Huomasinpa viimeviikolla, että äitin satkussa on puolan ensipuolen johdot väärin päin. Sininen oli plussassa ja vihreä-valkoinen miinuksessa. Muistelin johdtojen olevan toisin päin omassa autossa ja tarkasin vielä asian ja niinhän se oli.
Auto kumminkin kävi ihan hyvin ainakin tyhjäkäyntiä, ajamista en ole sillä itse koittanut aikoihin.
Vaihdoin johdot toisin päin ja ihan samalla tavallahan se kävi silloinkin. Vaan onkohan tuossa mahtanut jotain vahingoittua, kun puola on ollut kytkettynä väärin? Mitään hajua ei ole, miten kauan se on väärin ollut.
Sytytys on kärjetön, joten lähinnä ainakin tuon ohjausyksikön kohtalo kiinnostaa, onko se voinut saada tuosta siipeensä? Auto tosianakin toimii ihan normaalisti nyt(kin) mutta voiko jotain haittavaikutuksia tulla pidemmällä aikavälillä?
Puolan ensiojohdot väärinpäin. Hajoaako jotain?
Jos puolan johdot ovat väärinpäin, suurjännite on negatiivinen eli kipinä hyppää sivuelektrodista keskielektrodiin.
Kipinä irrottaa aina hieman ainetta lähtiessään. Juuri siksi keskielektrodin kulmat pyöristyvät pikkuhiljaa ja samasta syystä tulppia vaihdetaan säännöllisin väliajoin. Sivuelektrodin materiaali on tässä mielessä "pehmeämpää", eli se kuluu nopeammin.
Kipinä irrottaa aina hieman ainetta lähtiessään. Juuri siksi keskielektrodin kulmat pyöristyvät pikkuhiljaa ja samasta syystä tulppia vaihdetaan säännöllisin väliajoin. Sivuelektrodin materiaali on tässä mielessä "pehmeämpää", eli se kuluu nopeammin.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Kiitoksia vain. Onneksi satuin sattumalta vaihtamaan sitten tulpat heti perään kun tuon väärän johdotuksen huomasin, kun vanhoilla oli ajettu jo 50tkm ja lisäksi olivat ihan valkoiset.
Seos ilmeisesti liian laihalla? Katsastuspaperi vuoden takaa näytti CO 1,28. Kiersin sitten samaan syssyyn seosruuvia puolikierrosta auki, tiedä sitten paljonko se Strömpässä rikastuttaa seosta, mutta kuulemani mukaan Pierburgissa se tekisi pari yksikköä. Mikäli tuo römppänen reagoi samalla tavalla, olisi CO sitten jotakin 3,2 nyt eli melkoisen hyvä.

Seos ilmeisesti liian laihalla? Katsastuspaperi vuoden takaa näytti CO 1,28. Kiersin sitten samaan syssyyn seosruuvia puolikierrosta auki, tiedä sitten paljonko se Strömpässä rikastuttaa seosta, mutta kuulemani mukaan Pierburgissa se tekisi pari yksikköä. Mikäli tuo römppänen reagoi samalla tavalla, olisi CO sitten jotakin 3,2 nyt eli melkoisen hyvä.