84- 900 16v turbo ei ahda!?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Pessi
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Elo 14, 2008 18:40
Paikkakunta: Joensuu

84- 900 16v turbo ei ahda!?

Viesti Kirjoittaja Pessi »

Eli ostin tossa kuukausi sitten ensimmäisen saabin ja nyt ilmeni ongelma..
Auto käynnistyy normaalisti, mutta sitten kun lähtee ajaa ja kiihdyttää, niin siinä
3000 kierroksen kohdalla ahdot putoaa ja meno hyytyy. Ahdot tuolloin valkoisen ja keltaisen alueen välissä. Missä vika?
Niin ja kierroslukumittarin viisari pomppaa ainakun auton sammuttaa.
APUVA!
Saab 900 T16
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sytytyksen pääteaste saattaisi olla syypää. Valkoisen ja keltaisen väli on ilmakehän paine joten ahtoja ei ole ollenkaan vielä. Käykö mittari edes koskaan keltaisella asti?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pessi
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Elo 14, 2008 18:40
Paikkakunta: Joensuu

Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?

Viesti Kirjoittaja Pessi »

Ei juurikaan. Mulla on erillinen ahtomittari ja sekin nousee vaan pikkasen yli nollan :( Niin ja nyt tuli mieleen että ennen kuin tämä ongelma tuli, jos kiihdytti nopeasti ja painoi kytkimen pohjaan niin kierroslukumittari putosi nollaan ja pomppasi ylös joskus saattoi sammua. Mutta jos antoi pikkasen moottorin jarruttaa niin ei sammunu.
Saab 900 T16
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, no kierroslukumittarin nollaan pomppaaminen vähän viittaa vikaan sytytyksen pääteasteessa.. Se on niin helppo vaihtaa ja halpa että lähtisin sitä kokeilemaan itse ensin jos ei mitään muuta ilmeistä löydy, maadoituspisteet putsailtu jne.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?

Viesti Kirjoittaja jus »

Moottorin sammuminen vedätyksestä kaasun päästäessä taas viittaa Bypassin vikaan tai alipaineletkujen vuotoon.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Meinasin ehdottaa myös bypassia mutta sitten muistin että '84 T16 OG:ssa ei ole bypassia. :) Tietenkin jos sellainen on jälkikäteen lisätty niin kannattaa tarkistaa että sen kalvo on ehjä (imemällä alipaineletkusta).

Lisäksi tuon '84 LH 2.2:n ominaisuuksiin kuuluu sammuminen kovemmilta kierroksilta kytkintä painaessa jos kaasuläpän hidastin on rikki.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pessi
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Elo 14, 2008 18:40
Paikkakunta: Joensuu

Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?

Viesti Kirjoittaja Pessi »

Pitää ruveta tutkimaan asiaa vklopun aikana.
Tämä varmaan on oikee osa?
900-Turbo16 Bosch (7 liitintä rivissä/Hall-anturi). . . . . 10-8002 17.90 ???
Saab 900 T16
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Pessi kirjoitti:Pitää ruveta tutkimaan asiaa vklopun aikana.
Tämä varmaan on oikee osa?
900-Turbo16 Bosch (7 liitintä rivissä/Hall-anturi). . . . . 10-8002 17.90 ???
ja jos on unipoint niin en suosittele ostamaan.. hugot kai olleet ihan jopa toimivia, täysin voi vaan suositella boschia..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?

Viesti Kirjoittaja jus »

mikkoimp kirjoitti:täysin voi vaan suositella boschia..
Tahtoo sanoa, että edullisimmin varmat pääteasteet ja sytytyspuolat saa toimivaksi tiedetystä purkuautosta. Motonetin tarvikemalliset sytytyspääteasteet ja yleismalliset puolat ovat aiheuttaneet joillekin lisää ongelmia, ja ongelmat on ratkenneet purkuauton orkkisosilla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Pessi
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Elo 14, 2008 18:40
Paikkakunta: Joensuu

Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?

Viesti Kirjoittaja Pessi »

Kiitos vinkeistä :)
Saab 900 T16
jokke
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 22:49

Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?

Viesti Kirjoittaja jokke »

Omakohtainen kokemus: vm.85 t16 ja ekaks "halvat" osat sytkään ja sitten Boschilaiset => toimivat. Eli oppirahat maksettu...
Pessi
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Elo 14, 2008 18:40
Paikkakunta: Joensuu

Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?

Viesti Kirjoittaja Pessi »

Mikähän johto mahtaa olla kysessä kun APC boksista on irti keltainen piuha? Ja mihin liittimeen se tulee kiinni?
Saab 900 T16
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?

Viesti Kirjoittaja jus »

Keltavalkoinen johto menee cruisen alipainekytkimen kautta magneettiventtiilile, boksin napa 12.
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... 0/albup61/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Pessi
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Elo 14, 2008 18:40
Paikkakunta: Joensuu

Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?

Viesti Kirjoittaja Pessi »

Boksin napaan 12 tulee kelta/valkoinen johto. Ainoot vapaat paikat ovat 11,10,5 ja 4. Niin ja tuossa ei ole magneettiventtiiliä edes paikallaan. 8O
Saab 900 T16
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?

Viesti Kirjoittaja Svc »

Pessi kirjoitti:Niin ja tuossa ei ole magneettiventtiiliä edes paikallaan. 8O
Onkos turbon kompressorikotelosta lähtevä ohut letku liitetty sitten suoraan hukkaportin kelloon? Silloinhan turbo ahtaa maksimissaankin vain peruspaineella.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vastaa Viestiin