Taas piti yrittää vuosittaista katsastusta. Tällä kertaa vikalistaan kertyi perinteiset takavakaajan kumit sekä käsijarru. Inssi suositteli vaijereiden vaihtoa. Auto jäi myös viime vuonna kiinni käsijarrusta, jolloin vein auton erääseen Saab liikkeeseen, missä on myös jarrudynometri. He säätivät käkkärin kohdalleen ja leima tuli. Tänä vuonna siis sama ongelma vaikka takajarruille ei ole tehty yhtään mitään. Kilometrejä tullut vuoden aikana 7000 ja palat hyvässä kunnossa. SIinä inssi oli oikeassa, että ainakin apukuskin puolen vaijeri on huonossa hapessa (kuori rikki) ja käsijarru jäätyy herkästi.
Eli taitaa olla ohjelmassa käsijarruvaijereiden vaihto ja samalla vaihdan vakaajan kumit.
Mittaus antoi katsastuksessa lukemat 1.3kN/0.7kN. Ilmeisesti 1.3kN/1.0kN olisi riittänyt (ainakin viime katsastuksessa riitti).
Onko kellään tietoa, kuinka paljon maksaa vaijereiden vaihdattaminen ja kuinka monta tuntia autokorjaami mahtaa käyttää tähän urakkaan? Mietin vain, että pystyyköhän tuon tekemään itse järkevässä ajassa? Autoni on 89vm CD malli. Joutuukohan siinä irroittamaan bensatankin? Se tuntuu melko kovalta työltä. Mietin vain,e ttä riittääkö jos laittaa marut vanhoihin vaijereihin ja yrittää niiden avulla vetää ne paikoilleen vai onko ne puristuksissa tankin alla?
Oma työskentelyympäristö ei ole mikään paras. Sentään kylmä talli löytyy, mutta eihän tuo peräkontin alla työskentely ilman nostinta ole mikään helpoin paikka.
Aikaisemmin tuli kirjoitettua, että vaihdoin täysin tukossa olleen raitisilmasuodattimen ja se auttoikin todella paljon. Enää ei lasit juuri huuruile

terv,
Timppa