Nykii, sammuu, ei käynnisty

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Nykii, sammuu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja artako »

Sain ajan korjaamolle vasta kahden viikon päähän, jossa tarkoitus ainakin lukea vikakoodit. Odotellessa voisi etsiä vikaa, jos jotain pystyisi ilman korjaamovälineitä tekemään. Auto on 9-5 2.0t -99 ajettu 217 tkm.

Oireena on voimakasta nykimistä sekä lämpimällä että kylmällä moottorilla. Tyhjäkäyntiä käy huonosti ja sammuilee. Polttoaineen syöttö tuntuu toimivan, koska bensa haisee. Välillä käynnistyy ja kulkee aivan normaalisti, tosin pakokaasu haisee samalle kuin 80-luvun autoissa (katti jo särkynyt?). Tyhjäkäynti alkaa hieman seilata ennen sytytyksen katkomista.

Minkä osan/osien vika voisi aiheuttaa em. oireita?
9-5 Aero wagon M -04, 900 Turbo -90, 96 2-t -65.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

DI-kasetti tai kampiakselin asentoanturi, ensinmainitusta on aika helppo aloittaa. Molemmista löytyy haulla aika paljon tekstiä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Viesti Kirjoittaja artako »

Kokeilin lainaksi saamaani OPD2 testeriä tarkoituksena lukea vikakoodit. Laitteen pitäisi käydä -99 malliseen 9-5:een, mutta laitteella ei saanut yhteyttä autoon, kehoitti tarkastamaan kaapelin ja kytkemään sytytysvirran. Voisiko trionic-boxin vika em. aiheuttaa yhteysongemia?

Kiinnostaisi myös asentoanturin vastuksen raja-arvot. Vastuksen ollessa yli 1000 ohmia kuuma kone ei käynnistynyt. Hiukan jäähtyneenä, vastus n. 850, käynnistyi normaalisti. Ei kai noin pienellä vastuksen muutoksella pitäisi olla vaikutusta.

Olisi helpointa etsiä vikaa vaihtamalla osia ehjästä autosta, mutta eipä ole ketään tuttua jolla on samanlainen auto.
9-5 Aero wagon M -04, 900 Turbo -90, 96 2-t -65.
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Ehjän anturin vastus on 860 +-90 ohmia. Tuo anturivika ei kyllä välttämällä vastusmittauksella selviä vaan siihen tarvitaan oskilloskooppi. Viallinen anturi saattaa oireilla aluksi vain lämpimänä (teräviä nykäisyjä ajossa). Kun kunto edelleen huononeen pahenee käyntiongelmat samalla. Anturin hinta on n. 100 euroa eikä vaihto ole kummoinen operaatio.
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Viesti Kirjoittaja artako »

Kiitos neuvoista. Vastusarvot olivat kunnossa eli raja-arvoissa.

Yhden anturin olen vaihtanut viime kesänä. Oireet olivat erilaiset kuin nyt. Täytyy kuitenkin varmistaa anturin kunto, koska näköjään oireet saattavat vaihdella.
9-5 Aero wagon M -04, 900 Turbo -90, 96 2-t -65.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mulla samat oireet, eli ei käynnisty kuumana. Starttaa kyllä iloisesti mutta ei merkkiäkään siitä että käynnistyisi. Sitten kun on jäähtynyt niin lähtee heti. Soitin metro-autoon ja kysyin kampiakselin asentoanturia. Löytyy hyllystä ja hinta vaatimaton 125 euroa! :cry:

Ei kai se muu auta kuin ostaa ja vaihtaa. DI-kasetinkin jo nappasin irti ja totesin että on vaihdettu ja koodi on G....

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Missäs kohtaa tuo kampiakselin asento anturi sijaitsee?
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

mikan kirjoitti:Mulla samat oireet, eli ei käynnisty kuumana. Starttaa kyllä iloisesti mutta ei merkkiäkään siitä että käynnistyisi. Sitten kun on jäähtynyt niin lähtee heti. Soitin metro-autoon ja kysyin kampiakselin asentoanturia. Löytyy hyllystä ja hinta vaatimaton 125 euroa! :cry:

Ei kai se muu auta kuin ostaa ja vaihtaa. DI-kasetinkin jo nappasin irti ja totesin että on vaihdettu ja koodi on G....

t. Mika
Soitappa Pro Car Servicelle Jyväskylään, saat varmasti sopivasti sieltä. Itse ainakin tilasin aikanaan Viggeniin tuon anturin ja oli huomattavasti edullisempi kuin merkkiliikkeessä!
markkuk
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
Paikkakunta: pietarsaari / vaasa

Viesti Kirjoittaja markkuk »

Procarserviceltä se kampiakselin asentoanturi tuli kuluineen 80,55 eurolla.

vikana oli se, ettei käynnistynyt aina kuumalla koneella, mutta odottelun jälkeen käynnistyi normaalisti.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Juurikin samanlaisilla oireilla alkoi mullakin noin vuosi sitten. Pätkimistä, sammuilua, huonoa käyntiinlähtöä jne.. Syy viallinen Trionic boksi. Alkupään vitosissa ollut takaisinkutsunakin. Omassa saksaanmyydyssä jostain syystä oli vaihtamatta. Purkaamolta 2001 boksilla ongelmat poistu hintaan parisataa+ euroa. Mukana hinnassa vielä ulosvetäjä tuulilasinpyyhkijän varsille.... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Kiitos vinkistä, pitääpä olla yhteyksissä Jyväskylän suuntaan. Ja jos vika lopulta on boxissa, niin sitten taidan olla yhteydessä maptunen suuntaan. :D

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

PCS:llä anturi oli noin 70 euroa, joten säästin useita kymppejä metro-auton hintaan verrattuna (kiitos vinkistä!). Boschin numero oli eri kuin mitä vanhassa. Vaihtaminen oli sitten oma tappelunsa. Ei mahdu käsi, ei mahdu työkalut, eikä edes näe kunnolla. Pikkujuttuun tuhrautui varmaan tunti ja yks siideri. :)

Mutta anturin vaihdon jälkeen on toiminut moitteettomasti, ei minkäänlaisia oireita. Kop-kop!

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Vastaa Viestiin