
No tuli kuitenkin ajeltua viime perjantaina tuollaisella -02 S60 D5:lla ja mukavaa kyytiä antoi. Olen käsittänyt Volvot huomattavasti heikommiksi ajettaviksi kuin nyt totesin. Ohjaus oli tukeva, mutta tarkka. Minkäänlaista vetelyä en havainnut. Koneen luonne oli mielestäni melko mainio; ei kovin kapea vetoalueeltaan kuten jotkin dieselit. Tuo 163 kaakkia kuljettaa tuota koria ainakin yllättävän ripeästi. Oli pakko myöntää, että helpompi oli ajella tuolla dieselillä kuin tuolla omalla tontulla. Onhan tonttu toki suunniteltu ihan eri aikakautena. Motarin rampilta lähdössä tosin tonttu viilettää räväkästi kun vääntöalue jatkuu pitkään. Kulutusmittaria seuratessa mentiin puolella ainemäärällä tuohon omaan kiesiin verrattuna, no se ei tosin yllättänyt yhtään.
Outoja asioita oli mm näkyvyys, joka ei ole S60 kovin kummoinen. A-pilarit ovat melko suuret ja näkyvyys taakse onneton. Peilien varassa ollaan melko paljon. Tavaratilasta ei nyt voi puhua, syvä luola olisi osuvampi vertaus. Miten muuten oikeasti tuollaisesta porrasperäisestä autosta saa ne perimmäiset tavarat kontista ulos? Ilmeisesti koukulla tai lassolla...

Niin, ja olisin taas kerran halunnut kokeilla samana päivänä 9-3SS tai 9-5:sta uudella dieselillä, mutta eihän sellaista ilmeisesti Lahteen saada. Pahan mielen palvelusta toki Lahden pulju jälleen kerran onnistui antamaan... mutta se onkin jo toinen tarina; täytyy vain todeta, että pariskunta liikkeeseen astuessaan ohittaa meikäläisen automyyjän näkemyksen mukaan.
Pakko myöntää, että noissa muutaman vuoden ikäisissä dieseleissä ei Saab ole minulle edes vaihtoehto -- jos nyt diesel tulee hankittua. Jospa sitä voisi lykätä ostamista niin kauan, että nuo 1.9 koneisia diesel-Saabeja saa meikäläisen kukkarolle sopivaan hintaan.