Saab 900:n moottori saa uuden elämän

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Rasenger
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 14:30

Saab 900:n moottori saa uuden elämän

Viesti Kirjoittaja Rasenger »

Juu, tuli tuossa ostettua 3-4 viikkoa sitten 900i Saappi, halvalla kun lähti (200€). Pääsee sitten marraskuussa kun saa kortin niin ajelemaan jämptillä pelillä. 8) Hemmetin hyvässä kunnossa, halvalla lähti siksi että kansipahvi pitää vaihtaa, ja siitä tässä oikeastaan porisenkin.

Eli tuli tänään otettua viimein kansi siitä irti, sylinterithän siellä näyttäisi olevan hyvässä kunnossa, hoonausjäljetkin näkyy eikä ole juuri yhtään pykälää yläosassa (puristusmittauksetkin antoivat n. 9.2 kiloa tulokseksi). Sylinterilohkossa ei myöskään ole syöpymää, sen sijaan kannessa on:

http://www.aijaa.com/v.php?i=2212140.jpg

Tässä lohko vasta paljastettuna:

http://www.aijaa.com/v.php?i=2212132.jpg

Oikaistavaksihan tuo menee, mutta kysymys kuuluu että paljonko tuosta kannattaisi ja voi ottaa irti? Puoli milliä ei varmaan olisi pahitteeksi, vai voiko ottaa enemmänkin lisätehon toivossa?

Sitten kansipulteista, siellähän on tuollaiset erikoisen näköiset pultit (ja mittasin paksuudeksi 12mm), meneekö homma tosiaan niin että ensin pistetään kaikki 60Nm, sitten 80Nm ja sitten vielä 1/4 kierros, kaikki ilman koneen lämmitystä välissä? Vuosimallihan on 88.

Minulla oli varmaan enemmänkin kysyttävää, mutta lisäillään sitten jälkeenpäin...

PS.

Katsokaapa muuten tämä kaverin tekemä video, Saab siinä kunnossa kun se oli ostettaessa (nyt jo paljon komeampi): http://www.youtube.com/watch?v=kDiurocuyT0
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 900:n moottori saa uuden elämän

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Eiköhän siitä kannesta saa huolitta millin ottaa ehkäpä puolitoista.
Oli muuten hieno video kaverilla, ilmota jos löydät joskus tohon jatkoa. 8)
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 900:n moottori saa uuden elämän

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

eipä tuo ole pahasti syöpyneen näköinen ole.

mutta koneistamossa tietävät kyllä paljonko tartee ja kannattaa ottaa pois.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 900:n moottori saa uuden elämän

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos madallat kantta, niin nokka-akselin ajoitusta pitää korjata, koska nokka-akselin ja kampiakselin välimatkan pienenemisen takia ajoitus myöhästyy. Taasen sytytysennakkoa pitää ruukata pienemmksi, kun korkeampipuristeinen moottori ei tarvitse niin isoa ennakkoa. Käytännössä ennakkokäyrää pitäisi saada loivemmaksi, mikä on ihan hauska tehtävä. Yleensähän nuo vanhojen koneiden jakajat vetäisevät ennakkoa liiankin rutkasti löysien jousiensa ansiosta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Rasenger
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 14:30

Re: Saab 900:n moottori saa uuden elämän

Viesti Kirjoittaja Rasenger »

Katselin tuota etujousituspuolta, siellä oli iskareiden yläosassa sijaitsevat kumirinkulat kovin kuivuneet ja halkeilleet. Mikä niiden funktio on ja pitäisikö vaihtaa vai ei?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 900:n moottori saa uuden elämän

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

jos vaihtaa niin samalla vaihtaa koko iskarit ovat og900 siin sen verran edullista tavaraa.

tuskin pieni halkeilu katsastuksessa on esteenä mutta omaan silmään se saattaa ottaa ikävästi.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin