Vm. -90 Turbojen päästöt
Vm. -90 Turbojen päästöt
Onkohan tästä ollut juttua ennen, en ainakaan haualla löytänyt.
Eli onko tietoa, jos on -90 vuosimallin 900T16 katillinen satku, niin jos otan katin pois niin pysyvätkö päästöt "sallituissa" rajoissa.
Joku joskus väitti, että päästöt ovat samat oli kattia tai ei, mutta kattihan polttaa palamattomat pakokaasut.
Vai pitääkö minun hankkia jostain eri lastua, joka käy laihemmalla?
Ruiskuhan on siis CU14.
Eli onko tietoa, jos on -90 vuosimallin 900T16 katillinen satku, niin jos otan katin pois niin pysyvätkö päästöt "sallituissa" rajoissa.
Joku joskus väitti, että päästöt ovat samat oli kattia tai ei, mutta kattihan polttaa palamattomat pakokaasut.
Vai pitääkö minun hankkia jostain eri lastua, joka käy laihemmalla?
Ruiskuhan on siis CU14.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Noh, mutta ei se nyt ole tässä kysymyksenä.Juho80 kirjoitti:Eiköhän tuo liene merkitty vähäpäästöiseksi, joten kattia ei saa poistaa...

Vaan meneekö läpi arvojen?
Viimeksi muokannut Turbo16, Su Heinä 02, 2006 13:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Noh, ei auta sitten muuta kuin käydä ottamassa päästöt kaverin tallilla. Ja immun kanssa säätää päästöjä alemmaksi ?Suppari kirjoitti:Tuskin menee,ei se katti siellä turhaan ole.Miksi poistaa toimiva katalysaattori?
Kattihan kuuluu heti repiä irti jos on mahdollista. Sen takia.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Katalysaattori
Niin katalysaattori pitää repiä pois koska ahdistaa eli vie tehoa? i16 autossahan katti taisi vaikuttaa n. 2hp? ja T16 koneessa sen 10hp, mikä taisi johtua myös siitä että ahtopaineita oli vähemmän?
Jos katti pitää saada pois ahdistamasta, lyö rautakangella kenno rikki ja "pelkät kuoret"putkistoon, päästöt taiteilet leimalle parhaaksi katsomallasi tavalla. Tai sitten ostat 100e 3" "kisakatin".
Niin katalysaattori pitää repiä pois koska ahdistaa eli vie tehoa? i16 autossahan katti taisi vaikuttaa n. 2hp? ja T16 koneessa sen 10hp, mikä taisi johtua myös siitä että ahtopaineita oli vähemmän?
Jos katti pitää saada pois ahdistamasta, lyö rautakangella kenno rikki ja "pelkät kuoret"putkistoon, päästöt taiteilet leimalle parhaaksi katsomallasi tavalla. Tai sitten ostat 100e 3" "kisakatin".
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
5hp luvataan eroa, 128/133 (noh, eipä sillä nyt juuri merkitystä)f-19 kirjoitti:http://fi.wikipedia.org/wiki/Katalysaattori
Niin katalysaattori pitää repiä pois koska ahdistaa eli vie tehoa? i16 autossahan katti taisi vaikuttaa n. 2hp?
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Jos on vähäpäästöinen, ei tule menemään läpi päästöistä ilman kattia tai "avarretulla" katilla. Faktaa ei ole latoa pöytään mutta muutama kokemus rikkonaisesta katista parilla eri autokorjaamolla kiireapulaisena ollessa.Turbo16 kirjoitti:Kyse ei ole siitä ahdistaako vai ei. Vaan saako tuon läpi päästöistä läpi.
Tiedän jo kaiken ake:n säännöstelyn ja kyseessä on tekniikan vaihdos.
Tosin ehjä kattikaan ei takaa läpi menoa päästötesteistä, parissa i16 härvelissä on sattunut vuotava venttiili joka on nostanut päästöt yli sallitun vaikkei käynnissä/käytössä vielä mitään outoa huomannutkaan.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Liittyykös tää projektiis?
Jos projektipuolelta luntataan niin taitaa olla kyse että tuohan -88 autoon laitetaan toi vähäpäästönen tekniikka.
Eli katsastettava auto ei kai periaatteessa alkuperäisellä tekniikalla vaadi kattia mutta kun kyseessä tekniikanvaihdoksesta on kyse niin sellasta lappua ei varmaan saa että toi uudempi tekniikka ilman kattia täyttää kyseisen koneen päästövaatimukset vaikka käytännön pakokaasutestin tuo läpäisisikin.
Ehkä sitä vois kokeilla ensiksi mennä muutoskatsastaan ilman kattia pelkän päästölapun kanssa ja antaa inssin arpoo.
Ei kai tuossa enää parin päivän viivytys paljoo tunnu jos tulee uus reissu.
Jos projektipuolelta luntataan niin taitaa olla kyse että tuohan -88 autoon laitetaan toi vähäpäästönen tekniikka.
Eli katsastettava auto ei kai periaatteessa alkuperäisellä tekniikalla vaadi kattia mutta kun kyseessä tekniikanvaihdoksesta on kyse niin sellasta lappua ei varmaan saa että toi uudempi tekniikka ilman kattia täyttää kyseisen koneen päästövaatimukset vaikka käytännön pakokaasutestin tuo läpäisisikin.
Ehkä sitä vois kokeilla ensiksi mennä muutoskatsastaan ilman kattia pelkän päästölapun kanssa ja antaa inssin arpoo.

Ei kai tuossa enää parin päivän viivytys paljoo tunnu jos tulee uus reissu.

Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Siis nyt puhut tuosta -88 kopasta, ja -90 t16 tekniikasta, eiks niin?Turbo16 kirjoitti:Kyse ei ole siitä ahdistaako vai ei. Vaan saako tuon läpi päästöistä läpi.
Tiedän jo kaiken ake:n säännöstelyn ja kyseessä on tekniikan vaihdos.
Päästörajat, mitkä pitää läpäistä tulee -88:n mukaan. Katti taasen pitää olla siellä putkessa kiinni, kun olet vähäpäästöisen tekniikan laittanut autoosi. Tuo -88:lta vaadittu testi menee läpi aivan varmasti, jos sulla vaan on kone kunnossa, vaikka katalysaattori olisi vain pelkkä peltihylsy siellä pakoputkessa. Toisin sanoen toimiva katti tai ei, niin -88:n päästötesti menee läpi tolla paketilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jep, tämä on se -88 kori, mutta -90 tekniikka.
Moni ihminen on väittänyt, ettei auto tarvitse kattia, koska vähäpäästöisyyshän menee korin mukaan.
Kun olisi tarkoitus katsastaa päästölapun kanssa tuo uusi tekniikanvaihdos ilman kattia. Pitää valita vain se sopivin katsastuskonttori
Voi olla ettei mene, mutta aina kannattaa yrittää.
Mutta kiitos Mertmi vastauksesta, jonka halusin. Niin tai näin, menen ottamaan lapun päästöistä joka tapauksessa ensin ilman kattia ja katson miltä ne näyttävät.
Moni ihminen on väittänyt, ettei auto tarvitse kattia, koska vähäpäästöisyyshän menee korin mukaan.
Kun olisi tarkoitus katsastaa päästölapun kanssa tuo uusi tekniikanvaihdos ilman kattia. Pitää valita vain se sopivin katsastuskonttori

Voi olla ettei mene, mutta aina kannattaa yrittää.
Mutta kiitos Mertmi vastauksesta, jonka halusin. Niin tai näin, menen ottamaan lapun päästöistä joka tapauksessa ensin ilman kattia ja katson miltä ne näyttävät.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Siis auton ei tarvitse läpäistä vähäpäästöisten pakokaasutestiä, joka on 90-luvulta lähtien, vaan ajokkiasi koskee edelleenkin -88:n määräykset. Moottori apulaitteineen ja pakoputkistoineen (mukaan luettuna katti) täytyy kuitenki olla sitä vuosimallia ja kokoonpanoa, mistä sie sen olet ottanut.Turbo16 kirjoitti:Jep, tämä on se -88 kori, mutta -90 tekniikka.
Moni ihminen on väittänyt, ettei auto tarvitse kattia, koska vähäpäästöisyyshän menee korin mukaan.
Kun olisi tarkoitus katsastaa päästölapun kanssa tuo uusi tekniikanvaihdos ilman kattia. Pitää valita vain se sopivin katsastuskonttori![]()
Voi olla ettei mene, mutta aina kannattaa yrittää.
Mutta kiitos Mertmi vastauksesta, jonka halusin. Niin tai näin, menen ottamaan lapun päästöistä joka tapauksessa ensin ilman kattia ja katson miltä ne näyttävät.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01