vm 95 2.3T vuotaa oljyä koneen oikeanpuolen päädystä.
Aikomuksenani on vaihtaa kampiakselin stefa ja samalla oljypumpun ja syöttöputken O-renkaat.
Onko stefa parhaiten vaihdettavissa kun öljypumpun laippa on irrotettu?
Onko edellä mainituissa töissä mitään jippoa tai erityisesti huomioitavaa?
En ole aikaisemmin ko. työtä tehnyt joten kaikki vinkit ja ohjeet ovat tervetulleita. Haulla löysinkin jo vinkit miten hihnapyörä irrotetaan, mutta öljypumpun työvaiheista ei paljoa löytynyt.
Öljypumpun irrotus ja kampiakselin stefan vaihto?
Öljypumpun irrotus ja kampiakselin stefan vaihto?
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
moi,
Itse tein juuri saman remontin. Työvaiheet kutakuinkin näin:
- kampiakselin kiilahihnapyörä irti
- iso sokka joka pitää öljypumpun kantta irti
- vedä kansi pois
- irroita vanha stefa (lyömällä/kampeamalla) sekä kannen o-rengas
- uusi o-rengas paikalleen
- uusi stefa menee aika helposti painamalla jos pitää lyödä niin sitten joku sopiva holkki joka ottaa stefan ulkoreunaan ja sitten vain lyömään.
- mittaa varsin pumpun radiaalivälys rakotulkilla, ulommaisen hammaspyörän ja pumpun rungon välistä, pitäisi olla alle 0.1mm
- voitele o-rengas ja stefa öljyllä
- kansi kiinni
- puhdista kiilahihna pyörä ja laita se kiinni
Jos unohdin jotain muut voivat paikata/korjata selostusta.
Itse tein juuri saman remontin. Työvaiheet kutakuinkin näin:
- kampiakselin kiilahihnapyörä irti
- iso sokka joka pitää öljypumpun kantta irti
- vedä kansi pois
- irroita vanha stefa (lyömällä/kampeamalla) sekä kannen o-rengas
- uusi o-rengas paikalleen
- uusi stefa menee aika helposti painamalla jos pitää lyödä niin sitten joku sopiva holkki joka ottaa stefan ulkoreunaan ja sitten vain lyömään.
- mittaa varsin pumpun radiaalivälys rakotulkilla, ulommaisen hammaspyörän ja pumpun rungon välistä, pitäisi olla alle 0.1mm
- voitele o-rengas ja stefa öljyllä
- kansi kiinni
- puhdista kiilahihna pyörä ja laita se kiinni
Jos unohdin jotain muut voivat paikata/korjata selostusta.
Saab 9000 CSE 2.0t - 96
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Mulla ainakin vanha kivettynyt stefa käytännössä tipahti maahan hihnapyörän irroituksen jälkeen, eli ei vaatinut mitään kikkailuja.
Öljypumpun laipan irroitus on ihan pala kakkua, laipan ruuvit vaan auki ja muistaakseni se on siinä. Ainakin pitkälohkossa. Uusi O-rengas paikalleen mielellään vielä liiman kanssa niin hyvä tulee.

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84