Tämä olisi ehkä kuulunut projektiosioon, mutta toisaalta sinne aika vaatimaton juttu.
Selostuksen tarkoituksena on esittää miten itse toteutin em. toiminnan, eikä toimia yksityiskohtaisena ohjeena työn suorittamiseen.
Ikkunoiden ohjauspaneliin lisättiin tyhjään paikkaan tonnarin takaoven ikkunanostimen kytkin. Kun ylöspäin osoittavaa nuolta painaa menee kaikki ikkunat yhtäaikaisesti kiinni. Sulkutoiminta ei toimi viiveellä, vaan ikkunat liikkuu ainoastaan nappia painettaessa. Tämä sen vuoksi, että ei tarvinnut rakentaa erillistä viivepiiriä sulkutoimintaan ja myös turvallisuustekijät huomioiden.

Kaikkien ikkunoiden yhtäaikainen avaus toimii alaspäin osoittavaa nuolta painettaessa. Tämä toiminta toimii viiveellä samalla tavoin kuin kuskin ikkuna.
Yksittäiset ikkunakytkimet toimivat normaalin tapaan ml. kuskinikkunan viiveellinen avautuminen.
Ikkunamoottorin molemmat päät on lepoasennossa kytketty maihin. Ikkunaa avattaessa tai suljettaessa tuodaan kyseiseen moottorin napaan +12V.
Tässä kytkennässä kuhunkin ikkunamoottorin johtimeen pl. kuskin ikkunamoottorin avausjohdin asennettiin vaihdolla varustettu rele. Releen yhteinen kontakti kytkettiin ikkunamoottoriin päin ja lepoasennossa oleva kontakti kytkettiin ikkunakatkaisijaan päin. Releen aktivointiasennossa oleva kontakti kytkettiin +12V:iin. HUOMAA, että cabissa on etu- ja takaikkunoille erillinen +12V:n syöttö.
Ikkunoita suljettaessa kytketään tonnarin kytkimellä +12V:n ohjaus neljälle ikkunaa sulkevalle releen käämille, jolloin ikkunamoottorit ajavat ikkunat ylös.
Ikkunoita avattaessa käytetään hyväksi kuskin ikkunan viiverelettä, jonka lähdöstä ohjataan vastaavasti kolmen muun ikkunan avauspuolelle kytkettyä relettä. Tonnarin nappi on erotettu kuskin napista parilla diodilla ja pienellä kaksivaihtoisella releellä ( tämä kytkentä ilman kuvaa on hiukan kimurantti selostaa ). Näin on saatu aikaan se, että kuskin kytkin toimii ainoastaan kuskin ikkunaan eikä kaikkiin ikkunoihin.
Rakenteellinen toteutus ilmenee kuvista. Alkuperäiseen johtosarjaan ei ole tehty mitään peruuttamatonta, vaan relepurkki tulee ikkunakytkimien ja alkupeäisten liittimien väliin. Purkista lähtevät liittimet johtimineen on saatu vanhasta tonnarista. Ikkunakytkimien liittimiä vasten tulevat urosliittimet ( pelkät kuoret ilman johtimia ja kontakteja ) on ostettu merkkiliikkeestä. Taisi olla tonnarin vetokoukun liitin. Vastaava kuori taitaa olla penkinlämmityksen liitin eli voi löytyä myös purkuautoista. Kontaktit ostin Motonetista, niitä pitkiä eristämättömiä lattakaapelikenkiä. Ne eivät täysin istuneet, mutta aika hyvin. Nyt ei tarvinnut rikkoa alkuperäistä johdotusta. Ainoastaan ”ryöstää” viivereleen avaussignaali ko. johtimesta. ( liitos suoritettiin tietenkin juottamalla. Autossa ei ole yhtään ns. ryöstäjää, eikä tule )

Releinä kannattaa käyttää Motonetin minireleitä, joihin voi tehdä kytkennät kaapelikengillä. Itse juotin releet reikälevylle ja johdotin levyn alla. Oli aika työläs juttu. Kotelo kannattaa valita siten, että se mahtuu keskikonsolin sisään turvavoiden väliin kts. kuva.
Liittimet ylettyvät kuskin penkin alle, jonne kiinnitin ne levälleen pleksin kappaleeseen. Näin ne ei pullota maton alta.

Näin paljon ei sentään tarvitse purkkaa ellei samalla korjaa murtomiesten rikkomaa kojelautaa ja asenna hälytintä, stereoita ja kauko-ohjattavaa keskuslukkoa

