Olipas veikeä tempaus tonnikalalta (-92 2.3T, manuaali, ei TCS:sää) tänä aamuna töihin ajellessa. Ahtopaineet hävisi alakierroksilta lähes kokonaan ja Saapista tuli kierroskoneinen vaparitojota. Käytännössä 1000...4000rpm mentiin jopa peruspaineiden alle, 4000...6000rpm välillä ahdot kipusi täyskaasulla n. peruspaineilta lineaarisesti punaiselle katkoviivoitukselle, eli meno oli lähes normaalia 5000+ rpm alueella. Ahtopaineet siis kasvoi täyskaasulla koko ajan kiekkamittarin lähestyessä punarajaa. Oire alkoi kesken semirivakan kakkosvaihteen kiihdytyksen ilman mitään tussauksia tms. hälyääniä ja homma jatkui n. parikymmentä kilometriä. Check Engine tai muuta varotusvalot ei syttynyt. Ei nykinyt tai pätkinyt ja tyhjäkäynti oli täysin normaali, ei vaan kiihtynyt juuri mihinkään alle 4000rpm. "Boottasin" auton n. 5km oireilun jälkeen bussipysäkillä, ei vaikutusta. Sitten yhtäkkiä alkoi taas toimimaan normaalisti. Kerran aikaisemmin (oisko noin kuukausi sitten) teki tuon saman, mutta tokeni alle kilometrin ajon jälkeen. Veikeänä yksityiskohtana voisin todeta, että paluu normaalitoimintaan tapahtui n. 50metrin tarkkuudella samassa kohtaa molemmilla kerroilla
Mitkähän esi-isien haamut tuota rupesi riivaamaan, vai olisko jotain maallisempaa, kuten:
- magneettiventtiilin jumitusta (mutta miksi alle peruspaineet alakiekoilla?)
- by-passin jumitusta (vajaa kolme vuotta sitten uusittu)
- ahdin pykii (ei vihellä tai ujella epänormaalisti, alle 50tkm ajettu täyskunnostuksen jälkeen)
- DI/APC "custom" lastu sekoilee (ei kuitenkaan toennut "boottaamalla")
Hyviä arvauksia otetaan vastaan? Onko kenties kohtalotovereita?
Ensi kerralla vian ilmetessä vois toki koittaa nykästä W-letkun irti mankulta...