Kytkinongelmia

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
0501430
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 04:01

Kytkinongelmia

Viesti Kirjoittaja 0501430 »

Mulla on taas vaihteeksi ongelmia kytkimen kanssa. N. 2-3 kk sitten kytkin temppuili ja silloin vaihdettiin työsylenteriä (konehuoneessa oleva) nyt se tekee saman taas, käytin sen korjauksessa ja ne sanoi ettei pääsylinterissä löydy vikaa. Eli onko se nyt sitten apusylinteri? Jos se on se, niin löytyykö Salon seudulta joku, joka voisi halvalla korjata sen? Olen opiskelija ja mulla ei ole vara laittaa 500€ pelkästään siihen että mekaanikko purkaa vaihdelaatikon. Onko kellään mitään vinkkejä tai neuvoja mulle? Ja jos en korjaa, plajonko -89 tonnarilla saisi rahaa jos sen myisi tuossa kunnossa? Osia on vaihdettu iha reilusti pallonivellestä lähtien... ajettu on 415tkm
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Miten kytkin temppuilee, mitkä ovat oireet?
Onko kytkinletku ehjä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
0501430
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 04:01

Viesti Kirjoittaja 0501430 »

se on aika vaikea kuvata, jos sen päästää normaalisti irti, niin se päästää kokonaan kytkimen irti. siis se tuntuu polkimessakin. Jos sen ihan vähän matkaa päästää, niin se ottaa ihan kokonaan. ja silloin kun se alkoin tuntui aina kun kytkimen päästi että paineet olisi häviämässä ihan lopussa kytkin liikematkasta. en tiedä oliko tuosta nyt mitään apua, on kuten jo sanoin aika vaikea kuvata.. kuitenkin poljin ei jää pohjaan..
0501430
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 04:01

Viesti Kirjoittaja 0501430 »

ai niin, ja en tiedä onko letku ehjä. Pojat ne tuossa korjaamolla tarkistivat sen sylinterin, en tiedä katsoiko ne samalla letkut.
jap1
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 15:56
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja jap1 »

Onhan kytkytin ilmattu kunnolla ja polkimen jousi ehjä??
raiveh
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:25
Paikkakunta: Pajulankylä, Mikkeli

Viesti Kirjoittaja raiveh »

tonnarissahan on tuo kytkimen letku heikko kohta joka jossain vaiheessa helkeaa ,,olisiko tuo ?
Og 9-5
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
0501430
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 04:01

Viesti Kirjoittaja 0501430 »

en tiedä. voinko minä, joka ei todellakaan oikein hallitsee näitä juttuja, itse jotenkin tarkistaa asian? jousin on ehjä, sen minä osaan aika varmaksi sanoa, koska se ei tunnu tsiltä että jousi olisi poikki. ilmauksesta en osaa sanoa, mutta luulisi että ne olisi sen tarkistanut kun ne viimeksi vaihtoi sen työsylinterin tai kun ne tarkisti mikä se voisi olla.
esh
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 20:31
Paikkakunta: Ii

Viesti Kirjoittaja esh »

Kyllähän tonnariin vaihdetaan ensimmäiseksi kytkin letku ettei käy niin-
kuin minulle. Viime kesänä laitettu työsylinteri eikä vaihdettu kytkin letkua clubilaisen kehoituksesta huolimatta nyt sitten tuli nesteet kabiinin
puolelle ja työsylinteri vuotaa.

Pääsylinterissä oli mustia kumenpalasia, työsylinteriä huuhdeltu paikallaan
tuli runsaasti mustaa jankkia ja kumen palasia.
(epätoivoinen yritys ettei tarvitsisi käyttää laatikkoa pois)

kytkin letkun kun irrotti ja katkaisi sisusta ihan murusina. :evil:

Auto -95 tonnari
Pykälä
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 14:15
Paikkakunta: Turku

Letku

Viesti Kirjoittaja Pykälä »

Jooh, sama vika rahikaisella. Oman auton (-95) kytkinletku halkesi ykskaks liikenneympyrässä. Erityisen ikävää oli se, että ympyrä sijaitsi Hollannissa.

Letku vaihtoon vaan, ettei jää vanha tielle. Kaipa päältä jo näkee onko vasta vaihdettu vai ei.

OffTopiccia: Bensapumppu hyytyi parin kk:n päästä myöskin ulkomailla: Saksassa. Olis pitäny nääs ennakoida taas nääs (takana 302 tkm) 8)
0501430
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 04:01

Viesti Kirjoittaja 0501430 »

mutta jos se letku ois vanha, niin eikö sen nesteen pitäisi sitten vähentyä kanssa? kun tarkistin nesteet konehuoneesta, niin säiliö oli ihan täynnä..
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos letku olisi alkanut pullistella, oireena varmaankin olisi että ei irrota kunnolla.

Sisäpinnalta muhjaantunut letku yhdistettynä kumimurusia sisältävään jarrunesteeseen kai voisi aiheuttaa kiinniotto-ongelmiakin, työsylinteri ei pääsisi palautumaan samaan tahtiin kuin nostat poljinta.

Ymmärsinkö kuvauksesi oireista oikein, kytkintä nostaessa tuntuu vaikealta hallita paljonko ottaa kiinni, hiukankin nostaessa saattaa haukata yllättäen kokonaan kiinni?

Jos nyt on esim. niin, että kytkimen saa "tuntumalle" tasamaalla esim. nostamalla ala-asennosta 5 cm, niin onko mitään eroa jos nostat kytkintä äärimmäisen hitaasti sen 5 cm tai sitten hyvin nopeasti nostamalla saman 5 cm?

Täällä oli juttua letkuista:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=23243
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
0501430
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 04:01

Viesti Kirjoittaja 0501430 »

joo, asia on niin, että jos nostan kytkimen se ottaa sen vaikka nyt 3cm jälkeen kokonaan, eli ihan kuin haluaisi polttaa kumia. eli aika raivokas liikkeelle lähtö. tällä hetkellä joskus se on niin, joskus ei ole mitään, ja joskus se vaan tuntuu kytkimen ihan loppupäässä. tiedäthän sen tunteen jos tunnet polkimessa että jokin ei ole kunnossa ;)
0501430
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 04:01

Viesti Kirjoittaja 0501430 »

pitäisikö sen nesteen muuten olla minkä väristä? mulla se on ihan tummaa... kun luin tuossa letkutopiikissä että jos letku on menossa, siitä tulee mustaa kumimönjää, onko se kyseinen juuri syy miksi nesteet olisi sitten tummat?
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Vois olla kokeilemisen arvoinen juttu et ilmais kytkimen..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

0501430 kirjoitti:pitäisikö sen nesteen muuten olla minkä väristä? mulla se on ihan tummaa... kun luin tuossa letkutopiikissä että jos letku on menossa, siitä tulee mustaa kumimönjää, onko se kyseinen juuri syy miksi nesteet olisi sitten tummat?
Alempana kuva työsylinteristä, josta voinee päätellä, miksi ei ole hyvä juttu, että letku "syöpyy" sisältäpäin...tuskin on nestevirtaus ihan optimissaan, kun työsylinteri on täynnä lakritsamössöä.

Ilmausta suosittelen ensiavuksi minäkin, ilmaa niin kauan, että tulee nipasta kirkasta nestettä. Sitten kytkinletku vaihtoon ensi tilassa ja uudelleen ilmaus.

Kuva
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin