käytin ysitonnaria (2.0 LPT -95 ml. 206tkm) korjaamolla, jossa asentaja huomasi sivuäänen (kallistakolinaa) moottorista. Kone käy nätisti tyhjäkäynillä, ja ajossakaan ei ohjaamoon kuulu erityistä kolinaa. eikä minusta suoritusarvotkaan huonoja ole, toki nyt tuli sitten ajettua varovasti. Ääni kuuluu kun konepelti on ylhäällä ja sitten antaa hitusen kierroksia. Ko. korjaa ei arvaillu mitään, olisi mielellään ottanut tutkittavaksi tuntitöinä...en jättänyt. Ajoin kylläkin saman tien merkkikorjaamolle jossa kylläkin veloitettiin ½h-työ, mutta joteskin se tuntui varmemmalta. Epäili kierokangen laakeria + muita kulumia.
Olisko hyviä vinkkejä miten tuo kannattaisi hoitaa. Onnistuuko laakerin vaihto ilman koneen pois ottamista, ylä tai alakautta? Vai kannattaisko etsiä kokonaan toinen moottori, jossa voisi olla jotakin saman tapaista.....ja jos jollakin ois jotain hinta arviota, työn kesto arviota, ettei korjaamot pissi linssiin...tai voisko se olla jotain halvempaa melua..
Kaikki vinkin ovat tervetulleita.
kiitos
Kiertokangen laakeriko se kolisee?
Re: Kiertokangen laakeriko se kolisee?
Ai, onko olemassa tonnarin konetta joka ei rallata/kolise ? Ainakin se saamarin tasapainokejuhässäkkä rallatteleea likimain aina, siis yli 100tkm ajetuissa.
Re: Kiertokangen laakeriko se kolisee?
Alakautta onnistuu periaatteessa laakerin vaihto, eikä ole kalliskaan homma. Mutta IMHO se on väliaikaisratkaisu, saattaa kestää OK, mutta että saattais vaatia kampiakselin kaulojen hionnat ja sitten paksumpien laakereiden laiton pidempiaikaiseksi ratkaisuksi.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Kiertokangen laakeriko se kolisee?
Eipä tuo automaatin 300tkm ajettukaan kone pahemmin kolise ja rallattele.Kaide kirjoitti:Ai, onko olemassa tonnarin konetta joka ei rallata/kolise ? Ainakin se saamarin tasapainokejuhässäkkä rallatteleea likimain aina, siis yli 100tkm ajetuissa.
Irroittaisin ensimmäisenä apulaite hihnan ja kuuntelisin sitten. Kolinan lähde voi olla myös vesipumppu, ohjaustehostimen pumppu tai automaattikiristimen hajoaminen, jolloin hihna ja hihnapyörät voivat pitää erittäin mielenkiintoisia ääniä. Myös hihnapyörien laakerit voi olla loppu, jos on huollettu huoltoohjelman mukaan (viimeksi 110tkm). Omissa tonnareissa on vesipumppu mennyt vaihtoon 200tkm jälkeen.
2.0 litraisissa ei ole esiintynyt niin paljon tasapainoakseleiden ongelmia kuin pitemmällä iskulla varustetuissa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Kiertokangen laakeriko se kolisee?
Kannattaa myös tarkkailla koneen käydessä moniurahihnan kiristintä, tuossa juuri äskettäin kävin ihmettelemässä kaverin tonnaria jossa jakopään puolelta kuului kolahtelua/jurahduksia. Syynä oli vaimennusöljynsä menettänyt hihnan kiristinpumppu joka resonoi ja korisi moottorin käydessä.
Täällä tulee kohta puoli miljoonaa mittariin, ja TP- koneisto on iskussaan, ettei se suinkaan kaikista yli 100 000km ajetuista laukea...
Täällä tulee kohta puoli miljoonaa mittariin, ja TP- koneisto on iskussaan, ettei se suinkaan kaikista yli 100 000km ajetuista laukea...
Re: Kiertokangen laakeriko se kolisee?
Mulla makso 600€ kun uusittiin kaikki kiertokangen laakerit. Kesti yhden päivän tuo homma. Alakautta ne ne vaihto ilman koneen poistoa.
Saab 9000 cs 2.3 vapaasti tukehtuva vm.1995