Olen asentamassa ysiysiini kierroslukumittaria, ja ennen mittariston penkomista halusin varmistua että kaikki toimii. Kierroslukumittari on helppo testata, ja kellokin toimi kun laitoin kiinni akkuun. Koska pysähtelyongelmat kuulostavat olevan lämpötilariippuvia, laitoin molemmat mittariehdokkaat pakastimeen, virtajohto tiivisteen välistä.
Toinen kello pysähtyi, toinen kello oli vielä eilen illalla ajassa.
Syy kylmäpysähtymiseen voi olla vanhassa jäykistyvässä rasvassa, mutta ei siellä kai kovin paljon rasvaa voi olla, hienoa öljyä enintään. Kuivuneet kondensaattorit ennemminkin voi aiheuttaa toimimattomuutta.
Jotta kellomekanismin saa irti mittarin valukuoresta, pitää avata pari ruuvia, sulattaa maadoitusjuotos kotelon takaa ja nyppäistä minuuttiviisari irti akselilta. Tuntiviisari on asteikkolevyssä kiinni ja saa jäädäkin, sen saa kasattua takaisin ihan hyvin.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/RPM/k ... ttari1.jpg
Avaan tuon pakastimeen pysähtyneen kellon lähiaikoina, voin kertoa tuloksia sitten tännekin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00