Tasapainojen määrä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Tasapainojen määrä

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve,
Miten on, mahtaako rengasliikkeillä taikka renkaiden valmistajilla olla jonkinlaisia ohjeellisia raja-arvoja uusien renkaiden asennuksen yhteydessä havaittavalle epätasapainon määrälle, jonka ylittyessä rengas pitäisi jo hylätä - olettaen, että kaikki muu on kunnossa. Olen vuosien varrella tottunut siihen, että painoja laitetaan uusiin renkaisiin (195/65/15) luokkaa 15-35 g per pyörä. Nyt uudet Continentalin talvirenkaat (205/65/15) ostettuani huomasin, että painot olivat 40 g, 70g, 75g ja 90 g per pyörä. Ja vanteina olivat Saabin alkuperäisialut. Kysyin asentajalta, että ovatko painot ihan normaalien rajojen sisällä, johon hän, että ovat ne. Ymmärrän kyllä, että renkaan koon kasvaessa tarvittaen tasapainotuspalojen painokin pyrkii kasvamaan, mutta suurilta nuo silti tuntuvat. Mitähän mieltä muut ovat...?
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tasapainojen määrä

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Mimmi kirjoitti:Olikohan renkaat asettuneet kunnolla vanteille ja olikohan ne tasapainotettu oikein?
Väärin tasapainotettuun renkaaseen saa helposti uppoamaan jopa 300g painoja ripoteltuna pitkin vannetta.
Vaikea sanoa. Jos kyse on epäonnistuneesta asennustyöstä, niin sehän on kyllä korjattavissa. Vanhanaikaisesti kuitenkin ajattelen, että 70-90 g epätasapaino panisi asennusmiehen jo tsekkaamaan, onko kaikki kunnossa...
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Tasapainojen määrä

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

pilkkitikka kirjoitti:Terve,
Miten on, mahtaako rengasliikkeillä taikka renkaiden valmistajilla olla jonkinlaisia ohjeellisia raja-arvoja uusien renkaiden asennuksen yhteydessä havaittavalle epätasapainon määrälle, jonka ylittyessä rengas pitäisi jo hylätä - olettaen, että kaikki muu on kunnossa. Olen vuosien varrella tottunut siihen, että painoja laitetaan uusiin renkaisiin (195/65/15) luokkaa 15-35 g per pyörä. Nyt uudet Continentalin talvirenkaat (205/65/15) ostettuani huomasin, että painot olivat 40 g, 70g, 75g ja 90 g per pyörä. Ja vanteina olivat Saabin alkuperäisialut. Kysyin asentajalta, että ovatko painot ihan normaalien rajojen sisällä, johon hän, että ovat ne. Ymmärrän kyllä, että renkaan koon kasvaessa tarvittaen tasapainotuspalojen painokin pyrkii kasvamaan, mutta suurilta nuo silti tuntuvat. Mitähän mieltä muut ovat...?
Tuo vähän ihmetyttää kun on kuitenkin ilmeisesti kohtuu hyvät vanteet kyseessä.
Ja renkaatkin on "merkkikumit"
Olikohan asentaja tosiaan perillä siitä mitä teki??
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Tasapainojen määrä

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mulle pantiin aikanaan 16" orkkisvanteelle kumeja ja kun yhteen renkaaseen painoja alkoi menemään yli 50gr, kysyin, että onkohan tuo kumi ihan kunnossa, niin asentaja otti saman tien kumin pois, heitti sen kasan päälle ja otti uuden tilalle. Näin JKL Nuoralla.

Kaipa sen renkaan saa tasapainoon koneessa vähän isommillakin punteilla, mutta vieläköhän se sitten on täysin pyöreä parin tonnin jälkeenkin?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tasapainojen määrä

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

pilkkitikka kirjoitti:Terve,
Miten on, mahtaako rengasliikkeillä taikka renkaiden valmistajilla olla jonkinlaisia ohjeellisia raja-arvoja uusien renkaiden asennuksen yhteydessä havaittavalle epätasapainon määrälle, jonka ylittyessä rengas pitäisi jo hylätä - olettaen, että kaikki muu on kunnossa. Olen vuosien varrella tottunut siihen, että painoja laitetaan uusiin renkaisiin (195/65/15) luokkaa 15-35 g per pyörä. Nyt uudet Continentalin talvirenkaat (205/65/15) ostettuani huomasin, että painot olivat 40 g, 70g, 75g ja 90 g per pyörä. Ja vanteina olivat Saabin alkuperäisialut. Kysyin asentajalta, että ovatko painot ihan normaalien rajojen sisällä, johon hän, että ovat ne. Ymmärrän kyllä, että renkaan koon kasvaessa tarvittaen tasapainotuspalojen painokin pyrkii kasvamaan, mutta suurilta nuo silti tuntuvat. Mitähän mieltä muut ovat...?
Tervepä taasen,
En jaksanut enempää ihmetellä, vaan vein renkaat vanteineen uudelleen tasapainotettaviksi. Tällä kertaa käytettiin lyöntipainoja. Painoiksi tuli nyt 25g, 35g, 35g ja 70g per rengas. Painojen putoaminen johtuu osaltaan lyöntipainojen eri asemasta liimapainoihin nähden (liimapainot ovat lähempänä keskiötä). Asentajan mukaan liimapainoja tarvitaan yleensä puolitoistakertainen määrä lyöntipainoihin verrattuna. No, sainpahan hiukan voimistelua ja opin taas jotain uutta. Kiitokset kommentoineille.
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tasapainojen määrä

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Mimmi kirjoitti:Pyöräyttikö asentaja rengasta vanteella?
Yleensä se auttaa pienentämään painojen määrää.
Eipä pyöräyttänyt rengasta. Mutta sitä täytynee kokeilla, mikäli pyörä ravistaa. Ja kohtahan tuon pääsen toteamaan, kunhan talvi tulee.
Vastaa Viestiin