Riittääkö H-luokan rengas ?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Riittääkö H-luokan rengas ?

Viesti Kirjoittaja koistha »

Eli kysymys kuuluu, riittääkö H-luokan rengas 9-5 farkun alla koossa 215/55R16 vai onko liian "lötkö" näin painavaan autoon ?
Houkuttelisi ostaa tuollaiset, kun hintaeroa on V-luokan kiekkoon jonkin verran ja kulutuskestävyyskin olisi vissiin hieman parempi.

Kokemuksia/mielipuolipiteitä ?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Varmasti riittää normaalikäytössä. Tarkista toki renkaan painoluokka myös.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Kyllä riittää, itse ainakin ajelen yli puoli vuotta (Nokian HP)Q-nopeusluokan renkailla. Ah, sitä hiljaisuutta ...

Mitkä renkaat ajattelit ostaa? Itsellä ois ens kevään edessä.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Alkuperäisten jälkeen ollut muutama sarja H-luokan renkaita kokoa 205/65-15 ja ovat olleet mainiot 9-5:sen alla. Mukavan tuntuiset ja näköiset näin "matalaprofiilisina" aikoina :D 8O 8)
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Renkaat

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Keväällä laitoin Nokian NRVi renkaat koossa 215/55/16 Wagonin alle ja hiljaiset ovat. Ennen juhannusta piti eturenkaat vaihtaa taakse ja takaa eteen koska etuset olivat kuluneet aika paljon. Renkaat myös tasapainoitettiin ja rengaskoneessa huomattiin renkaiden "vipattavan" pystysuunnassa aika paljon. Renkaan laittaja sanoi että Michelinit ovat olleet ainoat renkaat jotka eivät vipata. Seuraavaksi kokeilen niitä. Nokialaiset ovat kyllä hiljaiset, mutta alla suorastaan sulavat, eli minun kilometreillä (50 tkm/vuosi) ei tällaisilla kannata ajaa.

Muuten koko on hyvä ja aiempiin 17" renkaisiin nähden huomattavasti miellyttävämmät. Myös nopeusmittari pitää aika hyvin paikkaansa (näyttö +5 km/h)
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

JKen kirjoitti: Mitkä renkaat ajattelit ostaa?
Bridgestonen ER300:t. Nykyisin alla on Misukat ja ajattelin kokeilla jotain muuta. Misukat kun tuppaavat olemaan varsin tyyriitä.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Pitänee vissiin kertoa, miksi haluan mielipiteitä.

Tiedän kyllä, että nopeuksien puolesta Suomessa riittävät alemmankin nopeusluokan renkaat. Mutta... mulla oli joskus kymmenkunta vuotta sitten työsuhdeauto, johon rahoitusyhtiö halusi halvimmat mahdolliset renkaat, kun kesärenkaiden pinta loppui. Niin sitten H-luokan renkaan tilalle meni T-luokan rengas (oli ihan testivuottaja siltä vuodelta) ja oli muuten mahdoton auto ajaa sen jälkeen. Alusta ei toiminut ollenkaan pehmeämpien renkaiden kanssa ja tuntui jopa jossain välissä, että olisi ollut turvallisempaa pitää ne loppuunajetut kiekot alla....

Siitä lähtien olen ostanut aina rekisteriotteen mukaisen nopeusluokan renkaat. Nyt kuitenkin heräsi kysymys, että onko H-luokan ja V-luokan renkaassa niin suurta jämäkkyyseroa, että kannattaisi maksaa kalliimmasta renkaasta.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Huomastikos Koistha ero kun ajoit mun autolla :?: Alla oli ja on edelleen Nokian NRHi 205/55/16.
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Joo, huomasin sen, että iskarit olivat lopussa :wink:
Totuushan on, ettei tuollaisessa pikakokeilussa, mitä mekin teimme huomaa eroa vaan vasta kuorma päällä ja pitemmällä lenkillä.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Iskarit on vaihdettu :)

Jaa - paha kommentoida, kun mulla ei ole koskaan täyttä kuormaa päällä. Silloin harvoin kun on enemmän tavaraa, niin perään laitetaan Muuli. Aikoinaan, kun orginaali kumit vaihdon noihin Nokialaisiin, niin suurin ero oli melutasossa. H-rengas on selvästi hiljaisempi (riippuu tietysti merkistä).
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
jupeli11
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 22:24
Paikkakunta: Pori

Renkaita edullisesti

Viesti Kirjoittaja jupeli11 »

Kaveri hankki mopoonsa ja kavereille kanssa renkaat allolevasta nettiosoitteesta. Homma toimi ihan kivasti ja oli vähän edullisempaa kuin Suomessa. Onko jollain kokemuksia tästä?

http://www.rengas-online.com/start.html
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: Renkaita edullisesti

Viesti Kirjoittaja Hallu »

jupeli11 kirjoitti:Kaveri hankki mopoonsa ja kavereille kanssa renkaat allolevasta nettiosoitteesta. Homma toimi ihan kivasti ja oli vähän edullisempaa kuin Suomessa. Onko jollain kokemuksia tästä?

http://www.rengas-online.com/start.html
Haku-nappi on aika jees ;)
Sillä löytyy esim:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ngasonline
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

on

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Homma toimii hyvin. Parit renkaat olen sieltä tilannut ja suraavatkin varmasti tilaan.
Miksu
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Touko 06, 2005 14:33

Viesti Kirjoittaja Miksu »

H-luokan rengas kyllä käy, mutta hommaan vaikuttaa myös moni muu asia. Korkeampien nopeusluokkien renkaissa kulutuspinnan alla olevia vöitä on enemmän ja renkaan sivujen rakennetta on vahvistettu. Tästä johtuen renkaan rakenne kestää suurempia nopeuksia muuttamatta muotoaan. Rakenteen vahvistaminen vaikuttaa myös renkaan käytökseen. Sain kunnian saada katsoa muuan saksalaismerkin tehtaan koeajovideointeja, joissa renkaan nopeusluokituksien vaikutuksia tutkittiin auton käyttäytymiseen ääritilanteissa. Otoksissa sama tehtaan testikuljettaja ajoi samaa keilarataa samalla nopeudella sekä samalla autolla eri nopeusluokan renkailla. Pintana oli testiradan hyväkuntoinen asfaltti. Ajoneuvon käyttäytymistä ja väistöjen aiheuttamien korin heilahdusten sekä hallinnan säilymistä seurattiin sekä visuaalisesti, että kiihtyvyysantureiden avulla. Testin tulos ja omin silmin nähty auton käyttäytyminen olivat korutonta kertomaa... Mitä korkeampi nopeusluokka - sitä helpommin ajoneuvo oli hallittavissa hätäväistön jälkeen ja luistot olivat pienempiä sekä pito palautui helpommin, jopa vastaheilahdusten jälkeen.
Renkaan valinta on henkilökohtainen asia... Tietenkin ajoneuvokohtaisen nopeusluokituksen rajoissa, mutta...
Mitä alhaisemman nopeusluokan rengas sitä mukavampi se on ajaa tavallisissa ajotilanteissa maanteillämme, koska renkaan rakenne on pehmeä. Korkeamman nopeusluokan rengas on kovempi ja äänekkäämpikin, mutta silloin kun sen ominaisuuksia tarvitaan esim. hirveä väistäessä niin renkaan ja toimivan alustan yhdistelmä voi pelastaa henkesi. Ajoneuvo ON helpommin hallittavissa.
"Vain olennainen on tärkeää" sanotaan... Jokainen meistä valitsee oman mieltymyksensä mukaan.
Itse kärsin mieluummin hieman korkeammasta melusta ja pintatäristävämmästä kyydistä, jotta silloin kun renkaan ominaisuuksia todella tarvitaan niin ne toimivat oikein ja lapset saavat ehkä pitää isänsä... ( herkkää...!! :lol: )

PS. Q-luokan renkaan hallittavuus ja toimivuus pitävällä pinnalla ääritilanteissa oli järkyttävää katsottavaa... Pehmeä talvinen kumiseos sulaa alle hätäväistöissä ja autoa on mahdotonta hallita.
Tämä olisi ymmärtää jos ajaa kitkarenkaita kesät ja talvet.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Miksu kirjoitti: PS. Q-luokan renkaan hallittavuus ja toimivuus pitävällä pinnalla ääritilanteissa oli järkyttävää katsottavaa... Pehmeä talvinen kumiseos sulaa alle hätäväistöissä ja autoa on mahdotonta hallita.
Tämä olisi ymmärtää jos ajaa kitkarenkaita kesät ja talvet.
JKen kirjoitti:...itse ainakin ajelen yli puoli vuotta (Nokian HP)Q-nopeusluokan renkailla...
Väittäisin, että itse kulutuspinnan kumiseos on kovempaa kuin korkeamman nopeusluokan renkaissa. Lamellipinta tekee siitä "pehmeän" tuntuisen. Korjatkaa jos olen väärässä.

Talvella saa aikaan hassuja tilanteita, kun sulalla ja kuivalla/märällä asfaltilla käyttää liikaa ahtopainetta. On ne ääritilanteissa huonot.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Vastaa Viestiin