Kun yhden vian korjaa niin seuraava vika syntyy / löytyy ?
Elikkä käytin auton vuosittaisessa öljynvaihdossa merkkiliikkeessä.
Öljynvaihdon yhteydessä huomattu huohotinletkun olevan halki
=> Suosituksena huohotinjärjestelmän päivitys
==> Huohotinjärjestelmä (55561200) päivitetty merkkiliikkeessä, samalla turbon ilmaletku tarkistettu (tuprautteli aikaisemmin öljynvaihdon jälkeen vain käynnistäessä)
=> Vilkaistessa moottori tilaan totean jäähdytinnestettä kadonneen, oletin huollossa nyppineen jotain jäähdytinesteletkua tieltä, jolloin nestettä valunut pois.
Tässä yhteydessä hieman ihmetytti miksei huollossa sanoneet mitään / lisänneet itse jäähdytinnestettä.
==> Lisäsin jäähdytin nestettä itse.
Ajoa noin kuukausi, tarkistan öljyt.
=> Valkeaa mönjää öljyn pinnalla
Jäähdytin nestettä ei liene vajunut, pinta oli nyt hieman Cold-viivan alapuolella johon oletan nesteen aikaisemnin täyttäneeni
Aikaisemmin samalla ajoilla, öljyssä ei ole ollut vettä seassa (3:een vuoteen).
Kysymyksiä:
1) Kondentoisuuko huohotinpäivityksen jälkeen helpommin vettä öljyn sekaan ?
2) Jos kone huohottaa paremmin, voiko jäähdytinnesteet päästä helpommin öljyn sekaan viallisen tiivisteen läpi, kun öljynpaineet koneen puolella eivät ole niin korkeat (vaikutttaako öljynpaineeseen niin paljoa) ?
(jäähdytin puolelta vuoto on kyllä tarkistettu ~ 1,5 vuotta sitten)
3) Tietämättä vaihto-operaation prosessista, eikai voi sotkea missään tilanteessa vahingossakaan jäähdytinnesteen letkua huohotin letkuihin ?
4) Lisäys 7.1-08. Yllämainittujen yhteydessä öljyt vaihtui Nesteen Long Lifesta Shellin vastaaviin, liekö silläkään asiaan liittyvää tekemistä ?
Onko muilla vastaavaa kokemusta ?
Viime kuun ilmathan ovat olleet Espoossa päin todella kylmät ja kosteat ... silti ?
Huohotinpäivitys => vettä öljyntäyttöputkessa
Huohotinpäivitys => vettä öljyntäyttöputkessa
Viimeksi muokannut JRe, La Tammi 12, 2008 14:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
SAAB 9-3 2.0t SE AT 5d 2002
-
- "Turbo"
- Viestit: 262
- Liittynyt: To Huhti 15, 2004 11:33
- Paikkakunta: Vahto
Re: Huohotinpäivitys => vettä öljyn sekaan
Onko ongelma jo selvinnyt? Harkitsen itsekin tuota huohotinpäivitystä, mutta vähän jäin epäröimään kuultuani ongelmistasi, siis onko aiheuttaja nimenomaan tuo huohotinpäivitys?
93 2.0T SE -01 (2000-2017)
900i 16 -89 (1994-2000)
900i 16 -89 (1994-2000)
Re: Huohotinpäivitys => vettä öljyn sekaan
Orkkissysteemiin verrattuna kyllä jonkin verran helpommin niin että huomaa täyttöputkessa/tikussa, mutta ei niin pahasti kuin jo lopetetulla vanhemmalla päivityksellä. Syy on huohotinnipassa öljyntäyttöputken kaulassa jota ei orkkiksena ole. Pätkäajon/sopivien kosteiden kelien jälkeen saattaa joskus olla hiukan "smetanaa". Ei kuitenkaan kauhean suuria määriä, eikä ole vaarallista. Tehokas huohotus on kuitenkin paljon tärkeämpi asia eli kannattaa päivittää.JRe kirjoitti:1) Kondentoisuuko huohotinpäivityksen jälkeen helpommin vettä öljyn sekaan ?
Ei, huohotus ei vaikuta öljynpaineisiin (vain kampikammion paineeseen, eri asia).2) Jos kone huohottaa paremmin, voiko jäähdytinnesteet päästä helpommin öljyn sekaan viallisen tiivisteen läpi, kun öljynpaineet koneen puolella eivät ole niin korkeat (vaikutttaako öljynpaineeseen niin paljoa) ?
(jäähdytin puolelta vuoto on kyllä tarkistettu ~ 1,5 vuotta sitten)
Tein huohotinpäivityksen itse, ei pitäisi kyllä olla mitenkään mahdollista.3) Tietämättä vaihto-operaation prosessista, eikai voi sotkea missään tilanteessa vahingossakaan jäähdytinnesteen letkua huohotin letkuihin ?
Tuskinpa.4) Lisäys 7.1-08. Yllämainittujen yhteydessä öljyt vaihtui Nesteen Long Lifesta Shellin vastaaviin, liekö silläkään asiaan liittyvää tekemistä ?
Äkkiseltään autoa näkemättä veikkaisin tätä syyksi. Jos jäähdytinneste ei häviä ja öljytikussa näkyy vain hiukan kondenssivettä niin ei syytä huoleen.Onko muilla vastaavaa kokemusta ?
Viime kuun ilmathan ovat ollee Espoossa päin todella kylmät ja kosteat ... silti ?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Huohotinpäivitys => vettä öljyn sekaan
jcarlson kirjoitti:Orkkissysteemiin verrattuna kyllä jonkin verran helpommin niin että huomaa täyttöputkessa/tikussa, mutta ei niin pahasti kuin jo lopetetulla vanhemmalla päivityksellä. Syy on huohotinnipassa öljyntäyttöputken kaulassa jota ei orkkiksena ole. Pätkäajon/sopivien kosteiden kelien jälkeen saattaa joskus olla hiukan "smetanaa". Ei kuitenkaan kauhean suuria määriä, eikä ole vaarallista. Tehokas huohotus on kuitenkin paljon tärkeämpi asia eli kannattaa päivittää.JRe kirjoitti:1) Kondentoisuuko huohotinpäivityksen jälkeen helpommin vettä öljyn sekaan ?
Ei, huohotus ei vaikuta öljynpaineisiin (vain kampikammion paineeseen, eri asia).2) Jos kone huohottaa paremmin, voiko jäähdytinnesteet päästä helpommin öljyn sekaan viallisen tiivisteen läpi, kun öljynpaineet koneen puolella eivät ole niin korkeat (vaikutttaako öljynpaineeseen niin paljoa) ?
(jäähdytin puolelta vuoto on kyllä tarkistettu ~ 1,5 vuotta sitten)
Tein huohotinpäivityksen itse, ei pitäisi kyllä olla mitenkään mahdollista.3) Tietämättä vaihto-operaation prosessista, eikai voi sotkea missään tilanteessa vahingossakaan jäähdytinnesteen letkua huohotin letkuihin ?
Tuskinpa.4) Lisäys 7.1-08. Yllämainittujen yhteydessä öljyt vaihtui Nesteen Long Lifesta Shellin vastaaviin, liekö silläkään asiaan liittyvää tekemistä ?
Äkkiseltään autoa näkemättä veikkaisin tätä syyksi. Jos jäähdytinneste ei häviä ja öljytikussa näkyy vain hiukan kondenssivettä niin ei syytä huoleen.Onko muilla vastaavaa kokemusta ?
Viime kuun ilmathan ovat olleet Espoossa päin todella kylmät ja kosteat ... silti ?
Löysin enemmän aikaa katsoa ja ottaa kuvatkin ihmetyksestä.
"Dippailin" öljytikkua muutaman kerran puhdistellen sitä, pian tikku nousikin täysin mustana ylös, eli valkeaa mönjää näyttäisi olevan vain putken reinoilla, ei siis koko öljytason päällä, kuten ensisilmäys putkesta näytti. Putki onkin mutkalla alhaalta, eli ei edes öljypinta näkyisikään.
Otin nyt myös muovikannen päältä pois ja vilkuilin asennusta.
Yksi ihmetys lisää, mikä on irtonainen letku, joka näyttäisi olleen kiinni öljykannessa olevassa läpiviennissä, mutta nyt näytti tukitulta ?



SAAB 9-3 2.0t SE AT 5d 2002
Re: Huohotinpäivitys => vettä öljyn sekaan
Onkohan tuota venakopan nippaa vaihdettu ollenkaan, kun on jo noin öljyinen. Siitä näyttäisi myöskin olevan läppäkotelolle menevän takaiskullisen pikkuletkun lähtö poikki (irtonainen letku).
Eski
Eski
Re: Huohotinpäivitys => vettä öljyn sekaan
Tuossa venakopan nipassa johon tulee tuo iso letku pitäisi myös tuon pikkuletkun pään olla, sivulle pitäisi siis lähteä siitä pienempi nippa.
Päivityksessä tulee mukana uusi nippa ja kumi venakoppaan, vaikuttaisi tosiaan siltä että niitä ei ole jostain syystä kuitenkaan huomattu laittaa. Ei muutakuin takaisin liikkeeseen ja vaatimaan että hoitavat homman kunnialla.. mietityttää vähän että onkohan siellä muutakin unohtunut.
Päivityksessä tulee mukana uusi nippa ja kumi venakoppaan, vaikuttaisi tosiaan siltä että niitä ei ole jostain syystä kuitenkaan huomattu laittaa. Ei muutakuin takaisin liikkeeseen ja vaatimaan että hoitavat homman kunnialla.. mietityttää vähän että onkohan siellä muutakin unohtunut.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Huohotinpäivitys => vettä öljyntäyttö aukossa
Tilanne päivitys 12.01: T-nippa vaihdettu takuuseen, lisäkondensoituneisuutta ei ole tullut eikä jäähdytinnestettä vajutut => Kaikki tältä osin hyvin (ainakin toistaiseksi).JRe kirjoitti:Kun yhden vian korjaa niin seuraava vika syntyy / löytyy ?
Elikkä käytin auton vuosittaisessa öljynvaihdossa merkkiliikkeessä.
Öljynvaihdon yhteydessä huomattu huohotinletkun olevan halki
=> Suosituksena huohotinjärjestelmän päivitys
==> Huohotinjärjestelmä (55561200) päivitetty merkkiliikkeessä, samalla turbon ilmaletku tarkistettu (tuprautteli aikaisemmin öljynvaihdon jälkeen vain käynnistäessä)
=> Vilkaistessa moottori tilaan totean jäähdytinnestettä kadonneen, oletin huollossa nyppineen jotain jäähdytinesteletkua tieltä, jolloin nestettä valunut pois.
Tässä yhteydessä hieman ihmetytti miksei huollossa sanoneet mitään / lisänneet itse jäähdytinnestettä.
==> Lisäsin jäähdytin nestettä itse.
Ajoa noin kuukausi, tarkistan öljyt.
=> Valkeaa mönjää öljyn pinnalla
Jäähdytin nestettä ei liene vajunut, pinta oli nyt hieman Cold-viivan alapuolella johon oletan nesteen aikaisemnin täyttäneeni
Aikaisemmin samalla ajoilla, öljyssä ei ole ollut vettä seassa (3:een vuoteen).
Kysymyksiä:
1) Kondentoisuuko huohotinpäivityksen jälkeen helpommin vettä öljyn sekaan ?
2) Jos kone huohottaa paremmin, voiko jäähdytinnesteet päästä helpommin öljyn sekaan viallisen tiivisteen läpi, kun öljynpaineet koneen puolella eivät ole niin korkeat (vaikutttaako öljynpaineeseen niin paljoa) ?
(jäähdytin puolelta vuoto on kyllä tarkistettu ~ 1,5 vuotta sitten)
3) Tietämättä vaihto-operaation prosessista, eikai voi sotkea missään tilanteessa vahingossakaan jäähdytinnesteen letkua huohotin letkuihin ?
4) Lisäys 7.1-08. Yllämainittujen yhteydessä öljyt vaihtui Nesteen Long Lifesta Shellin vastaaviin, liekö silläkään asiaan liittyvää tekemistä ?
Onko muilla vastaavaa kokemusta ?
Viime kuun ilmathan ovat olleet Espoossa päin todella kylmät ja kosteat ... silti ?
PS. Otsakettakin muutettu vastaamaan tilannetta.
SAAB 9-3 2.0t SE AT 5d 2002