IMM öljyinen 16v T

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

IMM öljyinen 16v T

Viesti Kirjoittaja Eero »

Jonkinlainen turbo Saabin aihio kulkeutui pihaani mutta...

Polttoaine seos ei tunnu pysyvän paikoillaan ja käynti muuttuu sen mukaiseksi.

Ongelmaksi tuntuisi selviävän se, että ilmamassamittari oli öljyinen ja oletan tuon öljyn häiritsevän ilman mittausta ja sekoittavan säätöä. Auto oli keväällä katsastettu ja päästöt ok. Kesällä alkoi savutus ja mittauksessa CO 7,5. säädön jälkeen kone toimi kuin enkeli mutta pikkuhiljaa parissa viikossa taas käynti muuttui ja kulutus nousi 50 - 100 %.

Eli onko turbossa vikaa vaiko sen jäähdytyksessä tai lauhdutuksessa vuoto kun tuota öljyn kaltaista ainetta on IMM kosteana.

Vaihdoin toisen IMM ja käynti muuttui taas hyväksi mut luulen sen taas öljyyntyvän.

Entä onko kukaan pessyt koskaan IMM hyvällä menestyksellä?
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: IMM öljyinen 16v T

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Ilmamäärämittarin lankaa ei saa mitenkään mekaanisesti puhdistaa mutta täysin haihtuvalla elektroniikan puhdistus sprayllä voi ainakin yrittää puhdistaa kun poistaa ensin ne ritilät siitä edestä ja kovalla paineella sumuttaa ainetta lankoihin sekä mittariin tulevaan sähköliittimeen.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: IMM öljyinen 16v T

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Esim. Würthin puhdistus-sprayllä ja CRC:n bräkleenillä olen onnistuneesti noita putsaillut.
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: IMM öljyinen 16v T

Viesti Kirjoittaja Eero »

Ajattelin ekana jos koettaisin liottaa asetonilla vaikka muutaman tunnin kylpy niin, ettei liitinosa olis liuoksessa.

Mutta se, että mistä tuo öljy sinne valuu vielä askarruttaa?
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: IMM öljyinen 16v T

Viesti Kirjoittaja puu »

Eero kirjoitti:Mutta se, että mistä tuo öljy sinne valuu vielä askarruttaa?
Huohotuksessa taitaa tulla.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: IMM öljyinen 16v T

Viesti Kirjoittaja Eero »

Joo... tuota huohotusta hiukan mietin kun se letku näyttää päällepäinkin öljyiseltä, mutta, saako sen huohotuksen kuriin ilman kansiremppaa?
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: IMM öljyinen 16v T

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tuossa vanhoja keskusteluja lukiessa varmistui, että ahdin on kyllä kunnossa, eli sieltä huohotuksesta se öljy tulee. Ja pahimmillaan on käynyt niin, että kun antaa vähän kenkää ja kierrättää tuolla yli 4000 kierroksen niin huohotus lisääntynee niin paljon ja nopeasti, että tulee nykimistä kun IMM seonnee öljystä. Ei auta ajaa muuta kuin pienillä kierroksilla. Ja pienissä kierroksissa näyttää olevan se hyvä puoli, että kulutus on ollut tuolla 6,5 - 7,2 l/100km työmatkoilla
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: IMM öljyinen 16v T

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eikö huohotus ole immullisissa vasta immun jälkeen siinä juuri ennen turboa, että ei sen pitäisi immua sotkea..?

harvoin huohotus kansi rempalla paranee, ohipuhallusta sielä on..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: IMM öljyinen 16v T

Viesti Kirjoittaja Passi »

Mulla on pommarissa sama ongelma. Tosin epälen että se mun IMM on muutenkin sököhkö, ruuvin veivaus ei tunnu vaikuttavan mitään.

Eli tekee niin, että alkaa pätkimään ajossa. Kun tuon huomaan niin käyn aina veivaamassa säätöruuvia eestaas ja nykiminen katoaa. Ajotietokoneestakin näkee että liikaa soppaa menee tuolloin.

Lisäksi huohotuksesta valuu sinne immuun öljyä.. ehkä se öljy sitten ilmavirrasta nousee myös "ilmaan" ja näin häiritsee immua.

Pitäs uus immu pistää siihen kuhan kerkeis. Ehkä sen vois jo pistellä kun päästömittaushan on aika kauan voimassa, saa sit samalla katsastukseen sen.
99T-museopeli
Vastaa Viestiin