900i matalapaineturbo vs. täysturbo?
900i matalapaineturbo vs. täysturbo?
Tässä iskin silmäni papan "kukkaan kämmenellä" eli vähän ajettuun vm. 1991 900i matalapaineturbolliseen. Alkoi luonnollisesti heti kiinnostamaan miten tuosta pientä lisätehoa kutittelisi.
Lueskelinkin aika paljon forumilta asiaa ja asian vierestä mutta tälleen maallikkona kiinnostaisi tietää mitä käytännön eroja on noilla matalapaine- ja täysturboilla kun mielessä on pieni virittely?
Lueskelinkin aika paljon forumilta asiaa ja asian vierestä mutta tälleen maallikkona kiinnostaisi tietää mitä käytännön eroja on noilla matalapaine- ja täysturboilla kun mielessä on pieni virittely?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Eiköhän kysyjä ole hakua käyttänyt, jos sanojensa mukaan on lukenut jo aiheesta (ja sen vierestä) foorumilta.
Kysymys ei ole kovin tarkka, joten hiukan hankala arvata, että mikä asiassa on vielä epäselvää...
Suurin ero lienee se, että matalapaineturbosta puuttu APC-järjestelmä. Jos haluaa APC:tä ropaamalla nostaa paineita (yleisin/helpoin tapa pieneen lisäpiristykseen turbosatkuissa), tarvitsee järjestelmä asentaa matalapaineturboon (boksi, mankkuvena ja mankkuvenan letkut).
Kuulerikin olisi aika must asennus matalapainevehkeeseen, jos ruvetaan tehoja nostamaan.
Kysymys ei ole kovin tarkka, joten hiukan hankala arvata, että mikä asiassa on vielä epäselvää...
Suurin ero lienee se, että matalapaineturbosta puuttu APC-järjestelmä. Jos haluaa APC:tä ropaamalla nostaa paineita (yleisin/helpoin tapa pieneen lisäpiristykseen turbosatkuissa), tarvitsee järjestelmä asentaa matalapaineturboon (boksi, mankkuvena ja mankkuvenan letkut).
Kuulerikin olisi aika must asennus matalapainevehkeeseen, jos ruvetaan tehoja nostamaan.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Oletinkin että tämä perusvastaus tulee mutta että jo 1min threadin aloituksen jälkeen... vaikuttavaa.nalleolut kirjoitti:kokeile HAKU-nappulaa ekaksi.
Haku-nappia olen tässä aamun napsutellut mutta joko osaamattomuuttani tai tiedon puuttumisesta johtuen en kysymykseeni vastausta löytänyt. Kyllähän tuolla kaikenmoisia vinkkejä on mutta ei niissä kerrota onko tuon matalapaineturbon osat 1:1 täyspaineisen kanssa ja/tai onko APC säätö erilaista tms.
Eli en siis kysele kuinka saada halvalla irti lisätehoja vaan niitä turbojen erosta johtuvia mahdollisia erilaisia toimenpiteitä, ongelmia jne.
Matalapaineessa ei ole apc:tä eikä välijäähyä.Sabboro kirjoitti:Oletinkin että tämä perusvastaus tulee mutta että jo 1min threadin aloituksen jälkeen... vaikuttavaa.nalleolut kirjoitti:kokeile HAKU-nappulaa ekaksi.
Haku-nappia olen tässä aamun napsutellut mutta joko osaamattomuuttani tai tiedon puuttumisesta johtuen en kysymykseeni vastausta löytänyt. Kyllähän tuolla kaikenmoisia vinkkejä on mutta ei niissä kerrota onko tuon matalapaineturbon osat 1:1 täyspaineisen kanssa ja/tai onko APC säätö erilaista tms.
Eli en siis kysele kuinka saada halvalla irti lisätehoja vaan niitä turbojen erosta johtuvia mahdollisia erilaisia toimenpiteitä, ongelmia jne.
Osta iso kiinanpoikien cooleri,ensimmäinen ostos viritettäessä.
E.oho,hidas
Viimeksi muokannut Suppari, To Joulu 14, 2006 13:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Noniin, tämä on jo sitä mitä kyselinkin... kiitoksia ripeästä kommentoinnista.V.J.S kirjoitti:Suurin ero lienee se, että matalapaineturbosta puuttu APC-järjestelmä. Jos haluaa APC:tä ropaamalla nostaa paineita (yleisin/helpoin tapa pieneen lisäpiristykseen turbosatkuissa), tarvitsee järjestelmä asentaa matalapaineturboon (boksi, mankkuvena ja mankkuvenan letkut).
Kuulerikin olisi aika must asennus matalapainevehkeeseen, jos ruvetaan tehoja nostamaan.

Jaa että niistä matalapaineisista uupuu tuo APC, harmillista. Osaatko arvioida minkä arvoinen toimenpide on hinnaltaan? Kannataisiko ostaa suoraan "viritetty" APC?
EDIT: Niin onko molemmissa muuten sama turbo vai eroavatko nekin jotenkin suorituskyvyltään muuten kuin ahtopaineissaan?
Viimeksi muokannut Sabboro, To Joulu 14, 2006 09:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hain tuossa joku aika sitten romikselta APC-boxin ja jouduin siitä köyhtymään 50€. Noitten johtojen ym. hinnoista ei ainakaan minulla ole sen parempaa tietoa. Riippuu ihan tinkimistaidoista?Sabboro kirjoitti:Osaatko arvioida minkä arvoinen toimenpide on hinnaltaan? Kannataisiko ostaa suoraan "viritetty" APC?
Tuo APC-boxin modaus kyllä onnistuu jos on vähäänkään tinaillut jotain elektroniikkaan liittyvää, mutta jos sattuu saamaan vaikkapa halvalla red-boxin, niin kannattaahan se tosiaan ostaa.
EDIT: Tässä ohjeet kuinka matalapaine-->täyspaine. Siitä vain lukemaan jos tuo lontoon murre sujuu. http://900aero.com/main/diy_main_lpt.htm
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
No eihän tuo sitten kamalan kalliilta askilta kuulosta ja tinailukin on hallussa kohtuudella. Tuon tinailun ohjeita löysinkin jo aamutuimaan ja totesin että helppoa on.Frostwind kirjoitti:Hain tuossa joku aika sitten romikselta APC-boxin ja jouduin siitä köyhtymään 50€. Noitten johtojen ym. hinnoista ei ainakaan minulla ole sen parempaa tietoa. Riippuu ihan tinkimistaidoista?Sabboro kirjoitti:Osaatko arvioida minkä arvoinen toimenpide on hinnaltaan? Kannataisiko ostaa suoraan "viritetty" APC?
Tuo APC-boxin modaus kyllä onnistuu jos on vähäänkään tinaillut jotain elektroniikkaan liittyvää, mutta jos sattuu saamaan vaikkapa halvalla red-boxin, niin kannattaahan se tosiaan ostaa.
Kiitoksia, ihan hyvin tuo lontoo taipuu ja vaikuttaakin aika seikkaperäiseltä ohjeistukselta.Frostwind kirjoitti:EDIT: Tässä ohjeet kuinka matalapaine-->täyspaine. Siitä vain lukemaan jos tuo lontoon murre sujuu. http://900aero.com/main/diy_main_lpt.htm
ennemmin suosittelisin lisä jousta painekelloon kuin alkaa apc systeemiä rakentelemaan, helpompi, halvempi ja varmempi, tosin ei ota nakutusta huomioon mutta ei vaan vedä niin kireälle että nakuttaisi. yp kytkimen ohitus, bensalastu ja cooleri siinä ensimmäiset niin pääsee sinne ~200 hujakoille.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
samaa mieltä. mä en lähtisi apc:tä jälkiasentamaan mihinkään autoon. päinvastoin omasta sen juuri otin pois.mikkoimp kirjoitti:ennemmin suosittelisin lisä jousta painekelloon kuin alkaa apc systeemiä rakentelemaan, helpompi, halvempi ja varmempi, tosin ei ota nakutusta huomioon mutta ei vaan vedä niin kireälle että nakuttaisi. yp kytkimen ohitus, bensalastu ja cooleri siinä ensimmäiset niin pääsee sinne ~200 hujakoille.
makuasioita. ite en oo apc:tä saanu vaan koskaan tyydyttävästi toimimaan.
tällä hetkellä itellä säätyy paineet mankkuvenan ja painekatkaisijan kautta.
toi cuuleri on must laittaa ja painekatkaisija ohittaa. lisäksi ruiskun boksiin täytyy vaihtaa virilastu. muuten ei ahdot nouse
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto