9-5 Saabin moottorin ulina

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
kaapo
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Kesä 09, 2006 11:57

9-5 Saabin moottorin ulina

Viesti Kirjoittaja kaapo »

Onko kellään tietoa mistä johtuu voimakas moottorista tuleva ulina autoa käynnistettäessä?

Hihnat tarkistettu ja eivät luista. Ulina voimakkainta kun auto on seissyt pisempään. Ulina lakkaa parin min. kuluttua.

Niin, autolla ajettu noin 165 000 km ja kaikki huollot tehty. Noin vuosi sitten (155 000 km) Garretin turbo hajosi ja vaihdettu Mitsun turbo tilalle. Kyseinen ulina alkoi kuulua parin kuukauden kuluttua ahtimen vaihdosta.

Moottorin ollessa lämmin, ulina on lyhytaikaisempaa.
Välillä kuitenkin ulinaa ei ajoo lähdettäessä kuulu ollenkaan, vaan ulina tulee muutaman minuutin viiveellä. Moottorin kierroksia nostaessa ulina vaimenee.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Kyse on hyvin suurella todennäköisyydellä tästä.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Ettei vaan olisi öljynsuodatin ulina ??? katso http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ight=ulina
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
saabster
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: To Loka 14, 2004 07:38

Viesti Kirjoittaja saabster »

Pölläyttääkö tuo savua muuten käynnistettäessä?
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Voi olla silti hihna
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=22712

Myöskin ohjaustehostin voi pitää ääntä tarpeeksi kuluneena.

Tai sitten noita jo arvattuja...
9-3 SC 1.8t -06
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Eikö tuo 2 minuutin ulina kylmänä johtunut siitä tukkeentuneesta öljysihdistä öljypohjassa? Ääni tulisi siitä että ei saa aluksi nostettua öljyä ja vinkuu kuivuuttaan tms.
9000CS 2,3
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Saappi Kuski kirjoitti:Eikö tuo 2 minuutin ulina kylmänä johtunut siitä tukkeentuneesta öljysihdistä öljypohjassa? Ääni tulisi siitä että ei saa aluksi nostettua öljyä ja vinkuu kuivuuttaan tms.
Tai siis öljypumppu siellä jurisee kuivuuttaan. Jos näin on niin öljypohja auki ja sihti pesuun.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tex Willer
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Helmi 13, 2004 10:53
Paikkakunta: Teksas

Viesti Kirjoittaja Tex Willer »

Minullakin piti kone kaikenlaista ääntä, kilinää tai jurinaa hiukan ennen kuin turbo laukesi ja vielä turborempan jälkeenkin. Laitoin sitten öljyn sekaan jonkinlaista liuotinta, http://www.auto-rx.com/ . Vähän tuon aineen lisäämisen jälkeen sivuäänet hävisivät.

Webbisivu ja myyntipuheet ovat vähän kotikutoisen näköisiä mutta joillakin keskustelupalstoilla on mainittu että tästä olisi apua nimenomaan näiden moottoreiden kanssa joilla on taipumusta lietteen muodostukseen. Kovin rajut liuotinaineet eivät varmasti ole hyväksi mutta tuo on ainakin mainospuheiden mukaan mietoa.

Parempi tietysti avata öljypohja ja putsata paikat käsin.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

ng900aero kirjoitti: Tai siis öljypumppu siellä jurisee kuivuuttaan. Jos näin on niin öljypohja auki ja sihti pesuun.
EI missään nimessä kannata itse ruveta konetta purkamaan ja putsaamaan, jos moottoritakuu on voimassa, vaan viedä suoraan merkkihuoltoon tutkittavaksi.

Eski
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Eski kirjoitti:
ng900aero kirjoitti: Tai siis öljypumppu siellä jurisee kuivuuttaan. Jos näin on niin öljypohja auki ja sihti pesuun.
EI missään nimessä kannata itse ruveta konetta purkamaan ja putsaamaan, jos moottoritakuu on voimassa, vaan viedä suoraan merkkihuoltoon tutkittavaksi.
Eski
Minulle kertoivat merkkihuollossa tylysti että vaikka moottoritakuu on voimassa, ei sen piikkiin tehdä ensimmäistäkään hommaa ennenkuin JAKOPÄÄ pitää "riittävästi" ääntä. Ei riitä että öljypumppu vinkuu tai muuta vastaavaa. Melko hölmöjä ehtoja takuuhommille. Siinä vaiheessa on jo löysät housussa kun jakopää alkaa pitää elämää. Oman pussin piikkiinhän sitten hommat voi tietysti suorittaa. :roll:
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
kaapo
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Kesä 09, 2006 11:57

Kiitoksia neuvoista

Viesti Kirjoittaja kaapo »

Nyt on öljyt ja suodatin vaihdettu. Ulina hukkui samalla. Ulina tuli ilmeisesti öljynputsarista. Edellisestä öljynvaihdosta oli tullut kilometrejä noin 13 000. Toivottavasti myös pysyy jatkossa poissa. Kiitos.
Tex Willer
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Helmi 13, 2004 10:53
Paikkakunta: Teksas

Viesti Kirjoittaja Tex Willer »

tami kirjoitti: Minulle kertoivat merkkihuollossa tylysti että vaikka moottoritakuu on voimassa, ei sen piikkiin tehdä ensimmäistäkään hommaa ennenkuin JAKOPÄÄ pitää "riittävästi" ääntä. Ei riitä että öljypumppu vinkuu tai muuta vastaavaa. Melko hölmöjä ehtoja takuuhommille. Siinä vaiheessa on jo löysät housussa kun jakopää alkaa pitää elämää. Oman pussin piikkiinhän sitten hommat voi tietysti suorittaa. :roll:
Saabin ohjeet tunnistukseen löytyy oheisesta kirjeestä

http://www.genuinesaab.com/psi/oil/Oil% ... n%20us.pdf

Minullekin tuli vuosi sitten oheinen kirje jossa asiaa selitellään

http://www.autosafety.org/uploads/phpde ... Letter.pdf
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Suomessa takuuasioista vastaa GM-Finland, jonka käytäntö on suoraan sanoen tältä palstalta luetun perusteella (ei omakohtaista kokemusta) perseestä. Jos menee vetoamaan tuohon Saab Cars USA:n lähettämään lappuun ja oireisiin, toteavat todennäköisesti, että vakuutuskäytännöt vaihtelevat maittain, eikä tuon perusteella voida toimia...Eli GM-Finlandin kanta on, että samalta valmistuslinjalta tulleet autot "vikaantuu" ihan eri tavalla, jos niillä ajetaan rapakon tuolla puolen. Täällä ilmenevä ulinaongelma on normaalia tai asiakkaan itsensä aiheuttamaa, Amerikoissa selvä viittaus moottorisuunnittelussa tapahtuneen virheen aiheuttamaan ongelmaan, tai jotain semmoista.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kiitoksia neuvoista

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-5T kirjoitti:
kaapo kirjoitti:Nyt on öljyt ja suodatin vaihdettu. Ulina hukkui samalla. Ulina tuli ilmeisesti öljynputsarista. Edellisestä öljynvaihdosta oli tullut kilometrejä noin 13 000. Toivottavasti myös pysyy jatkossa poissa. Kiitos.
veikkaan etta ulina alkaa uudestaan.
Alkaa varmasti, öljynvaihdossa saattoi sihdistä lähteä hieman likaa pois ja öljy pääsee taas läpi hetken aikaa.

Itse en ajaisi autolla jonka öljykierto ei ole kunnossa.
Pakkohan sen pumpun jurinan on riittää syyksi tutkia moottoria tarkemmin? Vai haluavatko että asiakas ottaa venakopan irti ja vasaroi jakoketjua vaihtokuntoon ja näin saamaan se vaadittavaa ääntä :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tex Willer
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Helmi 13, 2004 10:53
Paikkakunta: Teksas

Viesti Kirjoittaja Tex Willer »

V.J.S kirjoitti:Jos menee vetoamaan tuohon Saab Cars USA:n lähettämään lappuun ja oireisiin, toteavat todennäköisesti, että vakuutuskäytännöt vaihtelevat maittain, eikä tuon perusteella voida toimia...
Kyllä ja ei. Sytytyskasettien takaisinkutsu lähti liikkeelle NHTSA:n tutkimuksista ja toteutettiin samanlaisena myös Suomessa. En tiedä mutta veikkaisin nuo moottorien korjaukset tehtävän myös suht samanlaisin kriteerein eri maissa, jostain kansainväliseltä Saab-GM akselilta tuollainen linjauspäätös että lieteongelma tunnustetaan tulee. Tietysti joku yksittäinen jälleenmyyjä voi asennoitua ongelmiin miten lystää mutta jos oireet täsmäävät niin periaatteiden pitäisi olla samat. Jälleenmyyjällehän tuo on vain hyvää businesta kun saa laskutettua GM:ää takuutyöstä, en ymmärrä miksi he olisivat tällaista vastaan.

Asia erikseen on että jos moottorista kuuluu kolinaa tai rahinaa niin ei se välttämättä ole juuri tämä ongelma vaan voi olla ihan jotain muuta joka ei kuulu ylimääräisen moottoritakuun piiriin. Sen selvittäminen voi hyvinkin vaatia moottorin aukaisun.
Vastaa Viestiin