ovipuhallin jäi päälle

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

ovipuhallin jäi päälle

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Vaimo tuossa juuri soitteli että tonnarin takaovissa olevat huurteenpoistopuhaltimet jäivät kuulemma päälle vaikka auton sammutti ja otti virrat pois. Puhaltavat kuulemma koko ajan vaikkei ohjainpaneelissa pala valoakaan niiden kohdalla. Ilmastoinnin off-asento ei auta eikä ovien aukominen/lukitseminen. Ensiavuksi neuvoin irroittamaan akun kun kotipihassa kuitenkin oli mutta mistäs käsin tuota rupeaisi illalla tutkimaan?
Ja potilas tuo -96 cde.

ja vähän edittiä: puhaltimet sammuivat itsestään jonkin ajan kuluttua, uudelleen testatessa jäivät taas joksikin aikaa päälle. Sisälämpötilan haistelijan suunnasta taas ei kuulemma kuulu enää räpätystä, eli olisikohan ACC:n paneeli sekoamassa? Aukihan nuo puhaltimet on kai käytettävä, haulla löytyikin vähän tietoa asiasta ja yksi saman tapainen ongelma johon ei ratkaisua kuitenkaan tainnut löytyä.

Rami
****
VAG
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ovipuhallin jäi päälle

Viesti Kirjoittaja jus »

rmeller kirjoitti:Aukihan nuo puhaltimet on kai käytettävä
Onhan ne puhaltimet hyvä joskus puhdistaa, mutta tuskin sillä on mitään merkitystä niiden pyörimisen jatkumiseen virtojen katkaisun jälkeen. Puhallinmoottorit pyörivät koska ACC-paneli antaa niille sähköä. Jos sähköntuloa ei saa loppumaan, pyöriminen jatkuu. Siihen ei puhaltimien avaaminen auta ellet irrota johtoliitintä.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ACC/s ... pahvi.html

Auttaisiko ACC:n kalibrointi mitään?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Miten minulla on hämärä muistikuva että niiden pitääkin olla päällä jonkinaikaa kun virrat katkaistaan, liittyisikö tämä huurteen poistoon
tms...( lämmintähän nämä puhaltimet eivät puhalla )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

9000CD23T kirjoitti:Miten minulla on hämärä muistikuva että niiden pitääkin olla päällä jonkinaikaa kun virrat katkaistaan, liittyisikö tämä huurteen poistoon
tms...( lämmintähän nämä puhaltimet eivät puhalla )
Tuohon en osaa nyt ottaa kantaa, tosiaankin tuli nyt ilmi kun oikeanpuoleinen rupesi pitämään vähän kovempaa ääntä, varmaan likainen/kulunut niin siitä tämä tuli esille. Mutta pitäisihän niiden kuitenkin pysähtyä kun ilmastoinnin laittaa offille tai totella sitä ohjausnappia?
Otin ACC-yksikön irti mutta eihän sen sisustoista mitään tajua, puhaltimet kyllä pysähtyivät :)
Kalibrointi näytti nollaa eikä auttanut sen kummemmin ja näkyi se kojelaudan lämpöanturikin pyörivän, ei vain pitänyt ääntä itsestään tällä kertaa.

Rami
****
VAG
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Jaa että tyyppivika, no sitten. Vieläkös noita korjattuja joku kauppaa, yv:tä saa laittaa. Tai sitten jos on tietoa korjausohjeesta niin sekin kelpaa.

Niin, ja aiheuttaako tämä muuta häiriötä jos ottaisi vain ne johdot irti puhaltimilta? Auto liikkuu nykyisin pääsääntöisesti yhden hengen kuormalla joten eivät ne puhaltimet hirvittävän tärkeiltä enää tunnu.
Eri asia jos purkaa akkua esim. tästä huolimatta.

Rami
****
VAG
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Näistä saattaisi olla apua pähkäillessä ACC-panelia:
http://faq.saabnet.ru/_9000/electro-sch ... 97/ac1.pdf
http://faq.saabnet.ru/_9000/electro-sch ... ontrol.pdf
http://faq.saabnet.ru/_9000/electro-sch ... entreg.pdf

Näyttäisi ovipuhallinmoottorit olevan kiinni TLE4201:eissä. Tuleekohan niille ohjaus edelleen sammuttamisen jälkeenkin silloin kun jälkipuhallusvika on päällä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

jus kirjoitti: Näyttäisi ovipuhallinmoottorit olevan kiinni TLE4201:eissä. Tuleekohan niille ohjaus edelleen sammuttamisen jälkeenkin silloin kun jälkipuhallusvika on päällä?
Minulla ei taida riittää osaaminen yleismittarin kanssa tuon tarkempaan analyysiin vaikka mittari löytyykin. Jotenkin katsoin noista kaavioista että jos ne 9 ja 10 siniset piuhat laittaisi katki niin hiljenisi, helpompi kuin purkaa ovien verhoilu. Sulakkeen kun käyttää irti niin ACC-paneelista kuuluu releiden napsahduksen kuuloinen ääni ja puhaltimet pysyvät hiljaa sulakkeen takaisin laiton jälkeen, kunnes sitten laittaa virrat takaisin päälle niin innostuvat jälleen.

Rami
****
VAG
Vastaa Viestiin