
Jouset
Jouset
pitäs saada madallusta 9000 tyrboon noin 60 mm.. mistä kannattas jousia kysellä, mielellään mahdollisimman halvat(opiskelija).. tietysti käytettyjäkin saa tarjota.. oisko tohon mahdollista laittaa jonku muun auton jousia joita lyhentäs? onko kellään kokemusta rälläkkä satsista? 

Et taida piitata ajomukavuudesta etkä ajo-ominaisuuksista? ( ehkä et ajoturvallisuudesta ja laillisuudestakaan ? ) . Netti on pullollaan madallussettejä ,joista voit valita omasi. Rälläkäin käy , ota pois 3-4-kierrosta jousesta tai jouset pois kokonaan,niin varmasti istuu matalalla.
Jälkimmäinen vaihtoehto sopii varmasti myös opiskelijan budjettiin!
Jälkimmäinen vaihtoehto sopii varmasti myös opiskelijan budjettiin!
riippuu vähän mikä mallinen 9000 sulla on mutta esim cs-aeron jouset(sopii ihan ok myös cc ainakin) laittaa ne alle ja jos vähän alemmas tahtoo niin niistä sitten puol tai 1 kierros pois... edestä voi hyvinkin ottaa tämän verran... vaihdon jälkeen auraukset kuntoon ja ei kun baanalle.. ok kuntoisia cs-aeron jousia pitäs löytyä helpostikin käytettynä... 

Jouset pitää olla siihen malliin tarkoitettu ,johon se asenntaan ja lyhentäminen esim. jouset katkaisemalla on tiieliikennelain mukaan yksiselitteisesti kielletty.Auton madallus vaatii muutoskatsatuksen ja madallussarjasta on mahd. esitettävä dokumentit.Niitä ei luonnollistikkaan saa , jos jouset on muusta autosta ja katkaistu!
Sorry vaan ,vaikka et piittaa muiden turvallisuudesta ( moni klubilainenkin on tien päällä ) niin ajattele itseäsi ja loppuelämääsi. Oon tullut siihen tulokseen , että moni lain pykälä kuitenkin suojelee meitä,
En tosiaankaan oo auton rakentelua vastaan ( joku esim. saapasi heittää kommentin) .Rakentelussa vaan pitää miettiä mitkä on turvallisuuteen vaikuttavia seikkoja , eikä tinkiä niistä!
Sorry vaan ,vaikka et piittaa muiden turvallisuudesta ( moni klubilainenkin on tien päällä ) niin ajattele itseäsi ja loppuelämääsi. Oon tullut siihen tulokseen , että moni lain pykälä kuitenkin suojelee meitä,
En tosiaankaan oo auton rakentelua vastaan ( joku esim. saapasi heittää kommentin) .Rakentelussa vaan pitää miettiä mitkä on turvallisuuteen vaikuttavia seikkoja , eikä tinkiä niistä!
Kaikkiin tarvitaan laput....sami_hifi kirjoitti:eikös tämä ole sen verran vanha( vm87) ettei tähän tarvii mitään lappyuja?
Mitä siitä tulisi jos saisi rakentaa ihan miten haluaa.... Oli uusi taikka vähän vanhempikin auto.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Osaatko sanoa mikä on tarpeeksi vanha???nalleolut kirjoitti:vanhemmissa autoissa ei tartte sitä tuv hyväksyntä lappua....
turvallisuus asiassa olen samaa mieltä.

Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
No ei todellakaan tarvi! Löytynee AKE:n sivuilta tarkemmin tuo vuosimalliin johon ne lappuset pitää löytyä.Tuha kirjoitti: Kaikkiin tarvitaan laput....
Mitä siitä tulisi jos saisi rakentaa ihan miten haluaa.... Oli uusi taikka vähän vanhempikin auto.
Tollanen hypetys pelottelu on aika höpöä. Toki jos on peukkis keskellä kämmentä niin ei kannata tehdä ite. Noita jousia on lyhennelty yli 20v tässäkin taloudessa eikä niitä ohjauskulmia ole missään tarkisteltu sen jälkeen (kaikista siis).

Viimeksikin valtion konttorilla käydessä tuumas että "on tainnut tulla lyhenettyä noita jousia" (kyseessä tuo sigun manta) johon reipaasti että "kyllä" ja lyhentäminen tietty on tapahtunut jo aikaa sitten. ja Ei siitä sen kummempaa ihmettelyä tullut.
Niin autoonhan ei ite saa koskea kun turvallisuus vaarantuu! vain asiantuntuja/koulutuksen saanut henkilö saa autoa korjata. Ja mitään muutoksihan ei autoon saa tehdä nehän on jo tehtaalla ajateltu valmiiksi.
Juupa juu...

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24629
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
esim miun vm91 satku totes vaan että onpa matala. se siitä. valtionkonttorilla. tosin seuraavana vuonna yksityisellä inssi selitti mulle et näistä vanhemmista saabeista pehmenee eturunkopalkki niin paljon et alatukivarsi painuu sinne sisään ja sen takia keula on matala. mie kiitin tuoreesta leimasta!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
AKE.n Sivuilta
Suoraan AKE.n Sivuilta Kopioitu ja liitetty tänne
Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen. Mikäli katsastuksessa havaitaan tai asiakas ilmoittaa 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun auton alustan korkeutta muutetun, tulee auto muutoskatsastaa. Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on muutoskatsastettava, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä. Ennen vuotta 1993 tehtyjä alustan korkeuden muutoksia ei edellytetä muutoskatsastettavaksi, vaan niihin sovelletaan normaaleja määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteita.
Että näin
Itselläni on vm.1991 9000CD eli voin Rälläkkä madaltaa pirssini jousia noihin sallittuihin mittoihin VAI? Korjatkaa jos mie olen viärässä?
EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousitus saadaan madaltaa automalliin tarkoitettuja madallusjousia tai madallussarjaa käyttäen. Tällöin on noudatettava auton tai madallusosien valmistajan taikka tutkimuslaitoksen antamia ohjeita.
Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa asianmukaisesti lyhentää.
Ja näin niitä jousia saa asianmukaisesti lyhentää VAI saako?

Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen. Mikäli katsastuksessa havaitaan tai asiakas ilmoittaa 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun auton alustan korkeutta muutetun, tulee auto muutoskatsastaa. Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on muutoskatsastettava, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä. Ennen vuotta 1993 tehtyjä alustan korkeuden muutoksia ei edellytetä muutoskatsastettavaksi, vaan niihin sovelletaan normaaleja määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteita.
Että näin

Itselläni on vm.1991 9000CD eli voin Rälläkkä madaltaa pirssini jousia noihin sallittuihin mittoihin VAI? Korjatkaa jos mie olen viärässä?
EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousitus saadaan madaltaa automalliin tarkoitettuja madallusjousia tai madallussarjaa käyttäen. Tällöin on noudatettava auton tai madallusosien valmistajan taikka tutkimuslaitoksen antamia ohjeita.
Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa asianmukaisesti lyhentää.
Ja näin niitä jousia saa asianmukaisesti lyhentää VAI saako?

Re: AKE.n Sivuilta
Kyllä tuossa aika yksiselitteisesti sanotaan, että :crashline kirjoitti:Suoraan AKE.n Sivuilta Kopioitu ja liitetty tänne![]()
Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen. Mikäli katsastuksessa havaitaan tai asiakas ilmoittaa 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun auton alustan korkeutta muutetun, tulee auto muutoskatsastaa. Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on muutoskatsastettava, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä. Ennen vuotta 1993 tehtyjä alustan korkeuden muutoksia ei edellytetä muutoskatsastettavaksi, vaan niihin sovelletaan normaaleja määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteita.
Että näin![]()
Itselläni on vm.1991 9000CD eli voin Rälläkkä madaltaa pirssini jousia noihin sallittuihin mittoihin VAI? Korjatkaa jos mie olen viärässä?
EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousitus saadaan madaltaa automalliin tarkoitettuja madallusjousia tai madallussarjaa käyttäen. Tällöin on noudatettava auton tai madallusosien valmistajan taikka tutkimuslaitoksen antamia ohjeita.
Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa asianmukaisesti lyhentää.
Ja näin niitä jousia saa asianmukaisesti lyhentää VAI saako?
Eli KAIKKI autot joissa alustan korkeutta on muutettu vuoden 1993 jälkeen, pitää muutoskatsastaa.Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on muutoskatsastettava, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä. Ennen vuotta 1993 tehtyjä alustan korkeuden muutoksia ei edellytetä muutoskatsastettavaksi, vaan niihin sovelletaan normaaleja määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteita.
Tätä ennen tehdyt rälläkkäjouset ovat vielä lain puitteissa, tosin niiden turvallisuus nyt on sitten mitä on.
Re: AKE.n Sivuilta
Eli KAIKKI autot joissa alustan korkeutta on muutettu vuoden 1993 jälkeen, pitää muutoskatsastaa.ihottuma kirjoitti:Kyllä tuossa aika yksiselitteisesti sanotaan, että :crashline kirjoitti:Suoraan AKE.n Sivuilta Kopioitu ja liitetty tänne![]()
Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen. Mikäli katsastuksessa havaitaan tai asiakas ilmoittaa 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun auton alustan korkeutta muutetun, tulee auto muutoskatsastaa. Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on muutoskatsastettava, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä. Ennen vuotta 1993 tehtyjä alustan korkeuden muutoksia ei edellytetä muutoskatsastettavaksi, vaan niihin sovelletaan normaaleja määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteita.
Että näin![]()
Itselläni on vm.1991 9000CD eli voin Rälläkkä madaltaa pirssini jousia noihin sallittuihin mittoihin VAI? Korjatkaa jos mie olen viärässä?
EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousitus saadaan madaltaa automalliin tarkoitettuja madallusjousia tai madallussarjaa käyttäen. Tällöin on noudatettava auton tai madallusosien valmistajan taikka tutkimuslaitoksen antamia ohjeita.
Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa asianmukaisesti lyhentää.
Ja näin niitä jousia saa asianmukaisesti lyhentää VAI saako?
Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on muutoskatsastettava, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä. Ennen vuotta 1993 tehtyjä alustan korkeuden muutoksia ei edellytetä muutoskatsastettavaksi, vaan niihin sovelletaan normaaleja määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteita.
Tätä ennen tehdyt rälläkkäjouset ovat vielä lain puitteissa, tosin niiden turvallisuus nyt on sitten mitä on.
edit :
Mitä muutoskatsastukseen tulee, siihen en ota mitenkään kantaa, koska inssejä on niin paljon kuin konttoreitakin, eikä niissä tunnu juurikaan kovin usein olevan mitään sääntöä, järkeä tai logiikkaa, joten toisella onnistunut muutoskatsastus saattaa toisaalla viedä kilvet.