Massojen poisto auton pohjasta

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Massojen poisto auton pohjasta

Viesti Kirjoittaja tturku »

Milläs tavalla ootte kaapinut/poistaneet vanhat massat pohjasta ja pyöränkaarista. Pitäis käydä auton pohja läpi ja poistaa vanhat hapertuneet massat pois näin alkuun?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Massojen poisto auton pohjasta

Viesti Kirjoittaja ASTech »

tturku kirjoitti:Milläs tavalla ootte kaapinut/poistaneet vanhat massat pohjasta ja pyöränkaarista. Pitäis käydä auton pohja läpi ja poistaa vanhat hapertuneet massat pois näin alkuun?
Lämmitys kuumailmapuhaltimella ja lastalla tai taltalla sitten kaavinta.
900C -86
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Jos ei viitsi pistää rahaa hiilihappojääpuhallukseen, niin perinteinen (halpa) menetelmä on kuumailmapuhallin, lasta, asetonia ja aikaa.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kiitos. Vastaukset tulikin todella nopeesti :D
Ei muuta kun kuumailmapuhallin mukaan tallille.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

mun mielestä talttaa parempi on tavallinen mora joka on katkaistu niin että terää jää jäljelle n. 20-30mm ja sitten teroitettu. kärkeä ei kuitenkaan saa tehdä teräväksi vaan jättää talttamaiseksi.
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Petri Tyrkkö
"Viggen"
Viestit: 691
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja Petri Tyrkkö »

itse käytin tuota joka tarvike pisteessä myytävää paineilma talttaa, levein tattta(tai tilanteen mukaan) vaan ja sopivassa kulmassa naputtaan, lähtee mukavasti ja kohtuullisina lastuinakin, samalla voi koputella ruostepaikkojen kovuutta. "piki" jää kovaksi eikä tahri tallia/tekijää ja on harjattavissa pois lattialta.

Tämä käy myös siihen Saabin uretaani ? pohja massaanki, joka muuten pitäsi poista hitsatessa, on myrkkykaasua tulossa jos pääsee palaan (Saabin huolto ohje)
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Sellainen nestekaasu tjms. poltin ja lasta on kova sana. Lähtee massat aika hyvin. Jos viimeistellä haluaa, niin rälläkkään sellainen teräslangasta punottu kuppiharja.

Itselläni ainakin toimii :)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

En kyllä ymmärrä miksi terveistä kohdista pitäisi massat poistaa. Jos ovat siellä hommansa hoitaneet rippikouluikään, niin varmasti menee edelleenkin.
Korjattavilta kohdilta ehdottelisin kuumailmapuhaltimella pehmennystä ja heti pehmenneet taltalla pois. Taltaksi käy esim sellainen n. 2 cm leveä ns. puumiehen temmi, oleellista on PYÖRISTÄÄ sen kärki laikalla. Silloin eivät terävät nurkat koko ajan töki kiinni , joka tekee homman oleellisesti vaikeammaksi. Lisäksi pyöristetty kärki myötäilee paremmin yleisesti auton kaarevia muotoja ja säästää mahdollisesti pohjamaalejakin.
On sen verta kettumaista duunia, jotta kandee aloittaa risoista kohdista, niistä jo helposti saa tyydytyksen.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

stara kirjoitti:En kyllä ymmärrä miksi terveistä kohdista pitäisi massat poistaa.
Hipoa rakennettaessa täytyy kaikki turha saada paino pois ja racing-henkiset äänet kabiiniin. :wink:
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Justjust,
eiks oo helpompi suoraan laikata joutilas pohja pois, näkee ku maisemat vaihtuu ja äänetkin on aidompia, tuuletus toimii, ja jos junttaa jokeen katolleen niin pääsee kätsysti "kattoikkunasta" ulos
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Nyt on kaavittu muutama tunti auton alla ja saatu pois taka-akselin takaa kaikki massa. Pitää vielä liuottimella ottaa pois jämät.

Kuva

Kuvasta näkyy ehkä heikosti, mutta pelkkää pintaruostetta pohjasta löytyi mutta niitä peukalonpään kokoisia ruoste pilkkuja oli melkein joka puolella. Puhdistuksen jälkeen olis tarkoitus laittaa happomaalia, sen jälkeen hammeria ja päälle mahdollisesti uusi massa. Kuuppa puolelta löytyy muutama lisä kuva.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Ja niille jotka haluaa päästä pohjan siivoamisesta helpolla on korkeapainepesu. Kaverin camaron pohja pestiin ja jälki oli loistava. Turun seudulla hommaa tekee ainakin Hans Lang.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

toi korkeapainepesu on aika mielenkiintoinen tekniikka. hetken mietin mahtaako sillä massa lähteä, mutta ilmeisesti lähtee.
Veden voima on hämmästyttävä. Jos paine ylittää 800 baaria, pystyy vesi hajottamaan sementin. Jos vesisuihkun paine on 2600 baaria, leikkaa vesi jopa 15 senttiä paksua terästä ja metrin paksuista betonia.
http://www.survepesu.ee/soome/index.php?leht=31&keel=1
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin