Vakio vai viriboksi?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Vakio vai viriboksi?

Viesti Kirjoittaja artako »

Kävin joitain viikkoja sitten koeajamassa 2.3 matalapaine 9-5:n vm. -01. Omaan 2.0t:hen verrattuna kiihtyvyydessä ei tuntunut olevan eroa. Voisiko omassani olla softa vaihdettu vai onko noiden mallien kulussa vaan niin pieni ettei sitä helposti huomaa?

Ohjausboksi näyttää päälle päin alkuperäiseltä, ei siis ole mitään ylimääräisiä merkintöjä.

Miten saisin helpoiten selville onko autossa vakio softa? (En kuitenkaan viitsisi kysellä entisiltä omistajilta)
9-5 Aero wagon M -04, 900 Turbo -90, 96 2-t -65.
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Re: Vakio vai viriboksi?

Viesti Kirjoittaja artako »

OK. Tämän juuri halusin tietää.
9-5 Aero wagon M -04, 900 Turbo -90, 96 2-t -65.
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vakio vai viriboksi?

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

artako kirjoitti:Voisiko omassani olla softa vaihdettu vai onko noiden mallien kulussa vaan niin pieni ettei sitä helposti huomaa?
Sulla voisi olla omassasi Saabin originaali 185hp virisofta, sitä on ymmärtääkseni aika paljon myyty noihin. Sillä luulisi kulkupuolen olevan täysin sama kuin 2.3t(myös 185hp) vakiossa. Jos 2.0t:ssä on jonkun muun virisofta niin sitten pitäisi liikkua paremmin kuin vakio 2.3t.
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vakio vai viriboksi?

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

uusi93 kirjoitti:
artako kirjoitti:Voisiko omassani olla softa vaihdettu vai onko noiden mallien kulussa vaan niin pieni ettei sitä helposti huomaa?
Sulla voisi olla omassasi Saabin originaali 185hp virisofta, sitä on ymmärtääkseni aika paljon myyty noihin. Sillä luulisi kulkupuolen olevan täysin sama kuin 2.3t(myös 185hp) vakiossa. Jos 2.0t:ssä on jonkun muun virisofta niin sitten pitäisi liikkua paremmin kuin vakio 2.3t. Mikä softa autossa on ei mistään päällisin puolin näe. Valtuutetulla korjaamolla Tech2:lla voidaan katsoa softan numero ja sitä kautta (voi päästä/) pääsee selville mikä softa autossa on.
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Re: Vakio vai viriboksi?

Viesti Kirjoittaja artako »

Täytyypä pyytää tarkistamaan kun on seuraavan kerran asiaa korjaamolle. Voisi ennen sitä kokeilla kiihdytystä sekuntikellon kanssa.
9-5 Aero wagon M -04, 900 Turbo -90, 96 2-t -65.
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Re: Vakio vai viriboksi?

Viesti Kirjoittaja artako »

Tuli mitattua matkalla töihin yksi kiihdytys kolmosella 80-120 loivaan ylämäkeen, aikaa meni 5.8s. Muistaakseni vakiolle 2.0t:lle BSR oli mitannut vastaavalle kiihdytykselle 8.6s. En ole nähnyt Saabin antamia virallisia arvoja. Mitähän ne mahtavat olla?
9-5 Aero wagon M -04, 900 Turbo -90, 96 2-t -65.
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Re: Vakio vai viriboksi?

Viesti Kirjoittaja artako »

Kokeilin muitakin kiihdytyksiä 3 ja 4 vaihteilla, joille löysin mitattuja arvoja 2.0t vs 2.3t. Oma 2.0t alitti kaikki 2.3t:lle ilmoitetut ajat ja eroa vakio 2.0t:en arvoihin n. 30%. Autossa on siis todennäköisesti jokin virisofta, ehkä juuri saabin oma.

Olen käyttänyt koko ajan (70tkm) vakiotulppia, jotka on toimineet hyvin. Kannattaisiko kuitenkin vaihtaa saabin virisarjan mukaiset tulpat?

En löytänyt haulla saabin oman virin vääntöarvoa, tehoa lienee se +185hp. Olisi mukava tietää sekä ilmoitetut ja mitatut tehot ja väännöt.
9-5 Aero wagon M -04, 900 Turbo -90, 96 2-t -65.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Vakio vai viriboksi?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Lisävarusteluettelossa kerrotaan näin:
Saabin moottorin virityssarja 2.0t – saatavissa 150 hv:n 2.0t moottoriin. Parantaa
vääntömomenttia laajalla käyntinopeusalueella, joten ohitukset käyvät nopeasti. Saatavana sekä käsivalintaisella että automaattivaihteistolla varustettuihin autoihin. Teho kasvaa 185 hv:aan ja vääntömomentti 280 Nm:iin (pisteviivakäyrä = vakiomoottorin arvot). Saabin moottorin virityssarja on asennettava Saabin teknisten standardien mukaisesti.
http://www.saab.fi/main/image/brochure/ ... 070717.pdf

Eski
Vastaa Viestiin