Vaikka ollaankin SAABklubin sivuilla...heitän kyssärin Escortin
etupyörän laakerista.....
Voiko tätä laakeria kiristää..?
Ford Escort 1.4CVH vm..1989.
( varoitus....kenenkään ei pitäisi hommata tuota koteloa itselleen, jos on
tontussa laittamista niin se on pientä tähän verrattuna.. )
Ei ole suunniteltu kiristettäväksi, rakenteessa on kaksi kartiorullalaakeria vastakkain ja vetarin päätymutterilla kiristetään pyörännapa vetonivelen pintaa vasten tiukkaan joten "sopiva" välys tulee rakenteesta. Periaatteessa tuonne voisi laittaa shimmejä jotka pakottavat laakerit hiukan lähemmäksi toisiaan. Sama vaikutus on sillä, että hioo pyörännavan sisäpäästä hiukan tavaraa. Uusia laakereita sinne ei enää sen jälkeen voi laittaa...
Tiedetään tapauksia, että laakereiden sisäkooli alkaa pyöriä pyörännavan päällä, jolloin se ylikuumenee ja menee mahdollisesti säröille.
Jaahas...n. puoli vuotta sitten uusin molemmat pyörän laakerit, ja olin
laittavinani ne kyllin kireälle...mutta mutta.
Eilen kokeilin pyörää niin siinä tuntui älyttömän suuri klappi, joten väänsin
mutteria kiinni päin.
Se meni noin puoli kierrosta kiinni, ja kun luulin olevan mallia kiristettävä
niin otin 1/4 takaisin.
Eli olette sitä mieltä että sen mutterin voi kiristää hampaat irvessä kiinni..!
Tarkkaa momenttiarvoa en tiedä, mutta tyypillinen momentti noille on jossain 280 - 320 Nm. Karkeasti sanoen 100 kg asentaja saa siis seistä koko painollaan 33 cm varren päässä.
Joissakin laakereissa on sisäkoolien välissä krymppiholkki, joka oikealla momentilla myötää juuri sopivasti.
40 cm momenttiavaimella sai Citikan napamutteria vääntää ihan tosissaan, että 320 Nm kohdalla naksahti.