Outo käynnistyvyys ja kiihdyttäessä pätkii...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Barney74
"Turbo"
Viestit: 259
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Outo käynnistyvyys ja kiihdyttäessä pätkii...

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

Ensialkuun, katselin vanhoja viestejä läpi, löysin vastaavanlaisia oireita, mutta kuitenkaan ei ihan samanlaisia. Eli kylmänä kun auton käynnistää niin ei lähde käyntiin enää niinkuin ennen eli pyörittää moottoria ja sit hörähtää kerrasta käyntiin. Nyt se tekee sitä, että moottoria joutuu "saattamaan" käyntiin. Ei mitenkään paljoa mutta kuitenkin. Koneen ollessa lämmin en oo ainakaan huomannut käynnistyksessä mitään outoa. Oon myös huomannut kiihdytyksessä sen, että pätkii joskus. Ei mitenkään kokoaikaa vaan sanotaanko lämmenneellä koneella kun kakkosella esim. lähtee kiihdyttämään niin huomaa, ettei kiihdy täysin. Joskus sit taas kiihtyy niinkuin olis ite piru merrassa! (joo, joo... ei se lpt kiihdy kauheesti, mutta kuitenkin! :D ) Tulpat vaihdon n. kuukausi takaperin.
Onko DI-kasetti menossa?
Potilas Saarinen on 9000CS 2,0t vm. -97.
Kiitänpä vastauksista!
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Di kasetti.. Isot pojat kertoneet vastaavista oireista kun alkaa olla kasetin vaihdon aika.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Barney74
"Turbo"
Viestit: 259
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

No, niin...nyt on sitten uusi DI-kasetti konepellin alla, mutta vika ei poistunut. Eli esiintyy oikeastaan vain kakkosvaihteella kun vedättää jostain reilusta 2000 ylöspäin. Tuntuu välillä sellaisena nykäyksenä, välillä sitten taas nykii pidempään. Bensapumppu on vaihdettu pari vuotta sitten ja tulpat n. kk takaperin.

Mikä vaivaa...osaako joku autella?
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

olisko fuel-cut? hukkis jumissa....?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Barney74
"Turbo"
Viestit: 259
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

mikkoimp kirjoitti:olisko fuel-cut? hukkis jumissa....?
Kiitti. Täytyypä tutkia. Toisaalta jos olis jompikumpi noista niin eikö se nykisi sitten joka kerta kun kiidyttää? Eilen himpunverran kettuuntuneena vetäsin motarille ja löin lämän tiskiin. Kiihty aivan normaalisti.

Jotenkin tuo tuntuu olevan pienemmillä kierroksilla ja juurikin kakkosvaihteella?! :roll:

Tänä aamuna starttasin uudella DI kasetilla kylmästä ja edelleen lähti hieman "oudosti" käyntiin. Liikennevaloissa seistessä huomasin, että kylmällä moottorilla tyhjäkäynti aaltoili.

Siitä tuli sitten mieleen, että voisko tuo olla joku anturivika? Mikä anturi vois tollasta aiheuttaa? Eli onko esim. tyhjäkäynnille joku anturi?

Eihän tulpat voi oikutella noin? Eihän? :roll:

On muuten tyypillistä meikäläisen säkää...jollain muulla tuo vika olisi varmasti poistunut DI-kassun vaihdolla. Mutta EI mulla. Mä oonki varsinainen Aku Ankka! :?
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
fatal
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 17:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fatal »

Tänä aamuna starttasin uudella DI kasetilla kylmästä ja edelleen lähti hieman "oudosti" käyntiin. Liikennevaloissa seistessä huomasin, että kylmällä moottorilla tyhjäkäynti aaltoili.

Siitä tuli sitten mieleen, että voisko tuo olla joku anturivika? Mikä anturi vois tollasta aiheuttaa? Eli onko esim. tyhjäkäynnille joku anturi?
Tyhjäkäynnille ei muuta omaa anturia liene kuin kaasuläpän asentoanturi, muuten tyhjäkäyntihäiriöt johtuu yleensä kai joko vuodoista imupuolella taikka ns. tyhjäkäyntimoottorin takkuamisesta (säätelee lisäilman määrää koneeseen tyhjäkäynnillä).

Muihin oireisiin liittyen, liian vähän tuottava bensapumppu voi saada aikaiseksi sen että käynnistäminen menee tahkeaksi, oli jonkin aikaa väärä walbro paikallaan ja käynnistyminen oli huomattavan paljon tahkeampaa vaikka muuten auto toimi pääasiallisesti oikein.

Jos kerta DI on uusi, niin sitten kai jää vaihtoehdoiksi IMM (jos on), lambda-anturi taikka imusarjassa oleva lämpöanturi. Toki se voi olla kiinni jostain muustakin mutta jos jotain pitää arvata niin kai nuokin arvauksesta käy :)
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
270/400
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: Ti Helmi 14, 2006 12:30
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja 270/400 »

eikö ois paljon helpompaa kun veis johonkin jossa saa tietokoneen päähän, vika löytyis varmemmin eikä tarttis ostella turhaan uusia kasetteja?
Barney74
"Turbo"
Viestit: 259
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

270/400 kirjoitti:eikö ois paljon helpompaa kun veis johonkin jossa saa tietokoneen päähän, vika löytyis varmemmin eikä tarttis ostella turhaan uusia kasetteja?
Tuskin kuule tuosta uudesta DI kasetistakaan mitään haittaa on...Onpas vanha varalla jos sattuu poksahtamaan kesken pimeän metsätaipaleen. ei meinaan huvita värjötellä tienposkessa tuollaisen "pikkuvian" takia.

Ja joo, olen tänään menossa pikahuoltoon luetuttamaan mahdolliset vikakoodit.
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
api
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Loka 31, 2006 23:02
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja api »

Oletteko saaneet vikakoodeja kun DIkassu on poksahtanut? Mulla ei ollut.

Olikohan off topic... :?:
Yamaha FZ1-N -08
Barney74
"Turbo"
Viestit: 259
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

Eilen kävin luetuttamassa vikakoodit. Ei vikakoodeja. Ainut mitä asentaja ihmetteli oli lambda-arvon vaihtelu tai pikemminkin se kun se ei vaihtele kovin paljoa. Eli meinasi, että sen kuuluu "vaeltaa" moottorin käydessä enemmän. Vikakoodeja ei kuulemma jää jos check engine valo ei pala.

Voiko siis viallinen lambda-anturi aiheuttaa noita oireita mitä tuo mun kulkuneuvo tekee?
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
runtu
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 02:56
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja runtu »

Kyllä se tyhjäkäynti ainakin seilaa (kone lämpimänä), jos Lmbda särki
EX 9-5 2.3t -98
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Jotenkin tuntuu että voisi olla lambda sökö. Tämän vuoksi jos käy rikkaalla, tuhertaa tulpat ja sitten sen takia pätkii?

Ja jos tyhjiksellä seilailee niin laihalla/rikkaalla.

Tsekkaa ilmavuodot. Jos mittariston painemittari näyttää vääriä arvoja tyhjiksellä niin sillon on kabiiniin menevä ilmaletku poikki jostain. Jos se on ok, niin voi olla joku muu alipaineletku imusarjasta särki.

T. Pasi
99T-museopeli
Barney74
"Turbo"
Viestit: 259
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

Kiitos vinkeistä! Pystyykös tuota Lambda-anturia toteamaan millään sököksi? Jos mittaa yleismittarilla niin mitä sen pitäis näytellä?

Pitääpä tutkia vielä nuo alipaineletkut. Ainakin mun vanhassa og900 sytytti joskus check engine valon kun oli imusarjaan menevä letku sanonut sopimuksen irti.

Mitenkäs tämä kuuluisa IMM? Voiko se aiheuttaa tuollaisia oireita?

Aika paskamainen vika kun ei pysty kohdistamaan selvästi mihinkään.
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
runtu
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 02:56
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja runtu »

Tuolta http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ght=lambda
löytyy ainakin 900:n lambdan ihmettelyä.
EX 9-5 2.3t -98
Barney74
"Turbo"
Viestit: 259
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

Tarina se vaan jatkuu...auto oli torstaipäivän lääkärissä ja MITÄÄN vikaa ei löytynyt mistään.
Kuitenkin käynnistyvyys kylmänä on edelleen ontuvaa ja tuo kakkosella kiihdyttäessä nykiminen on olemassa. Tuo on siitä jännä nykiminen, että se esiintyy mielestäni vain kun kääntyy oikealle (esim. liikenneympyrästä poistuessa) ja sen jälkeen kiihdyttää. Ja vielä, nykiminen on satunnaista eli ei edes tee tuota jokakerta. Sitä kestää arviolta n. 1 sek. Sit taas mennään.

Puolilämpimänä moottorin tyhjäkäynti on aaltoilevaa. Kylmänä käy siinä 1200rpm ja sitten laskee normaaliin tyhjäkäyntiin. Lämpimänä käy tyhjäkäyntiä melko hyvin.

Bensapumppu on vaihdettu 11/2004. Ja en oikein siihen jaksa uskoa, sillä lämpimänä auto kuitenkin käyttäytyy normaalisti (lue: lähtee käyntiin normaalisti), pois lukien tuo kakkosen satunnainen nykiminen.

Hovikorjaaja ehdotti ruiskunputsausainetta tankkiin. Pari kertaa kannattais kuulemma käyttää. Onks tietoo, että onko noissa aineissa eroja ts. onko toiset aineet parempia kuin toiset? Ite ajattelin vielä vaihtaa bensansuodattimen sekä tulpat vaikka tulpat ovatkin reilun kuukauden vanhat.

Onko muita ideoita, mistä vois vikaa mettästää?
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Vastaa Viestiin