Ohjelmoitava. Saat sen avulla säädöt juuri niin hyviksi, kun jaksat hioa. Jos hommaat jonkun valmiin stegin se ei ymmärrä yhtään, miksi koneesi ei toimikaan kuin vakio. Jos ohjelmoitavan ruiskun/sytkän haluaa vimpan päälle säätöihin, lienee viisainta käydä dynossa. Myöskin dynossa juuri sinun autoosi tehty lastu on hyvä, mutta se menee perjaatteessa uusiksi kun teet seuraavan kerran muutoksia.
Tuollaista vastausta juuri pelkäsinkin Eli 99% varmaan onkin että hankin ohjelmoitavan ruiskun/sytkän, yksi vahva vaihtoehto on DTA:n E48 EXP, josta löytyisi kaikki tarpeellinen.
Olisinkin vain halunnut udella millä tavoin olette lastuttaneet APC/DI boksejanne, ja onko ei-räätälöidyt lastut tuoneet jotain ongelmia mukanaan?
Uskoisin, että vakiokuntoiseen DI/APC tonttuun valmiit lastut toimii täysin siinä missä paljon yleisemmät Trionic-lastutkin trionic tonnareissa. Asian tekee sitten "mielenkiintoiseksi", jos koneelle on tehty kaikkea muutakin kivaa, kuin mitä noiten stegxx:n mukana yleensä tulee (lähinnä siis ilmanputsari & putkisto).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ei sen DI/APC: n tarvi koneen kokoon panosta tietää yhtään mitään jos siihen lastuun on ohjelmoitu vaikka 1.1bar jatkuvaa painetta niin se pitää sen kierrosalueen loppuun jos vain turbossa riittää tuotot.
todelliset ongelmat tulee LH:n kanssa koska ne vakiosuuttimet jos oikeesti virittää, joutuu vaihtaan reippaasti isompiin (kuten itsekin vaihdan) niin suuttimien aukioloajat on mitä sattuu...
niin ja kuten todettua jos vaihdatkin isomman turbon ja ajelet 2.0barin paineilla, joutuu ohjelmoimaan LH:n taas uusiksi ja se maksaa, jos siihen edes kukaan rupeaa.
eli ohjelmoitava ruisku kannattaa hommata jos on ylim. rahaa....
DI/APC:n lastuissa on se ongelma että valikoima on todella suppea.
ja en kyllä jaksa luottaa niiden nakutuksenestoon...
joissain softissa on ihan järetön overboost.
Niin...saas nähdä miten tulee kestämään ja toimimaan jos autossa on muutakin kikkailua kuin mitä mihinkin stegiin on suunniteltu...Oli pakko testata omaa saapasta SP:n steg3 lastuilla tässä askettäin (auto kun on nyt seisonnassa mutta....) ja kun peruspaineet oli hieman liian korkeat niin ahtoi n.1.8 baria jolloin uskon kyllä koneen nakuttavan aika helposti eikä ruisku varmaan toimi enää kunnolla. Nämä tee se itse-kikkailut on aina hieman arpajaistavaraa että jos raha riittää niin kannattaa sijoittaa esim niihin ohjelmoitaviin ruiskuihin,ovat hiukkasen parempaa tavaraa kuin nämä meikäläisen halpa chipit.
Tuota juuri tarkoitin, eli ns. massalastut ovat juurikin sinnepäin tehtyjä.
Tuollaiset, luokkaa "1.8 bar" ahdot eivät kyllä ole mistään kotoisin sellaisessa moottorissa jossa vakio sisuskalut, ei kovin kauaskatseista.
Saabin moottoreissa muutenkin kova ruttu, esim. juuri B202:ssä 9.0:1, joka kyllä antaa ymmärtää että kovin suuria ahtoja ei moottoriin ole tarkoitettu. Oli sitten kuinka hyvä tahansa tuo APC. Omaan moottoriin tiputetaan puristus tuonne 8.2-8.5 paikkeille, joka kuulostaa jo turbomoottorin puristuksilta
Täytyy tuoda esille vielä yksi vaihtoehto lastujen ja säädettävien ruiskujen tilalle..itse sain hiljattain paikalleen lisäruiskun, missä on yksi MSD:n 998cc suutin. Kytkeytymispaine 0.5 bar ja ensituntumat on hyvät. Säädöt on tällä hetkellä päin kuusta, kun ruisku on ollut kiinni aikaisemmin ~400hp autossa, mutta eipähän ainakaan ole pelkoa laihoista seoksista .. Palailen asiaan, kunhan pääsen taas rullille.