaspyörä ovat vaseliinivoideltuja.
Nyt sitten seuraa kuulumisia. Kiireiden (mm. asuntojen näytöissä pyöriminen ja pankinjohtajan puheilla käynti) ehdin vasta eilen hammastangon kimppuun, puhtia uhkuen. Lisämotivaationa ilo juuri leimatusta vara-autostani (joka ei ole Saab, vaan O***C****), ja niin nostin Imolaröödin keulan pukeille ja ryömin alle. Aseina törppö CRC:tä, tukeva ruuvimeisseli, kohtuupainoinen vasara ja kuumailmapuhallin. Ensin liotus, sitten lämpöä. Sitten lekaa. Ja niin joutui peltimutterin läpykkä
luovuttamaan PelleP:n ylivoimalle!! Sitten päästiin itse säätöön. Merkkasin säätöruuvin alkuperäisen kohdan, tarkistin sitten, olisiko säätö sinnepäinkään, kun tässä jo aiemmin esitettiin (eli kiinni ja auki 40-60 astetta). No kyllähän se oli - sinnepäin. Laitoin kokeeksi säätöruuvia vain hieman alkuperäistä tiukemmalle. Säätömutteri vähän hellävaraisemmin kiinni kuin mitä se aiemmin oli. Kylmät tyypit rattia kääntelemällä, ja tässä kohdin huomio:pyörät ylhäällä ei huomaa mitään eroa. Pyörät maassa huomasin, että keskiasennon ympärillä rattia veivattaessa ei lonksu enää samaan malliin. Sitten koeajolle, ja...
...haluaako joku kuulla vielä lisää? Mielelläni kerron, mutten tuputa...

luovuttamaan PelleP:n ylivoimalle!! Sitten päästiin itse säätöön. Merkkasin säätöruuvin alkuperäisen kohdan, tarkistin sitten, olisiko säätö sinnepäinkään, kun tässä jo aiemmin esitettiin (eli kiinni ja auki 40-60 astetta). No kyllähän se oli - sinnepäin. Laitoin kokeeksi säätöruuvia vain hieman alkuperäistä tiukemmalle. Säätömutteri vähän hellävaraisemmin kiinni kuin mitä se aiemmin oli. Kylmät tyypit rattia kääntelemällä, ja tässä kohdin huomio:pyörät ylhäällä ei huomaa mitään eroa. Pyörät maassa huomasin, että keskiasennon ympärillä rattia veivattaessa ei lonksu enää samaan malliin. Sitten koeajolle, ja...
...haluaako joku kuulla vielä lisää? Mielelläni kerron, mutten tuputa...



Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Noniin...eli siis autosta hävisi melkein tykkänään kaikenlaiset vetelyt ja tempoilut (huom.tehot edelleen tallella!), suuntavakavuutta vihdoinkin löytyy ja kaiken kukkuraksi ohjauksen palautuvuus kadunkulmauksissa on jopa aiempaa parempi!!
Missään olosuhteissa hammastanko ei kanita, tuli meinaan eilen sen verran perusteellinen kokeilu tehtyä. Oli paljasta asfalttia; sileätä ja uraista; kiihdytyksiä; lumi-ja jääpintaa, sohjoa ja sainpa kokeiltua senkin miten käy, kun pito vaihtelee vedätyksessä kummankin puolen pyörien kesken. Eipä temmo pirssi paljoakaan.
Että voisiko sanoa, ettei juuri paremmin olisi voinut onnistua. Sivutuulen vaikutuskin tuntui vähenneen. Kokeilkaapa muutkin, mutta olkaa tarkkoina, ettei mene liian kireäksi. Koeajon pitää olla hyvin perusteellinen, ja palautuvuutta eri kääntökulmilla ja oloissa pitää tarkkailla.
Arvatkaas onko Vihtipelle onnensa kukkuloilla. Ihan piti ottaa eilen juhlajuomaa asian kunniaksi - ja tänään tärisen töissä...



Että voisiko sanoa, ettei juuri paremmin olisi voinut onnistua. Sivutuulen vaikutuskin tuntui vähenneen. Kokeilkaapa muutkin, mutta olkaa tarkkoina, ettei mene liian kireäksi. Koeajon pitää olla hyvin perusteellinen, ja palautuvuutta eri kääntökulmilla ja oloissa pitää tarkkailla.
Arvatkaas onko Vihtipelle onnensa kukkuloilla. Ihan piti ottaa eilen juhlajuomaa asian kunniaksi - ja tänään tärisen töissä...

Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki