Lataus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Saarim
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Syys 07, 2006 19:42
Paikkakunta: Kälviä

Lataus

Viesti Kirjoittaja Saarim »

En saa selvää lataako satku vai ei , juonitellut virran loppumisen kanssa.
Kun auto kävi irroitin miinus kaapelin akusta satku kävi edelleen , eli lataa ilmeisesti vai?
Jos lataa on akussa sitten vika.
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

samaan aiheeseen liittyen

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Niin tähän samaan aiheeseen kysyisin, että tuossa 2,1 16-v:ssä esiintyy ilmiö joka on vähän erikoinen.

Ilmiö esiintyy talvella ja siis ainakin kovemmilla pakkasilla. Auton valot ovat himmeämmät ja kaikki laitteet saavat muutenkin vähemmän virtaa tyhjäkäynnillä, mutta heti kun kierrosia nostaa niin valot kirkastuvat.

Miksi laturi ei muka lataa kunnolla? Latausvaloa se ei polta ja jännitteenkin säädin on vaihdetu verrattoin hiljattain.

Mutta kun ei tällästä oikeen SAABissa saisi olla. Esim. ei noissa kaasarimallisissakaan ole tätä vaivaa. Muutenkin tämä auti on usein hidas starttaamaan.

Että kyllähän SAABin kuuluisi olla kunnon talviauto.

Aattelin että jos säätäs tyhjäkäytiä isommalle, siis ihan siitä kaasuläpän vierestä.
SAAB
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: samaan aiheeseen liittyen

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

kimmoisa kirjoitti:Niin tähän samaan aiheeseen kysyisin, että tuossa 2,1 16-v:ssä esiintyy ilmiö joka on vähän erikoinen.

Ilmiö esiintyy talvella ja siis ainakin kovemmilla pakkasilla. Auton valot ovat himmeämmät ja kaikki laitteet saavat muutenkin vähemmän virtaa tyhjäkäynnillä, mutta heti kun kierrosia nostaa niin valot kirkastuvat.

Miksi laturi ei muka lataa kunnolla? Latausvaloa se ei polta ja jännitteenkin säädin on vaihdetu verrattoin hiljattain.

Mutta kun ei tällästä oikeen SAABissa saisi olla. Esim. ei noissa kaasarimallisissakaan ole tätä vaivaa. Muutenkin tämä auti on usein hidas starttaamaan.

Että kyllähän SAABin kuuluisi olla kunnon talviauto.

Aattelin että jos säätäs tyhjäkäytiä isommalle, siis ihan siitä kaasuläpän vierestä.
Onko mitattu latausjännitettä tyhjänkäynnillä, 2000 rpm ?? Ei sais heittää kovinkaan paljoa...

Itse ottaisin laturin irti ja tarkistaisin hiilisillan kuluneisuuden...

Seuraavaksi vaihtaisin bossin lataussäätimen 14.4 volttiseen, niin alkaa sähkö riittämään..eikä muistaakseni maksanut kuin about 20 egee..(ei löydy motosta vaan bosch car servicestä)

Vielä putsaisin latauspiirin liittimet hapettumista....(punainen johto) ja samalla tarkistaen laturin maadoitus johdon kunto ja johtavuus..(musta johto laturin rungosta auton moottoriin)

Jos absit varusteen niin tsekkaisin ettei pumpun rele makaa päällä..( kulutus noin 15 A )

Hitaaseen starttaukseen on syynä akun varauksen vähyys...Johtuu joko laturin latauksen riittämättömyydestä tai akun huonosta varauksen otto kyvystä...(akussa on ilmeisesti akkuvettä riittävästi ??)

TÄRKEÄÄ: Ei kannata mittailla bilteman tai muilla halvoilla mittareilla, koska tälläkin foorumilla tuloksia on saatu laidasta laitaan...
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

hidas käynnistyvyys on useimmiten bensa puolella, ovat paineet karanneet ja pumppu ei jaksa kunnolla silloin pyöriä kun starttaa eikä nosta paineita. kokeileppa ensikerralla että virta päälle 2sek, virta pois päällä 2sek ja starttaus, jos starttaa heti niin vika takaiskussa.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Saarim
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Syys 07, 2006 19:42
Paikkakunta: Kälviä

Viesti Kirjoittaja Saarim »

No niin, enpäs saanut vastausta kysymykseeni.
Niinpä käytiin tänään korjaamolla, jossa todetiin kaikki pelaavan hyvin, eli lataa niin kuin pitää, vaikka irroitin akun auton käydessä.
Syy virranloppumiseen löytyi myös.
Eipäs mimmi ollut oikeassa, vaikka luulee olevansa kaikki tietävä, niin täällä kuin muuallakin.
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Saarim kirjoitti: Syy virranloppumiseen löytyi myös.
Kerrotko vielä, mikä oli lopullinen syy? Ihan omasta mielenkiinnosta kyselen, ja jääpähän sitten tämäkin selvitetty vikatapaus muistoksi jälkipolville ratkaisuineen. :wink:
Saarim
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Syys 07, 2006 19:42
Paikkakunta: Kälviä

Viesti Kirjoittaja Saarim »

Huonokuntoiset laturin hihnat, luistivat pahasti.
Mutta olivat äänettömät, joten jäi huomaamatta.
Paikallinen saab huolto vaihtoi hihnat, ja lataus pelaa jälleen.
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Saarim kirjoitti: Eipäs mimmi ollut oikeassa, vaikka luulee olevansa kaikki tietävä, niin täällä kuin muuallakin.
Jonkin aikaa foorumia lukeneena olen huomannut mimmin olleen aikalailla oikeassa monessa asiassa, joten en alkais röystäileen :wink:
Entinen jäsen#2331
Vastaa Viestiin