Automaattilaatikon Forte-lisäaine?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
zammuel
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2007 13:51
Paikkakunta: Pirkanmaa

Automaattilaatikon Forte-lisäaine?

Viesti Kirjoittaja zammuel »

Tuli käytettyä tuota 16 A:ta laatikon jarrupantojen säädössä ja siinähän niitä lootaöljyjäkin sitten samalla vaihtui. Asentaja pisti laatikkoon lisäksi tuommoisen Forte-lisäaineen joka siis jätetään sinne öljyjen sekaan muhimaan.

Olen ollut ennen vähän skeptinen noiden muiden Forte-litkujen suhteen, mutta tämä homman tehnyt asentaja (Hilvola&Salmisen jälkimmäinen) on tietääkseni Saabin automaattilaatikoiden suhteen jonkinasteinen guru eli päätin luottaa hänen asiantuntemukseensa.

Loota toimii kyllä nyt vähän aiempaa pehmeämmin eikä nyi ja rytki ihan niin pahasti vaihtaessaan. Johtuuko sitten tuoreemmista öljyistä vai lisäaineesta, kukapa tietää...?

Onkos muilla kokemuksia tuosta Forten lootatökötistä?
900i 16 At 2d -89, 9-3 2.0t SE At 5d -01
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Kokemusta on jenkkilaatikoista, eikä tuo toiminnaltaan kovin erilainen ole. Minä en laittaisi automaattilaatikkoon MITÄÄN muuta kuin sinne kuuluvaa öljyä OIKEAN määrän.

Ihmiset pitävät automaatteja jotenkin huonoina täällä suomessa, ehkä osin siitä syystä etteivät tajua niistä juuri mitään eivätkä osaa huoltaa ja ylläpitää niitä laatikoita.

Minä olisin käynyt kurkkuun kiinni, jos mun saabin askiin olisi kaadettu jotakin muuta kuin mitä sinne kuuluu. Ehkä sitten sen jälkeen kysellyt motiiveja ja tieteellisiä perusteluja toiminnalle :)

Yksi mahdollisuus on, että esim. dexron III ATF ja Forte muodostavat yhdessä "oikean öljyn", mutta en jaksa uskoa että kannattaa koska oikeaa öljyä saa purkissa halvemmalla kuin tuota yhdistelmää.

Olisi kiva kuulla asentajan suusta miksi näin...taidan ottaa puheeksi seuraavalla kerralla. Todennäköisesti lisäaine tuo lisää kitka-aineita öljyn sekaan ja kulunut laatikko toimii "paremmin" hetken aikaa.

Ja kaikille niille, joiden mielestä öljy kuin öljy sopii automaattilaatikkoon suosittelen sen väittelyn jatkamista vaikka overdriven palstalla 30 vuotta automaattilaatikoita teidän jäljiltä korjanneiden asentajien kanssa.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
zammuel
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2007 13:51
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja zammuel »

Noiden syiden vuoksi laatikon huollon annoinkin asiantuntijan tehtäväksi. Vanhassa autossa ei koskaan tiedä mitä vuosien varrella on tehty tai jätetty tekemättä. Tai tehty väärin...

Monenlaista remonttia on itse tullut värkättyä/yritettyä, mutta juurikin tuon BW-matolaatikon puoskaroinnin päätin jättää suosiolla sikseen.

Onkos sinulla Treelta tiedossa muita asiaan perehtyneitä (Metro-Auto poisluettuna) korjaamoita, tuonne H&S:lle nimittäin kehotettiin soittelemaan kun aiemmin asiasta muilta korjaamoilta kyselin?
900i 16 At 2d -89, 9-3 2.0t SE At 5d -01
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mielenkiinnosta vain kyselen...mitkäs oli oireet, että intouduit pantoja säädättämään?
Tuo meikäläisen T8:n automatic-loota kun tykkää luistattaa kakkosvaihdetta niin että kickdownilla menee rundimittari 5500-6000rpm tienoille ennen kuin nappaa edes vähän kiinni ja ihan normaalin rauhallisen kiihdytyksenkin aikana kierrokset ryntäilee ylöspäin kunnes taas loota löytää pitoa. Samoin ykköseltä kakkoselle pykältäessä kestää "vaihtotapahtuma" about sekunnin-pari, kun muut vaihteet kytkeytyy "viiveettä".

Ykkösellä ja kolmosella ei ole mitään luisto-ongelmaa.

Eli mahtaakohan moisia oireita auttaa pantojen säätö, vai onko turhaksi tulkittavaa hommaa? Öljyjä olen n. 15 000km aikana vaihdellut melkein parikytä litraa ja aina Valvoline Type F/A. Suttari & laatikon öljypohjakin putsattu pariin otteeseen.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Jenkeissähän on taas sitten ihan omat öljynsä, koska ovat pirun tarkkoja ;)

Olikos aine Automatic Transmission Treatment?

Jos oli niin kyllä aine valitettavasti vaan toimii niin automaattilaatikoissa ainakin tähän asti.

- Matti
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Onko mitään tietoa mihin tuon toiminta perustuu? En mä nyt ihan vakuuttunut siitä että se vaan toimii :)

Jos se lisää kitka-aineita ja ohentaa hiukan öljyn viskositeettia, kuten epäilen, niin se ei kyllä ole laatikon kannalta paras mahdollinen ratkaisu.

Samaa BW:tä eri kuoressa on ollut aika monessakin autossa, eikä se auton valmistusmaa muuta laatikon tarpeita.
Tampereella veisin auton Ruskoon soini car partsiin.
Siellä ovat kiihdytelleet lukemattomia askeja rikki uransa aikana ja kyllä ihan oikeasti tietävät mikä tekee hyvää ja mikä tekee öljyvanan auton perään :)
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Huikko kirjoitti:Onko mitään tietoa mihin tuon toiminta perustuu? En mä nyt ihan vakuuttunut siitä että se vaan toimii :)

Jos se lisää kitka-aineita ja ohentaa hiukan öljyn viskositeettia, kuten epäilen, niin se ei kyllä ole laatikon kannalta paras mahdollinen ratkaisu.

Samaa BW:tä eri kuoressa on ollut aika monessakin autossa, eikä se auton valmistusmaa muuta laatikon tarpeita.
Tampereella veisin auton Ruskoon soini car partsiin.
Siellä ovat kiihdytelleet lukemattomia askeja rikki uransa aikana ja kyllä ihan oikeasti tietävät mikä tekee hyvää ja mikä tekee öljyvanan auton perään :)
Kyllä se taitaapi olla varjeltu salaisuus :)

Öljyn lämmön kestävyyttä ja hapamisen kestävyyttä.. Lukee näköjään kyljessä :)

En tiedä mutta äänet ja vaihtaminen on huomattavasti parantunut..

Manuaaliaskeihin heitetään taas tuota Gear&Diff Gear Treatmenttiä
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
zammuel
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2007 13:51
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja zammuel »

V.J.S kirjoitti:Mielenkiinnosta vain kyselen...mitkäs oli oireet, että intouduit pantoja säädättämään?
Meikäläisellä ei luistamisongelmia, päinvastoin vähän turhankin voimallisesti rytki vaihteita päälle ja nykäisi vaihtaessaan. Itse asiassa pannat olivat kuulemma säädöissä, eli käytännössä tuo homma oli sitten lähinnä öljynvaihto. :) Parin tunnin työ, eli ei nyt aivan mahdottoman kalliiksi tullut.

Päätin nuo tarkistuttaa kun ei tosiaan tarkkaan tiedä mitä laatikolle on vuosien aikana tehty.
900i 16 At 2d -89, 9-3 2.0t SE At 5d -01
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Tähän öljyasiaan liittynee sekin, että alkuperäisten suositusten mukaisen öljyn saatavuus on nykyään heikko... olisikohan tuolla lisäaineella yritetty säätää öljyn ominaisuuksia lähemmäs suositusten mukaista? Vai mitä öljyä sinne laittoivat?

Kiinnostaisi myös tietää, mitä suuruusluokkaa pantojen säädöstä veloitettiin?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
zammuel
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2007 13:51
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja zammuel »

Juttelin korjaajan kanssa tuosta öljyn laadusta ja hän mainitsi kyllä mitä aikoi laatikkoon laittaa, mutta olen ikävä kyllä totaalisesti unohtanut mitä laatua öljy tarkasti oli. Mainitsi kyllä hänkin juuri tuon alkuperäisen öljyn huonon saatavuuden.

Työ oli siis pari tuntia eli satasen hintaluokassa (öljyn hinta tietysti siihen päälle). En pitänyt tuota pahana kun eräässä toisessa pajassa olisi velottu 150e pelkästä öljynvaihdosta. Eikä siellä kaveri selvästikään edes tiennyt mikä loota tuossa satkussa on, sekoitti ilmeisesti tonnarin laatikkoon. Eli ei oikein luottamusta herättävää...
900i 16 At 2d -89, 9-3 2.0t SE At 5d -01
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

olisi kymmenisen litraa tuota ohjekirjan suosittelemaa öljyö jos joku tarvii...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Pääkaupunkiseudulla saa ainakin tuota Valvoline Type F/A ainetta mm. Enkun Varaosa (tjsp) nimisestä putiikista Tuusulasta (Sulan teollisuusalue).
Mutta on kyllä harvinaisempaan suuntaan käymässä juu...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Jenkkitietoa tuosta fortesta ja sen käytöstä, kun tuli paikallisen laatikkoasentajan kanssa jutskattua juuri:

Tavallinen ATF ja vastaava lisäaine on sielläkin käytössä. Sitä käytetään ensisijaisesti paljon ajettuihin laatikoihin ja on yksi tapa saavuttaa tietyt lämmönkesto ja kitkakriteerit helposti.

Laatikoihin jossa on "tarkempaa" laitetaan sitten mitä kuuluu, mutta saabin tehoilla ja noin iäkkäällä teknologialla varustettuun askiin käyttävät tuota.

Ei kuulemma ole ihan vastaavaa kuin suositeltu litku ja kannattaa vaihtaa silloin tällöin kokonaan uuteen, kun lisäaine menettää ominaisuuksiaan nopeammin kuin oikea öljy.

Jannulla oli myös joku lista öljyistä, jotka ovat siellä luokiteltu "vastaavaksi". Laitan listan tänne, kun saan sen. Sunocolla on ainakin sopivaa litkua ja sitä saa Suomestakin helposti.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

http://www.sunocolube.com/produits/prod.php?numero=7

Tuollaista laittavat jenkkilän päässä BW37-laatikoihin ja ei kuulemma jätä tielle. Tuota saa ainakin Tampereelta Härmälän Autovaraosasta, Kannistonkatu 2.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
zammuel
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2007 13:51
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja zammuel »

Pistin Nesteelle kyselyn Neste ATF G-öljyn saatavuudesta, pitäisi käsittääkseni olla alkuperäiset vaatimukset täyttävää tavaraa:

http://www.neste.fi/tp_tiedote.aspx?pro ... g=&type=tt


Tuommoisen vastauksen sain:

"Hei !
Kyllä meiltä löytyy vielä ATF-G tuotevalikoimastamme.
Sitä pakataan ainoastaan 17 kg / 20 L kannuihin sekä 170 kg / 200 L tynnyreihin. Pienemmissä erissä sitä ei valitettavasti ole saatavilla.

Tuotetta voi tilata suoraan meiltä tai Neste huoltoasemien kautta."


Eli tilaamalla pitäisi saada, hintoja en tarkemmin kysellyt.
900i 16 At 2d -89, 9-3 2.0t SE At 5d -01
Vastaa Viestiin