Kaksi puolaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Kaksi puolaa

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Tere ållå!

Tässä tämmöinenkin idis tuli mieleeni, että jos virittäs SAABin jo ennestään hyvää sytytysjärjestelmää.

Niin että siis asentaisi kaksi puolaa rinnakkain.

Eikö silloin korkeajännitteet suurenisi ja kipinätkin?

Alunperin idea sai alkunsa, kun ostettiin tämä yksi "turhake" eli sähkökärpäslätkä. Siinähän on kondensaattori jota paristovirralla varataan.

Eikös se puolakin oo eräänlainen kondensaattori?

Taikka jos vaan asentas yhden huomattavasti tehokkaamman puolan?
SAAB
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Yksi tehokkaampi puola jopa toimisi. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Jos laittaa kaksi puolaa rinnan niin ei siinä jännite ainakaan kasva. Tosin teho kasvaisi kyllä, kipinätehosta vaikea sanoa. Puolahan on kyllä lähempänä kelaa kuin konkkaa. Muuntaja vielä oikeampi koska ensiö ja toisiopuolihan noissa on.

Mutta tuplapuola idean unohtaisin kyllä, mahdotonta/vaikeaa saada toimimaan. Parempaa kipinää varten on olemassa suorasytkä tai hukkakipinä.

En tiedä miten käy jos laittaa tehokkaamman puolan vakio sytkän pääteasteen kaveriksi. Ne kun on ilmeisesti sovitettu sähköisten ominaisuuksien puolesta yhteen (latautumisaika jne...)

Jos sytkä on ongelma niin kunnollisen ratkaisun se IMO vaatii.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Älä korjaa, jos se ei ole rikki. Kipinän parantaminen lähtee kyllä vakio järjestelmän pitämisestä mahdollisimman hyvässä kunnossa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Niin tai...

Flame Thrower
Kuva

Ignitor
Kuva

Puola maksoi toissa talvena 78€, hinta sis. Matkahuollon rahdin. Itse sytytyshärveli joka korvaa kärjet tai muun syttösysteemin on ollut niin kauan, että hinta oli 450 markkaa ilman postikuluja. Osia myy Triangle Motors.

En saa provikkaa mutta kehtaan kehua. Vanhalla puolalla ja Ignitorilla säädetty tyhjäkäynti nousi reilu 800rpm:stä 1500rpm:ään. Seokset meni ihan uusiksi ja syöttöä sai lisätä rutkasti, että CO-arvo nousi 2-3:een. Kaiken huippuna kulutus tippui mutta vedon huomattava paraneminen jättää kulutuksen varjoonsa.

Nyt on myllyssä vielä karvan verran laskettu kansi ja Boschin nelikärkitulpat. Kaiken huippuna on se, että nykyiseen kokoonpanoon vakio sytytysennakko ei sovi mutta silti veto parani kannenvaihdon jälkeen :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

mä ostin myös trianglesta uuden puolan ja uudet kasattavat tulpanjohdot tonnariin. rupes menee peruspaineilla ja mankkuvena rupes papattamaan sen jälkeen. jostain sai vikasignaalia....?
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Vastaa Viestiin