Ihastuin tuohon 99:iin.
Ihastuin tuohon 99:iin.
Enpä ole aikaisemmin ajellutkaan 99:llä, ainoastaan 900:lla(100km) ja 9tonnarilla. Jollainen on nytkin käyttöautona. Ajaessani pyhänä tuon 99:n kotiin virroilta, ihmettelin kuinka paljon "vakaampi" se on ajella kuin tuo 9tonnari. Siis hyvähän tuo tonnarikin on ajaa, mutta mielestäni jotenkin enemmän ajettava kuin 99.
Johtuneeko ero sitten renkaista, ohjaustehostuksesta tai jostain muusta.
Johtuneeko ero sitten renkaista, ohjaustehostuksesta tai jostain muusta.
En ole paha, olen sairas.Ajan vain saabilla.
Jäsen: 2227
Jäsen: 2227
Kiva, että ysiysi kulkee vakaasti, niin sen pitääkin.
Mutta: Kyllä timmissä kunnossa olevan tonnarin pitäis olla ainakin yhtä vakaa kuin 99:nkin. 9000 on yksi parhaimpia maantieautoja joka mielessä. Tonnaristasi kannattaisikin tarkastaa pyöränkulmat, puslat, pallonivelet, raidetangonpäät yms. yms. Ja oikea rengaskoko, vanteen ET ja rengaspaineet.
Tosin osa tonnarin hakevuudesta voi johtua ihan korin väsymisestäkin? Sekä kilometrit että ruoste pehmittävät, ja ehkä tonnarin kori on 'väsymisalttiimpi' kuin nuo vanhan konstruktion korirakenteet. Muistan kyllä, kun meillä 330 tkm ajettu tonnari vaihtui 170 tkm ajettuun, oli ero jämäkkyydessä kouriintuntuva. Samoin silloin, kun joskus '93 pääsi koeajamaan tuliterää 9000 CS:ää, kun samaan aikaan kotoa löytyi 300 tkm ajettu '86 tonnari.
Mutta: Kyllä timmissä kunnossa olevan tonnarin pitäis olla ainakin yhtä vakaa kuin 99:nkin. 9000 on yksi parhaimpia maantieautoja joka mielessä. Tonnaristasi kannattaisikin tarkastaa pyöränkulmat, puslat, pallonivelet, raidetangonpäät yms. yms. Ja oikea rengaskoko, vanteen ET ja rengaspaineet.
Tosin osa tonnarin hakevuudesta voi johtua ihan korin väsymisestäkin? Sekä kilometrit että ruoste pehmittävät, ja ehkä tonnarin kori on 'väsymisalttiimpi' kuin nuo vanhan konstruktion korirakenteet. Muistan kyllä, kun meillä 330 tkm ajettu tonnari vaihtui 170 tkm ajettuun, oli ero jämäkkyydessä kouriintuntuva. Samoin silloin, kun joskus '93 pääsi koeajamaan tuliterää 9000 CS:ää, kun samaan aikaan kotoa löytyi 300 tkm ajettu '86 tonnari.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Minulla on jostain jäänyt käsitys että Tonnarin koria jämäköitettiin mallivuodelle -92?Juha96 kirjoitti:Muistan kyllä, kun meillä 330 tkm ajettu tonnari vaihtui 170 tkm ajettuun, oli ero jämäkkyydessä kouriintuntuva. Samoin silloin, kun joskus '93 pääsi koeajamaan tuliterää 9000 CS:ää, kun samaan aikaan kotoa löytyi 300 tkm ajettu '86 tonnari.
Itsellä on ollut mallit 96, 99, 900, ja 9000, sekä lainassa ollut NG900, ja niistä vertaillen Kuuppa meni kuin juna, tai sitten aika kultaa muistot..

Millä ne sitä olisivat noin paljon jämäköittäneet, muistaisin tuon 70% koskeneen muutosta og900->ng900, ja niissäkin taisi koskea etupäässä cabriota?Tri-Lo kirjoitti:Niin, CS taisi tullessaan olla peräti 70% vääntöjäykempi kuin CC..?Minuteman kirjoitti:
Minulla on jostain jäänyt käsitys että Tonnarin koria jämäköitettiin mallivuodelle -92?
Eikös tonnarin rakenne ole hyvin samanlainen jäykkyyteen vaikuttavilta osiltaan? Ainakin ajossa tuntuu nuo cc ja cs-koriset aivan samanlaisilta, ja molempien korit velttoilevat samoin tunkatessa ylös kulma kerrallaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Sori, kun ohjasin keskustelun tonnariraiteille, vaikka og-alueella ollaan
Mutta nyt mäkin muistan, silloin '91 tai '92 mainostettiin, että CS olisi ollut huomattavasti (varmaan juuri tuon 70%) jämäkämpi kuin vanha CC. Samassa yhteydessä, mallivuoden vaihtuessa, jämäköitettin muitakin 9000-koreja - karvalakkimallina tuotantoon jääneen CC:n korin sanottiin jämäköityneen kai 20% ja olisiko CD:n prosentit olleet sitten 40 tai 50?
Oisko kellään '92 mallivuoden prosyyreitä tallessa?
Korimuutoksista huolimatta pysyn kyllä edelleen myös siinä uskossa, että kilsatkin tuntuvat tonnarin jämäkkyyden heikentymisenä.

Mutta nyt mäkin muistan, silloin '91 tai '92 mainostettiin, että CS olisi ollut huomattavasti (varmaan juuri tuon 70%) jämäkämpi kuin vanha CC. Samassa yhteydessä, mallivuoden vaihtuessa, jämäköitettin muitakin 9000-koreja - karvalakkimallina tuotantoon jääneen CC:n korin sanottiin jämäköityneen kai 20% ja olisiko CD:n prosentit olleet sitten 40 tai 50?
Oisko kellään '92 mallivuoden prosyyreitä tallessa?
Korimuutoksista huolimatta pysyn kyllä edelleen myös siinä uskossa, että kilsatkin tuntuvat tonnarin jämäkkyyden heikentymisenä.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Kyllä se pehmeys johtuu vanhoissa autoissa etupäässä: iskari , jousi, alustan nivelet / puslat osastosta kuin että kori alkaa "notkumaan" vaikuttaen siten ajo-ominaisuuksiin. Isäukolla on 150 tkm ajettu ja vasta ajoin 60 tkm ajetulla -84 900 niin oma 500 000 km ajettu on jäykempi ja hiljaisempi ym. ajaa kuin nuo edellä mainitut ja ihan vain paremmasta alustasta johtuen.
Korilla on oma ominaisjäykkyytensä ja tietenki ruoste sitä pehmittää mutta jos kori on terve niin ei tavan jorma huomaa sitä ajomäärä eroa itse korissa vaikka miten ajais.
Korilla on oma ominaisjäykkyytensä ja tietenki ruoste sitä pehmittää mutta jos kori on terve niin ei tavan jorma huomaa sitä ajomäärä eroa itse korissa vaikka miten ajais.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147