90 vm.86 nykiminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Ruppana
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 17:16
Paikkakunta: Kaarina

90 vm.86 nykiminen

Viesti Kirjoittaja Ruppana »

Uskollinen appiukolta peritty 90-soturi on viime aikoina pariin otteeseen alkanut nykiä. Juhannusmatkalla teki sitä jo menomatkalla aivan matkan lopussa. Seuraavana päivänä testasin taas eikä ollut mitään probleemeja. No, kotimatkalla toimi n. 50km aivan OK sitten aloitti taas. Tuntui siltä ettei olisi saanut riittävästi bensaa, nyki vain, ei voinut ajaa edes kolmosella, auto sammahteli ja lopulta ei käynnistynyt ollenkaan. Pyöritti kyllä hyvin, mutta ei käynnistynyt.

Korjaamolla jolppi sai sen tas pelaamaan, oli käynyt läpi polttoainesyöttöä, putsannut kaasaria, vaihtanut kalvon ja tiivisteitä. Lisäksi oli käynyt läpi sähkösysteemit. Kone pelasi taas kuin unelma. Tyhjäkäyntikin oli laskenut selvästi ja joskus tapahtuneet jälkihörähdyksen loppuneet.

Sitten se ryökäle teki tänään taas samaa. Tyhjäkäynti oli noussut taas 1500 kierrokseen, ja sain nilkutettua auton töistä kotiin kakkosella. Auto taas sammahteli välillä, mutta sain aina uudelleen käyntiin. Edelleenkin käynnistyy hyvin pihasta. Ei vaan uskalla pahemmin ajella sillä :cry:

Mistä pirusta tuo voisi johtua? Tulpat, tulpanjohdot, akku, virranjakajankansi ja polttoainepumppu on vaihdettu. Vika tuntuu tulevan vain silloin, kun lämpöä on riittävästi, esim. matkan loppuvaiheessa ja tänään pienen ajelun jälkeen auton ollessa auringossa koko päivän.

Pienen kyselyn jälkeen sain selville, että kuulostaisi virtapuolen ongelmalta. Tarkoitus on nyt vaihtaa pyörijä, kondensaattori ja puola. 90:sen Saabin kondensaattoria ei vaan näy ainakaan motonetin ja bilteman sivuilla, voisiko siihen laittaa 99 kondensaattorin tai muita 99 sytytysosia? Mikä muu voisi olla ongelmana?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24636
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onko sytytys kärjetön vai kärjellinen?
puola voi olla loppu...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Ruppana
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 17:16
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja Ruppana »

Olen jotenkin käsittänyt, että 90:ssä olisi aina kärjetön sytytys? Olenko väärässä?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Miun 900i:stä meni puola silleen, että se lyhyessä ajossa toimi ihan kivasti, mutta mitä pidemmän matkan ajoi, sen huonommin pysyi käynnissä ja se nyki kokoajan maantieajossa. Kulutus oli noin litran enempi, kuin normaalisti. Arvaas vaihdoinko kaikki muut sytkään liittyvät osat ennen puolaa? Voisin sanoa,että vähän kyrsi kun vika paljastui. Ehjä originaali boschin puola maksoi purkaamossa 7euroa.

Viallinen puola ei ihan täysin nyt täsmää tuohon vikakuvaukseen kuitenkaan, koska se ei missään tapauksessa aiheuttaisi sitä kierrosluvun nousemista, joka oli mainittu. On toki mahdollista, että autossa on vieläkin muitakin vikoja yhtäaikaa. :roll:

Yksi kaasaripelien riesa taitaa olla se pensapumpun käyttötangon hajoaminen. Siellä oli joku pala, joka voi mennä rikki. En nyt tarkemmin sitä ulkonäköäkään enää muista. Mie yhden semmosen tangon poistin iivariksi muutoksen yhteydessä serkun ajokista. Siinäkin olisi ollut tienvarteen pysähtyminen enemmän kuin todennäköistä lähiaikoina sen tangon takia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mertmi kirjoitti:En nyt tarkemmin sitä ulkonäköäkään enää muista.
Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hehe, toihan on isompi, kuin luonnossa. Senverta kenkkumainen keksintö, että joutuu ottamaan venakopan irti, jotta saa vaihdettua.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ruppana
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 17:16
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja Ruppana »

Saakeli, aamulla vaihdettiin ne yllämainitut puola, pyörijä ja sytytyksen ohjausyksikkö. Ei voittoa. Toimi kyllä korjaamolta töihin, mutta päivän auringossa maatuaan alkoi kilsan jälkeen kotimatkalla nykiä vanhalla tavalla. Liikkuu vaan ykkösellä kytkintä liiraten ja sammuu aina välillä. Pysähdyksistä käynnistyy kyllä aina uudelleen.

Käsittämätön vika. Seuraavaksi olisi tarkoitus purkaa koko kaasari. Pistän pakettiin koko romun jos ei sillä lähde liikkeelle. Prrrrkle! Jotenkin sen täytyy liittyä siihen, että se ei kestä liikaa lämpöä. Moottorilämmöt eivät silti nouse...

Jos jollain olisi jotain vinkkejä tilanteeseen, niin otetaan kiitollisuudella vastaan.

Vaihdettu:
- akku
- tulpanjohdot
- tulpat
- virranjakajan kansi
- pyörijä
- puola
- polttoainepumppu
- kaasarin kalvo ja tiivisteet, ja kaasari putsattu
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Epäilisin ongelmia kaasuttimen suunnalla, tosin tuo on varmaan jo Pierburgilla, mutta uskoisin että lämpimät kelit tekevät kuitenkin juilia. Tuolle omalle 99:lle hellekelit tuntuvat olevan välillä myrkkyä. Ei suoranaisesti ajossa, mutta hetki vaikka parkkiruudussa kauppakäynnin ajan ja käynnistää, lähtee hyvin, mutta kaasua ei kestä painella oikein ollenkaan tai alkaa julmettu nykiminen/hyytyminen, joka ei kylläkään kauaa kestä ja ilmenee vain kuumilla keleillä. Muutaman kerran saanut aikaan noloja tilanteita, kun polkaissut vähän reippaammin vaikka risteykestä liikkeelle ja tuloksena melkein lyö naaman rattiin, kun hyytyy/nykii yhtäkkiä. Pintakaasulla toimii ihan hyvin. Bensapumppu on ok, se on vaihdettu. Niin se vielä, nykimistä säestää myös melko voimakas bensan haju, vaikka vuotoja ei näy. Ja tosiaan ilmenee vain suomenoloissa lämpimillä keleillä ~20° ylöspäin.
Ruppana
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 17:16
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja Ruppana »

Kävin just hakemassa auton taas pois sitä minne olin jättänyt.Oli ollut muutaman tunnin varjossa ja toimi taas ihan hyvin. Olisiko mahdollista, että bensa lämpenisi tankissa aurinkoisella säällä liikaa ja tekisi painetta tankkiin, joka puolestaan sulkisi tankista lähtevän ilmaletkun joka puolestaan vaikuttasi kaasarin toimintaan ja käyntihäiriö johtuisi siitä? (ei ainakaan kerännyt mitään painetta tankkiin vian aikana, testasin)

Joka tapauksessa vian täytyy liittyä jotenkin ilman lämpötilaan, kun päivällä auringossa ollut auto kulkee kunnolla vain kilometrin, ja seitsemän aikaan illalla ei ilmene mitään ongelmia.

Kaasari olisi tarkoitus purkaa huomenna, sellainen Solex 175 CD se on...

Kävin vielä yrittämässä näin iltamyöhäsellä miten toimii. Ei toiminut. 300 metriä kulki, sitten alkoi nykiminen ja sammuminen. Sain onneksi taas raahattua sen takaisin korjaamon pihalle, ylämäen ykkösellä ja kytkimellä kituuttaen, auton sammuessa joka 5m jälkeen... Ei se vika nyt pelkästään lämpötilasta kyllä johdu.
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Käykö ryypyllä paremmin silloin kun se nykiminen alkaa?
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Kokeiles ilman tankinkorkkia..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onko tuo miun ja JUS:n esittelemä bensapumpun käyttötanko ehjä? Kysyjä ei ole vielä vastannut siihen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ruppana
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 17:16
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja Ruppana »

Testasin tuota paineenkeräytymistä bensatankkiin, mutta ei ainakaan tuntunut minkäänlaista paineentussahdusta, kun avasin tankinkorkin, kun olin autolla hinkannut eteenpäin.

Ai niin se käyttötanko, se se oli jonka olin unohtanut. Katsotaan... kiitos muistutuksesta!
Ruppana
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 17:16
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja Ruppana »

Kaasari on purettu osiin ja putsattu sekä muutamia osia vaihdettu. Polttoainepumppu toimii. Kokeiltu ajaa ilman tankinkorkkia. Ei vaan tunnu löytyvän ongelmaan ratkaisua? Auto vaan tuntuu ikäänkuin tukehtuvan ja sammuu. Alkaa sillä, että ei toimi enää nelosella ja siitä melko nopeasti ollaan siinä pisteessä, että eteenpäin pääsee enää ykkösellä pieniä pätkiä. Kun vähän aikaa lepäilee, niin pääsee taas muutamia satoja metrejä rauhallisesti kytkimellä ja kaasulla taiteillen. Todella raivostuttavaa :evil: :evil: :evil:

Pitäiskö vaan yrittää kaivaa vanha polttoainepumppu esille, jos Saabi suuttui Motonetin versiosta?
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Hymm, entäs olisiko imuvuodot mahdollisia. Ihan vaan vaikka lämpenemisen seurauksena alkaisi imusarjan tiiviste falskata, joltakin kohdin sarjassa tiivisteen pinta-alaa ei kuitenkaan ole paljoa. Kun kerran syttyosat ja kaasarikin on jo läpikäyty. Pilottipullo kouraan ja suihkimaan tiivistepintoihin, kun alkaa temppuilla?
Vastaa Viestiin