Noppa jääautoksi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Noppa jääautoksi

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Eli tarkoitus olisi tehdä nopasta jääauto,miten suuri homma olisi jos pistäisin pellin alle turbo koneen?ja jos jollain olisi halvalla myynnissä turbo kone niin olisin kiinnostunut ostamaan......olisihan tietysti yksi vaihtoehto että turbottaisi tuon vapari h-moottorin mutta epäilen motin kestoa jos sinne lätkäyttää turbon joka työntää kilon ahdot,tekee varmaan melkoisen tuhon koneeseen. Niin ja koneellahan on ajettu melkein se 400 000km :roll: Jos jollain hyviä ideoita miten projekti kannattaisi toteuttaa niin ei muuta kuin ehdotuksia tulemaan :wink:
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Vastaus sisältää huumoria älä lue mikäli pipo kiristää :D

Nopastahan saa hyvän jääauton jo ilman turpoakin. Näin pääsee myös kehittymään se ajotaito kun tehoja ei yksinkertaisesti ole :). Mutta asiaa sen verran, että pitäisikköhän ensimmäiseksi käydä ne perustekniikka kuviot läpi eli alusta/jarrut + käsijarru taakse. Sitten kaikki ylimääräiset diskopoppi ceedeet pois autosta ja ehkä myös kaikki muukin kattoverhoilua ja aurinkolippoja myöten niin että jäljellä ei ole kuin peltikori. Tilalle voi laittaa vaikka kaarta ja kuppi istuinta.

Helppoja/halpoja hevosia koneeseenkin löytyy laittamalla tuplakaasarit imutorvilla sekä ottamalla etummaisen äänenvaimentajan pois. Seoksen kun säätää vielä sopivan rikkaalle niin jo on noppa voiman tunnossaan. Tietty sytyksen säätö ja kaikkien sytytys puolen osien vaihto auttaa myös yllättävän paljon. Jos oikein haluaa alkaa hiomaan noppaa kisavireeseen ylä perniön sunday cup ice circuit tapahtumaa varten niin säädettävä nokkapyörä saattaa tehdä vielä +1,5 hv yläkierroksille kulutuksen kustannuksella.

Epäilen, että ainakin allekirjoittaneella tuollainen huiman 104,23hv / 800 kg tehopainosuhteen omaava rymy noppa nostattaisi hymyä jäällä aivan ilman ahdintakin.

Toki voi siihen laittaa ahtimenkin. Turbotuksesta löytyy juttua haku napilla paljon.
#1890
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meillä on 99petrosta rakennetussa kilpa-autossa kuppipenkit, turvakaaret, nopea ohjaus (tehty tehostetusta 900:n hammastangosta), iivarikone, peltisarja, 2" lähes viivasuora pakoputki yhdellä vapaavirtausäänenvaimentimella ja petromallin tiheä ensiövälitys 5-vaihteisessa vaihteistossa. Tossa tänään vaihdettiin serkun kanssa katto, kun pääs kupsahtamaan viime kesänä. Tuolla joku foto autosta. kuvia
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin