Moottorin nostaminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Moottorin nostaminen

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Onko jotain mitä pitäisi erityisesti varoa tai tietää. Tarkoituksena on vaihtaa vaihdeloota, ja kone han on silloin pakko nostaa pois?

Mitenkäs vaihdeloota irrottautuu moottorista? Mitä ilmisemmin kytkintä pitää purkaa?

Ei huvittais opiskella purussa :roll:

Löytyykö Alfamerista fiksuja ohjeita ko. operaatioon?
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Moottorin nostaminen

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

DIggItaLLr kirjoitti:Onko jotain mitä pitäisi erityisesti varoa tai tietää. Tarkoituksena on vaihtaa vaihdeloota, ja kone han on silloin pakko nostaa pois?

Mitenkäs vaihdeloota irrottautuu moottorista? Mitä ilmisemmin kytkintä pitää purkaa?

Ei huvittais opiskella purussa :roll:

Löytyykö Alfamerista fiksuja ohjeita ko. operaatioon?
Vaikka kuinka moni on Alfamerin kirjoja haukkunut, niin kannattaa minusta se silti ostaa kun se ei nyt järkyttävän kallis ole..

Tottakai aina pitää olla varovainen konetta nostaessa.. Sähköjohdot nyt ovat kaiken helpoiten särkyviä ja vesiletkuja nyt saa halvalla uusia ;)

Kytkimen akseli pitää ottaa irti, mielestäni kytkimen voi jättää muuten paikalleen?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Moottorin nostaminen

Viesti Kirjoittaja Jope »

Turbo16 kirjoitti:Kytkimen akseli pitää ottaa irti, mielestäni kytkimen voi jättää muuten paikalleen?
Työsylinteri täytyy myös irroittaa, mutta varsinaista kytkinpakettia ei tarvitse ruuvata irti.

Foorumilta löytyy aika paljon keskustelua, että minkälainen rautalanka / sähköjohto / jarruputken pätkä sinne paineasetelman kynsien väliin kannattaa laittaa, kun tuota tekee.

Samalla kun koko hoito on levällään, kannattaa varmaan huoltaa työsylinteri..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

http://cgi.ebay.com/As-New-SAAB-900-16V ... dZViewItem

Jos lontoo taittuu, niin tuossa kirjassa on loistavat moottorinnosto-oheet muistilistoineen ja järjestyksineen.

Olen juuri lukenut tuota kuin hullu puuroa viikon verran samasta aiheesta.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Vaikka tuota on joskus tullu harjoiteltua niin silti tahtoo nopeusmittarinvaijeri joskus unohtuu. Vaihdekepin liitos tahtoo joskus myös hieman ahistaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Jos on tarkoitus kerran moottori ottaa pois laatikosta,niin kytkin kannattaa tosiaan purkaa pois autossa paikoillaan.Paljon kivampi painaa poljinta,kun sitten lattialla keksiä jotain vippaskonsteja,joilla saisi purettua..

Moottoria kun irroittaa laatikosta,kannattaa tarkkaan katsoa että kaikki pultit on auki,niitä on meinaan uskomaton määrä ja mitä uskomattomammissa paikoissa.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Suppari kirjoitti:Jos on tarkoitus kerran moottori ottaa pois laatikosta,niin kytkin kannattaa tosiaan purkaa pois autossa paikoillaan.Paljon kivampi painaa poljinta,kun sitten lattialla keksiä jotain vippaskonsteja,joilla saisi purettua..

Moottoria kun irroittaa laatikosta,kannattaa tarkkaan katsoa että kaikki pultit on auki,niitä on meinaan uskomaton määrä ja mitä uskomattomammissa paikoissa.
Kuten yläpuolella todettiin jo niin ei kytkintä tarvitse irroittaa ellei tietysti itse halua?

Jokatapauksessa tarvitsee se rautalanka sinne väliin laittaa.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Turbo16 kirjoitti:
Suppari kirjoitti:Jos on tarkoitus kerran moottori ottaa pois laatikosta,niin kytkin kannattaa tosiaan purkaa pois autossa paikoillaan.Paljon kivampi painaa poljinta,kun sitten lattialla keksiä jotain vippaskonsteja,joilla saisi purettua..

Moottoria kun irroittaa laatikosta,kannattaa tarkkaan katsoa että kaikki pultit on auki,niitä on meinaan uskomaton määrä ja mitä uskomattomammissa paikoissa.
Kuten yläpuolella todettiin jo niin ei kytkintä tarvitse irroittaa ellei tietysti itse halua?

Jokatapauksessa tarvitsee se rautalanka sinne väliin laittaa.
Kytkinsylinteri pitää ottaa pois,asetelma,levy ja vp saa olla paikoillaa,työsylinterin irroittamiseksi pitää asetelma olla puristettuna.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Suppari kirjoitti:
Turbo16 kirjoitti:
Suppari kirjoitti:Jos on tarkoitus kerran moottori ottaa pois laatikosta,niin kytkin kannattaa tosiaan purkaa pois autossa paikoillaan.Paljon kivampi painaa poljinta,kun sitten lattialla keksiä jotain vippaskonsteja,joilla saisi purettua..

Moottoria kun irroittaa laatikosta,kannattaa tarkkaan katsoa että kaikki pultit on auki,niitä on meinaan uskomaton määrä ja mitä uskomattomammissa paikoissa.
Kuten yläpuolella todettiin jo niin ei kytkintä tarvitse irroittaa ellei tietysti itse halua?

Jokatapauksessa tarvitsee se rautalanka sinne väliin laittaa.
Kytkinsylinteri pitää ottaa pois,asetelma,levy ja vp saa olla paikoillaa,työsylinterin irroittamiseksi pitää asetelma olla puristettuna.
Anteeksi nyt vaan, mutta miksi toistelet täällä jo sanottuja asioita :D
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos turbomallista vaihtaa lootan, niin samalla vaivalla tekee jo kytkinrempankin ja uusii tiivisteitä esim kampiakselille jne. Onhan kaikki osatkin käytännössä jo irti. Olisi melko pöljää jättää se tekemättä, kun kuitenkin joku painelaskeri tai muu kytkimen osa kaipaa vähän ajan päästä huomiota ja joutuu ahtoputkista alkaen purkamaan kaiken tieltä pois uudestaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Turbo16 kirjoitti:
Suppari kirjoitti:
Turbo16 kirjoitti: Kuten yläpuolella todettiin jo niin ei kytkintä tarvitse irroittaa ellei tietysti itse halua?

Jokatapauksessa tarvitsee se rautalanka sinne väliin laittaa.
Kytkinsylinteri pitää ottaa pois,asetelma,levy ja vp saa olla paikoillaa,työsylinterin irroittamiseksi pitää asetelma olla puristettuna.
Anteeksi nyt vaan, mutta miksi toistelet täällä jo sanottuja asioita :D
Supparin pointti taisi alunperin olla, että jos irroittaa kytkimen niin se kannattaa tehdä ennen koneen irroitusta. Allekirjoitan sen täysin. Ja mielestäni hyvä siitä muistuttaa. Sitähän ei kukaan muu ole vielä kirjoittanut.

Itse opin sen kantapään kautta ensimmäistä koneen irroitusta tehdessäni. Olin niin paljon muutakin mietittävää, että tuollainen pikkuseikka unohtui ja aiheutti aikapaljon ylimääräistä työtä ja pilalle menneen työsylinterin.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Voisko joku pistää vähän checklistii että mitä kannattaa hankkia? Voisi käydä kaupassa ajoissa, eikä ihmetellä lauantai iltana että mitävi*tuu?

Kaljaa
Tupakkia
random tiivisteitä mitä?
kampuran stefa?
kytkimen painelaakeri(ko)?
jtn muuta??



Niin ja vielä. Tehostettu hammastanko, kartturin puolen "sylinteri" vuotaa öljyä ja rikko suojakuminsa, kerää liquidia ja pullistuu ja POKS! Voiko korjata? Vai meneekö vaihtoon (sekin)
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Uppista.

Turbokoneen nosto / vaihto on harkinnassa.

Tarvitaanko operaatioon minkämoisia työkaluja / erikoistyökaluja - eli onnistuuko suht perus työkalusetillä?

Tuossa yllä olikin jo kohtia, mitä tulee huomioida - mutta onko turbokoneessa jotain vielä muuta huomionarvoista?

Entäpä mitä onko etuvetoisessa autossa minkämoista huomioitavaa? Mahtaako olla monenkin päivän urakka? Mullahan on peukalo keskellä kämmentä, mutta kaveri on koneita vaihdellut muissa projekteissa - tosin ei etuvetoisissa tai saabeissa.

Ei kellään sattuisi Rovaniemi-Tornionjokilaakso -akselilla olemaan sopivaa nosturia tarkoitusta varten - vaiko kenties innokkaita talkoolaisiakin? :wink: :P
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Niin siis haulla koitin löytää asiasta tietoa, mutta ei oikein meinannut löytyä hakusanaa jolla lisäinfo-osumia olisi saanut.

Nosturin virkaa toimittanee traktori-kaivuri. :lol:

Keula varmaan kannattaa purkaa tietty kokonaan. Mutta aiheuttaakohan tuo etuvetoisuus erikoistoimenpiteitä?
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Omien kokemuksien mukaan
Eise nyt niin hirveen iso operaatio ole..

Kaikki moottorista lähtevät tilpehöörit irti, jos siis turbo, niin imusarjakin kannattaa irrottaa jotta saa helpommin ne öljynJÄÄHDYTTIMEN letkut irti suodattimen jalasta, kaikki letkut piuhat yms myms irti koneen ja rungon välistä. Ohjaustehostin irti (riippuu vuosimallista, mutta kannatta tarkistaa.) vaihteiston siirtäjä irti koneesta lyömällä kiilatappi irti.

Keulasta riittää kun purkaa syylärin pois, ja puskurin poisotto antaa myös lisää tilaa työskennellä.

Pakoputki irti, HUOM! itselläni oli vielä toinen kannake pakoputkelle, kiinni vaihdelaatikossa joten se piti purkaa kokonaan pois. Muuten nous pakoputki mukana.

Jotkut kovat palat ylätukivarren ja rungon väliin, niin että just ja just menee sinne. Auto ylös, etufillarit veks, ohjaustangon pallonivel irti navasta. Napamutteri auki. Yläpallo irti, irrottamalla yläpallo rungosta irti (kaks pulttia) ja kampeamalla irti. Tämänjälkeen napa-asetelmaa pääsee kääntämään niin että vetarin saa irti navasta, ja sitten vedettyä irti laatikosta (kunhan kumit on jo irti).

Varmistetaanm vielä että kaikki on irti, piuhat, letkut, vetarin, ja vihdetanko!!.

Laitettaan nosto liinaa koneeseen kiinni, otetaan löysät pois ja nostetaan kone. Jos imusarja on irti, viritä muutamalla prikalla etummainen nostokorvake takaisin paikalleen. Koneen muuterit auki ja kone veks.

Helpottaa huomattavasti projektia jos:
Sinulla on HYVÄÄ irrotus sprayöljyy. 2isoo purkkii
Vahva paineilmaväännin, munapääjatkoja.
Niin ja (toivottavavasti en nyt opeta "isäänu nussimaan") kun pulttipyssyllä aukaset, niin pyöritä aina pulttia, eli mutterista pidät kiinni. Lähtee silloin helpommin se mutsku sieltä poieskin

Ja kytkin on irti ennen koneen nosto/kytkinletkun irrotusta!!

Pistä YV:tä jos tulee tenkkapoo. Ehkäpä painin itsekin saman kanssa.
Vastaa Viestiin