Keskuslukossa outo vika
Keskuslukossa outo vika
Keskuslukko pätkii, eli välillä toimii ja välillä ei. Toiminta on kutakuinkin niin, että auton sammutuksen jälkeen keskuslukko toimii pari kolme kertaa. Sen jälkeen toimii vain kuskinovi koska siellä on Cobran ohjaama moottori ja muut ovat mykkänä. Avaimella kuskinoven lukosta kääntäen ei tapahdu mitään jos kaukosäädöstäkään tapahdu. Toisinaan kuuluu kuskinpuolen takaovesta ihme nykivää ovimoottorin ääntä.
Kun taas menee tillbaka autoon, starttaa, painaa kuskin ovesta napin ja nostaa ylös niin kaikki ovimoottorin toimii kuin ei mitään.
Yritin korjata vikaa käyttämällä ohjainboksin piirilevystä tinat sulana maanantaina mutta sama homma jatkui tänään perjantaina.
Kun taas menee tillbaka autoon, starttaa, painaa kuskin ovesta napin ja nostaa ylös niin kaikki ovimoottorin toimii kuin ei mitään.
Yritin korjata vikaa käyttämällä ohjainboksin piirilevystä tinat sulana maanantaina mutta sama homma jatkui tänään perjantaina.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Keskuslukossa outo vika
Lähtisin etsimään vikka rele/ohjainyksikön kontakteista.
Toimiiko keskuslukko heti auton sammuttamisenkin jälkeen?
Tuo keskuslukon toiminen auton käydessä viittaisi juuri heikkoon kontaktiin, jännitettä ei ole akussa vain tarpeeksi kun auto on seissyt. Akun virranantokyky ja kontaktit startille kyllä on kunnossa koska auto käynnistyy. Minkä ikäinen akku on?
Toimiiko keskuslukko heti auton sammuttamisenkin jälkeen?
Tuo keskuslukon toiminen auton käydessä viittaisi juuri heikkoon kontaktiin, jännitettä ei ole akussa vain tarpeeksi kun auto on seissyt. Akun virranantokyky ja kontaktit startille kyllä on kunnossa koska auto käynnistyy. Minkä ikäinen akku on?
Saab 900 Turbo 16i -84
Velipojalta tulee toinen keskuslukon boksi, saa kokeilla sillä.
Akulla on ikää 2½ vuotta, Bosch AsiaSilver.
Tänään keskuslukko toimi jonkin aikaa vaikka auto ei ollut päällä joten tuo virran saanti ei liene ongelma, kun toimiessaan keskuslukko toimii ilman mitään viiveitä. Mulla pyörii jotenkin päässä, että boksissa on jotain vikaa, kuskinoven mikrokatkaisijassa on vikaa tai sen kontakti lokasuojan liittimessä on huono.
Akulla on ikää 2½ vuotta, Bosch AsiaSilver.
Tänään keskuslukko toimi jonkin aikaa vaikka auto ei ollut päällä joten tuo virran saanti ei liene ongelma, kun toimiessaan keskuslukko toimii ilman mitään viiveitä. Mulla pyörii jotenkin päässä, että boksissa on jotain vikaa, kuskinoven mikrokatkaisijassa on vikaa tai sen kontakti lokasuojan liittimessä on huono.
-dimebak-
Minulla on keskuslukko temppuillut ihan samalla lailla. Käytin ohjainboksin elektroniikkapajalla tarkistuksessa ja tinattavana mutta mitään apua siitä ei ollut.
Itse olen paikallistanut vian kuskinoven kytkimeen, jossa syntyy ohjauskontaktia jos syntyy. Jotain tekemistä vaivalla on ilman lämpötilankin kanssa, kylmällä kelillä lukko ei yleensä toimi. Ajaessa lukitus voi yhtäkkiä aueta. Samoin lukot voi mennä kiinni mutta jos samalla käännät takaisin auki ne eivät toimikkaan. Tai ne aukeavat mutta eivät mene taas takaisin kiinni. Sitä vasemman takaoven moottorinääntä olen itsekin ihmetellyt, sen lukko (lukitusnuppi) tuntuu muutoinkin olevan jäykin.
Mutta akun kunto ei mielestäni liity tähän vikaan vaan kyse on jostain kontaktiviasta joka esiintyy todella satunnaisesti.
Itse olen paikallistanut vian kuskinoven kytkimeen, jossa syntyy ohjauskontaktia jos syntyy. Jotain tekemistä vaivalla on ilman lämpötilankin kanssa, kylmällä kelillä lukko ei yleensä toimi. Ajaessa lukitus voi yhtäkkiä aueta. Samoin lukot voi mennä kiinni mutta jos samalla käännät takaisin auki ne eivät toimikkaan. Tai ne aukeavat mutta eivät mene taas takaisin kiinni. Sitä vasemman takaoven moottorinääntä olen itsekin ihmetellyt, sen lukko (lukitusnuppi) tuntuu muutoinkin olevan jäykin.
Mutta akun kunto ei mielestäni liity tähän vikaan vaan kyse on jostain kontaktiviasta joka esiintyy todella satunnaisesti.
-
- "Hölösuu"
Oven mikrokytkin rikki....otto kirjoitti:Minulla on keskuslukko temppuillut ihan samalla lailla. Käytin ohjainboksin elektroniikkapajalla tarkistuksessa ja tinattavana mutta mitään apua siitä ei ollut.
omassa saabissa oli hyvin pitkälti samaa vikaa kesän mittaan mukaanlukien takaoven moottorin surraus, nyt syksyllä meni koko keskuslukko hiljaseks... vika löytyi kuskin ovessa olevasta moottori/kytkin paketista, se vaihtamalla alkoi ainaki nyt pelaamaan 

9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 30e Charged edition -24 käyttis
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 30e Charged edition -24 käyttis
Re: Takaluukun keskuslukko
Mulla on tuo takaluukun keskuslukko hajalla ja tänään otin moottorin pois. Lukkoa ohjaava tanko oli aivan vetelä. Mistä kohti saa virtaa tolle moottorille sievästi että pääsee testaamaan?
Keskuslukko toimi aikansa ja alkoi tuossa parisen viikkoa sitten temppuilemaan. Tänään sitten vaihdoin veljen lähettämän boksin joten kattellaan miten toimii sillä.
Ainakin parkissa kokeillun perusteella tuolla boksilla lukot avautuu ja sulkeutuu samaan aikaan kaikki ja rivakasti, kun vanhalla oli havaittavissa viivettä ja hitautta. Kaipa siinä boksissa on sitten ollut jotain vikaa komponenteissa, kun juotosten lämmittäminen ei auttanut.
Ja ei muuta ku kovaa ajoa...
Ainakin parkissa kokeillun perusteella tuolla boksilla lukot avautuu ja sulkeutuu samaan aikaan kaikki ja rivakasti, kun vanhalla oli havaittavissa viivettä ja hitautta. Kaipa siinä boksissa on sitten ollut jotain vikaa komponenteissa, kun juotosten lämmittäminen ei auttanut.
Ja ei muuta ku kovaa ajoa...
-dimebak-
onko tietoa mistä näitä k-lukon ohjainyksiköitä saisi, uutena? tai ainakin toimivia... 

saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Kyseleppä Kokkolasta Purkaamo veljekset Mäntykorpi, uskoisin että sieltä löytyy toimiva boxi! Puh: 06 8301811.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Tai sitten rykäset osto ilmoituksen tuonne myynti/osto osioon. 

-
- "Hölösuu"
Löytyy ehjiä täältäkin foorumilta, koska itse myin ehjän ja hyvän boxin kuukausi sitten..tomaatti kirjoitti:Tai sitten rykäset osto ilmoituksen tuonne myynti/osto osioon.