Tarinaa eräästä konerikosta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
LauriTT
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Kesä 23, 2008 10:21

Tarinaa eräästä konerikosta

Viesti Kirjoittaja LauriTT »

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Viimeksi muokannut LauriTT, Ma Kesä 30, 2008 13:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tarinaa eräästä konerikosta

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Miten olisi Speedpartsin sivuilla kaupitellut uudet puolimoottorit, hintaa "vain" 17100kr, saisikohan sellaisen hankittua PCS:n kautta?
http://www.speedparts.se/ produkter -> reservdelar -> motordelar -> grundmotor
http://www.speedparts.se/kat/parts/images_3/9483140.jpg
Tuossa kun näyttää tulevan jakopääkin mukana, luultavasti nokkien hammaspyörät ovat edelleen uudenveroiset (225tkm ajetun nokkapyöristä ei pystynyt silmin havaitsemaan mitään kulumaa verrattuna uusiin), eli niitäkään ei liene välttämätöntä vaihtaa. Venttiilit voisi läpätä, ja vaihtaa uudet venanvarsien kumit, ja puhdistaa öljypohja, ja sihti, ja vaihtaa siihen imuputkeen uudet O-renkaat, jne.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Kesä 23, 2008 14:23. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tarinaa eräästä konerikosta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Paha homma, "moottoritakuu" huohotinongelmien vuoksi ei tosiaan päde jos välistä puuttuu huolto.. 40tkm ilman öljynvaihtoa on kyllä näille moottoreille lähes varma tuhon alkuunpano (joka tapahtuu sitten huomattavasti myöhemmin). Tietysti voi olla että huolto on tehty eikä merkattu, mutta 5 vuoden takaa voi olla vaikea saada mitään tietoa asiasta.

7,5 tonnia on kyllä todellista ryöstöä, tuohon hintaan saa jo kokonaisia 9-5:ia nykyään. Esimerkiksi Speedpartsilta saa Saabin omia uusia puolimoottoreita hintaan 17,100kr (1800e?), jakopääsarja maksaa n. 200e, eikä tiivisteisiin tai edes turbon remppaan saa palamaan niin paljoa rahaa että tuo summa tulisi täyteen. Työtäkään ei missään järkevästi hinnoitellussa korjaamossa saa noin valtaisaksi määräksi.

Kaikki rempat olen tehnyt itse moottorit mukaanlukien, joten en osaa suositella hyviä korjaamoita oikein, mutta Pro Car Serviceä kyllä on kehuttu siihen malliin että uskaltaisin neuvoa kysäisemään sieltä vaikka joutuisi auton jyväskylään asti hinaamaan.

Jos (ja kun?) päädyt koneen remppaamaan/vaihtamaan, niin suosittelen uusimman huohotinpäivityksen asennusta ja öljynvaihtovälin pudottamista 10tkm:ään ellei tuo 20tkm tule vuosittain täyteen matka-ajosta.

Budjettiratkaisuja olisi tietysti perinteinen hajonneiden paikkojen koneistus, ylikoko-osat tai purkaamomoottori jne. Mutta paras tulee varmasti uudella puolimoottorilla, jakopääsatsilla ja huolellisella karstojen putsailulla JOKA paikasta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Tarinaa eräästä konerikosta

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipä noissa takuuasioissa ole paljoa tehtävissä, jos huoltokirjassa on aukkoja. Siksi olen itse täällä hokenut, että täydellinen huoltokirja on näiden huohotinvaivaisten tärkein varuste. Yksi mahdollisuus tietysti olisi kysellä entisiltä omistajilta, josko olisivat tehneet ylimääräisiä öljynvaihtoja ja niistä olisi jäänyt jotain kuitteja talteen... Jos koneremppa jää itse maksettavaksi, niin kannattaa etsiä halvempi korjaamo.

Eski
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Tarinaa eräästä konerikosta

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Sekin kannattaa varmistaa että huolto ei kuitenkin olisi tehty vaikka laima puuttuukin. Minunkin huoltokirjan unohtivat kerran leimata ja leima piti hakea erikseen. Laakkosten sun muiden tietokoneilta kuitenkin löytyy merkinnät jos huolto onkin tehty.
9000CS 2,3
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tarinaa eräästä konerikosta

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-5T kirjoitti: Autosi lienee vm 2002 kun ostat palikoita...
Eikös esim tuollainen 1998-1999 -mallinen Speedpartsin 2.3-litraisen puolimoottori käy uudemman koneen tilalle, lieneekö muuta eroa kuin yksi (turha) puuttuva huohotusreikä lohkosta? Tuollaiseen uuteen puolimoottoriin vaan joko mod2-tyylinen (ja siitäkin paljon avarammaksi tehty) huohotus, tai sitten huohotus kuten esim T5-tonnareissa? Luulisi että lohko muuten on ihan samanlainen (mutua), eli että muilta osiltaan sopisi yksi yhteen
Ja pystyyhän siihen lohkoon poraamaan vaikka minkäkokoisia reikiä haluaa, jos sellaisia kovasti kaipaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3460
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tarinaa eräästä konerikosta

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Saappi Kuski kirjoitti:Sekin kannattaa varmistaa että huolto ei kuitenkin olisi tehty vaikka laima puuttuukin. Minunkin huoltokirjan unohtivat kerran leimata ja leima piti hakea erikseen. Laakkosten sun muiden tietokoneilta kuitenkin löytyy merkinnät jos huolto onkin tehty.
Tuo kannattaa tosiaan varmistaa. Jos oikein olen ymmärtänyt niin Laakkosen koko ketjun tietokoneilta näkyy niiden tekemät huollot. Olettaen tietysti, että Herttoniemen Laakkonen on siihen aikaan ollut Laakkonen.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tarinaa eräästä konerikosta

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Entäs 2.3-tonnarin turbokone, lyhytlohkoinen sellainen sopisi paikalleen suoraan, ja kestäisikin sen +500hv?
Eikös tuollaisia ala jo nykyään löytymään melkein joka toisen navetan nurkalta, kun taas nuo T7-koneet menevät lähinnä sulattoon (tai uudelleenporaukseen)?

Edit: ei Saabinkaan kone saisi olla missään nimessä niin huono että kadottaisi juuri yhtään öljyjään normaalilla vaihtovälillä, jokin vika sinne on iskenyt ennen laakerin hajoamista, koska nuo laakerit hajoavat yleensä samantien.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Kesä 24, 2008 10:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5227
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Tarinaa eräästä konerikosta

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Su Helmi 27, 2011 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Tarinaa eräästä konerikosta

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

ng900aero kirjoitti: Eikös tuollaisia ala jo nykyään löytymään melkein joka toisen navetan nurkalta, kun taas nuo T7-koneet menevät lähinnä sulattoon (tai uudelleenporaukseen)?

Edit: ei Saabinkaan kone saisi olla missään nimessä niin paska että kadottaisi juuri yhtään öljyjään normaalilla vaihtovälillä, jokin vika sinne on iskenyt ennen laakerin hajoamista, koska nuo laakerit hajoavat yleensä samantien.
Eipä noita 2.3 turboja tahdo löytyä ihan joka nurkalta. Omasta tallista sellainen pian löytyy, mutta jää odottamaan konevikaista 9-5:sta tai siirtyy oman tonnarin nokalle.

Laakerit ovat yleensä saaneet jo siipeensä siinä kohtaa, kun öljynpaine valo vilahtaa (0.5bar).

9-5 vie öljyä, koska huohotus on tonnaria suurempaa (männät "huonommat"), mutta toimivalla huohotuksen keräyksellä öljyt saadaan pysymään koneessa. Muu kone 9-5:ssa on yhtä kestävä kuin tonnarissakin, enkä näe estettä ajaa 9-5:lla sitä 500tkm tai enemmän. Muistaakseni jopa jakopää on täysin sama -98 tonnarissa ja 9-5:ssa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Tarinaa eräästä konerikosta

Viesti Kirjoittaja JKen »

Tuollainen tuli vastaan :roll:

http://www.nettivaraosa.com/658746
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinaa eräästä konerikosta

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

JKen kirjoitti:Tuollainen tuli vastaan :roll:

http://www.nettivaraosa.com/658746
Tekstissä kuitenkin luki:
Lisätiedot
moottorin kansi....
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Tarinaa eräästä konerikosta

Viesti Kirjoittaja JKen »

Turbo16 kirjoitti:
JKen kirjoitti:Tuollainen tuli vastaan :roll:

http://www.nettivaraosa.com/658746
Tekstissä kuitenkin luki:
Lisätiedot
moottorin kansi....
:)
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Tarinaa eräästä konerikosta

Viesti Kirjoittaja mikan »

Jaahas, mun 9-5 meni sitten jakopääremppaan. Täysi huoltokirja ja vajaa 220 mittarissa. GM maksaa viulut. Samassa yhteydessä päätettiin kuitenkin uusia männänrenkaat ja laakerit. Mun maksettavaksi jää sitten tuolta osin työtunnit ja osat. Arvio on jotain 6-700 euron paikkeilla. Tiedä sitten olisko ollut tarpeen, mutta onpa siltä osin sitten tiedossa paljon kilometrejä.
Onko muille tehty vastaavanlaisia laakeri/männänrengasvaihtoja jakopäärempan yhteydessä? Missä kunnossa vanhat osat ovat olleet? Paljonko maksanut?

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Tarinaa eräästä konerikosta

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Männänrenkaiden vaihto kuulostaa kyllä tosi oudolta.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin