Moottorinlämpö.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
YSI-VIIS
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Touko 16, 2006 07:18
Paikkakunta: Vantaa

Moottorinlämpö.

Viesti Kirjoittaja YSI-VIIS »

Olen tossa pikku pakkasilla huomannut että moottorinlämpömittari ei nouse kuin noin neljänneksen vaikka olen ajanut jo 10 km. Sitten kun pysähdyn risteykseen hetkeksi niin mittari nousee puoleenväliin. Onko muilla samoja kokemuksia. Onko vika vai ominaisuus.
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Termostaattivialta kuulosta. Paikoillaan auto lämpiää, ajossa jäähtyy.
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
YSI-VIIS
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Touko 16, 2006 07:18
Paikkakunta: Vantaa

Vika

Viesti Kirjoittaja YSI-VIIS »

Ajattelin vaan että jos Saabissa on niin hyvä jäähdytys että ei meinaa lämmetä talvella. Ostin auton Kesäkuussa ja autosta ei ole talvikokemusta oikeastaan vieläkään.
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Kyllä pysyy lämpimänä. :D
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Omassa autossa teki toissa syksyna lämpömittarin neula samaa - ajossa roikotti ja paikallaan käydessä nousi normaaliin. Korjaustoimenpiteeksi riitti moottorin kupeessa olevan lämpötila-anturin liittimen puhdistus ja kiristys - ei ole lämpömittari sen jälkeen temppuillut.

Kannattaa kokeilla tuo ennen termarin vaihtoa.
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Jep, normaalisti lämpömittari ei heittele puolivälistä.
GRFN
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Loka 14, 2006 14:04

Viesti Kirjoittaja GRFN »

9-5 3.0t kirjoitti:Omassa autossa teki toissa syksyna lämpömittarin neula samaa - ajossa roikotti ja paikallaan käydessä nousi normaaliin. Korjaustoimenpiteeksi riitti moottorin kupeessa olevan lämpötila-anturin liittimen puhdistus ja kiristys - ei ole lämpömittari sen jälkeen temppuillut.

Kannattaa kokeilla tuo ennen termarin vaihtoa.

Pikkasen rupeaa samanlaista oiretta olemaan täälläkin, välillä ei neula nouse ollenkaan. Missäpäin toi lämpötila-anturi tarkemmin sijaitsee?
GRFN
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Loka 14, 2006 14:04

Viesti Kirjoittaja GRFN »

Anturi löytyi ja luultavasti vikakin, ainakin pikaisen koeajon aikana toimi mittari normaalisti. Irrotin liittimen ja anturinkin. Vika oli luultavasti liittimessä/huonossa kontaktissa. Liittimen lukitusklipsi oli murtunut pois ja joku oli amatöörimaisesti korjannut sen kietaisemalla kierroksen teippiä ympärille. Luonnollisesti se oli löystynyt, joten suoritin korjauksen pro-tasoisesti kontaktisprayllä ja varmistin nippusiteellä :lol:
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Vastaavaa vikaa, sillä erotuksella että kovalla pakkasella ei riitä lämpöä sisälle asti :? Eberiä kun pitää vartin päällä ni lämmöt puolessa. Kone käyntii ja hetken ajon jälkeen laskee neljänneksee ja jopa alle :(
Voisko olettaa että vika termarissa? Auto tuotu Belgiasta ja siellä tuskin tarvitsevat samanlaista termaria kuin täällä?
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

9-5T kirjoitti:Vm ja kone tiedot puuttuu mutta en epäile etteikö belgiassa olisi samoja termostaatteja 4 syl bensa 98-05 mittaria ei helpolla saa tippumaan jos kaikki kunnossa, 06-> 4 syl. bensa lämpömittari voi hiukan tippua tosi kovalla pakkasella.
Mitä eroa 06:sta lähtien on - 07 tuntuu lämpenevän paljon nopeammin kuin 02 (tai sitten mittari vain valehtelee). Viisari alkaa nousta jo ennen kuin ehtii sulkea tallin oven, kun taas 02:lla sai ajaa kilometrin ennen kuin pääsi samaan.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1893
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Moottorinlämpö.

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Hei !

Itsellä heittelee tuo lämpöviisari kanssa aika omitusesti.
Voisi ensihätään kokeilla tuota liittimen puhdistusta.

Nyt ei oo auto vieressä , joten missäs tuo anturi sijaitsee ?

Onko anturi marmoritavaraa , vai löytyykö tarvikkeena?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Moottorinlämpö.

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Mullahan kävi tuon kanssa niin, että ensin vaihdoin termarin. Se kesti pari vuotta, vaihdoin uudestaan. Kesti n. 4kk ja alko lämmöt heittelee. Vaihdoin di-kasetin ja sen jälkeen on toiminu niin ku pitääki. Ei toki tuolla syyllä, mutta sillä asettui lämpöjen heittely. PCS tarjosi lämpötila-anturia muistaakseni hintaan 14€.
Ahdonvoimaa
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1893
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Moottorinlämpö.

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

No nyt on kontaktispräytä laitettu anturin liittimeen ja ainakin
aamuajelulla jämähti viisari normaaliin asentoon.

Moottoritie nopeudessa lämmöt heitteli SID infon mukaan
välillä 84 - 91 celssiusta... viisarissa tuo ei näkyny.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Moottorinlämpö.

Viesti Kirjoittaja HEV »

Mittari suuntailee neulaansa softan ohjaamana eli tietyllä lämpötilavälillä pysyy tiukasti vaakasuorassa. WISsistä löytyy speksit muistaakseni.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
saabistiruotsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44

Re: Moottorinlämpö.

Viesti Kirjoittaja saabistiruotsi »

Meillä kahdessa saabissa 9-3 ja 9-5 oli samaa ongelmaa. Yksi termostaatin vaihto (Biltema) ei auttanut nostamaan lämpöä. Kunnes kuulin, että Saabiin läy ainoastaan alkuperäinen termostaatti ja oli vain 4€ kalliimpi,kuin Bilteman. Lämpö on nyt normaali molemmissa autoissa! Tarvike termari oli kai jatkuvasti liikaa auki.
Vastaa Viestiin