Kierrokset tippuvat liian nopeasti???
Kierrokset tippuvat liian nopeasti???
Kyseessä siis 900i 16V ja vm-91.
Elikkäs, jos ajaa pienellä vaihteella ja kierrokset on jotain 2500rpm:n luokkaa ja nostaa jalan pois kaasulta, ni menosta tulee aika töksähtelevää. Kone käy hyvin, kiihtyy nätisti ja tyhjäkäynti on ok. Kokeilin tossa parkkipaikalla silleen, et nostin kierrokset pikkasen alle 3000 ja jalka pois kaasupolkimelta, ni tippuvat valittämästi noin 1500:taan ja sen jälkeen tasaisesti ja nätisti tyhjäkäynnille. Ollakko vika vai ominaisuus. Ja jos vika, ni missä mättää?
Elikkäs, jos ajaa pienellä vaihteella ja kierrokset on jotain 2500rpm:n luokkaa ja nostaa jalan pois kaasulta, ni menosta tulee aika töksähtelevää. Kone käy hyvin, kiihtyy nätisti ja tyhjäkäynti on ok. Kokeilin tossa parkkipaikalla silleen, et nostin kierrokset pikkasen alle 3000 ja jalka pois kaasupolkimelta, ni tippuvat valittämästi noin 1500:taan ja sen jälkeen tasaisesti ja nätisti tyhjäkäynnille. Ollakko vika vai ominaisuus. Ja jos vika, ni missä mättää?
-9³ SC 1.8t A5 BioPower Stage1 vm-07-
-900i 16V vm-91-
-900i 16V vm-91-
Re: Kierrokset tippuvat liian nopeasti???
Töksähtelevä liikkuvuus parkkiksella pikkuvaihteilla on valitettavasti vaihdelaatikon ominaisuus, tosin ei-toivottu sellainen. Väljää kertyy vanhemmiten joka paikkaan ja vielä kun löytyy se ketjuvetoinen ensiövälitys niin lähes poikkeuksetta jokainen OG-satku on tuollainen pikkuvaihteilla että hytkyy ja nytkyy vedon/moottorijarrutuksen vaihdellessa etenkin pienillä vaihteilla.
Tyhjäkäyntikierrosten hidastettu tippuminen 1500->1000 on myöskin normaali ruiskun ominaisuus jolla vähennetään päästöjä kun kierrokset laskevat hallitusti tyhjäkäynnille. Ei vika tämäkään, vaan (haluttu) ominaisuus kaikissa vähänkin uudemmissa ruiskuissa joissa on tyhjäkäyntimoottori.
Tyhjäkäyntikierrosten hidastettu tippuminen 1500->1000 on myöskin normaali ruiskun ominaisuus jolla vähennetään päästöjä kun kierrokset laskevat hallitusti tyhjäkäynnille. Ei vika tämäkään, vaan (haluttu) ominaisuus kaikissa vähänkin uudemmissa ruiskuissa joissa on tyhjäkäyntimoottori.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Kierrokset tippuvat liian nopeasti???
Sama nykiminen löytyy monista vanhoista autoista...
Mitä tarkoittaa ketjuvetoinen ensiövälitys?
Auttaisiko uudet moottorin tuet mitään? Onko kokemuksia?
Mitä tarkoittaa ketjuvetoinen ensiövälitys?
Auttaisiko uudet moottorin tuet mitään? Onko kokemuksia?
Re: Kierrokset tippuvat liian nopeasti???
Siellä on akseli joka lähtee vauhtipyörästä/kytkimeltä. Sen päässä on hammasratas. Sen akselin alla on toinen akseli joka menee vaihdelaatikkoon sisään. Senkin päässä on hammasratas. Näiden välillä on ketju. Eli moottorin pyörintäliike välitetään ketjulla laatikon sisään auton keulalla.
Uudet moottorintuet (jos on hydrauliset) auttavat hieman tähän ongelmaan, mutta eivät poista sitä kokonaan.
Uudet moottorintuet (jos on hydrauliset) auttavat hieman tähän ongelmaan, mutta eivät poista sitä kokonaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Kierrokset tippuvat liian nopeasti???
Siinä imusarjassa on ainakin vanhemmissa autoissa kaasuvivun luona ns. dashpot, jonka tehtävanä on juuri tuo joutokäynnille laskemisen hidastaminen. Se on sellainen muutaman cm läpimittainen pyöreä kello, josta pistää ulos jousikuormitteinen tappi. Sitä voi ruuvata hieman ulospäin kohti kaasuvipua pehmentämään lisää tuota kierrosten laskemista. Muistaakseni säätö on oikein, kun kierrokset laskevat 3000:sta tyhjäkäynnille 3-4 sekunnissa.-Blopa- kirjoitti: Kokeilin tossa parkkipaikalla silleen, et nostin kierrokset pikkasen alle 3000 ja jalka pois kaasupolkimelta, ni tippuvat valittämästi noin 1500:taan ja sen jälkeen tasaisesti ja nätisti tyhjäkäynnille. Ollakko vika vai ominaisuus. Ja jos vika, ni missä mättää?
Liialinen ruuvaaminen aiheuttaa sen, että ajosta tulee epämiellyttävää, kun kierrokset eivät laskekaan heti, vaikka jalan ottaa kaasulta.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Kierrokset tippuvat liian nopeasti???
MY91 taisi olla jo sen verran uudella LH:lla että homman hoitaa tyhjäkäyntimoottori ja ohjelmallinen "dashpot", mutta k-jetillisissä ja vanhemmissa on tuo mekaaninen joka tosin on lähes aina rikki.Svc kirjoitti:Siinä imusarjassa on ainakin vanhemmissa autoissa kaasuvivun luona ns. dashpot, jonka tehtävanä on juuri tuo joutokäynnille laskemisen hidastaminen. Se on sellainen muutaman cm läpimittainen pyöreä kello, josta pistää ulos jousikuormitteinen tappi. Sitä voi ruuvata hieman ulospäin kohti kaasuvipua pehmentämään lisää tuota kierrosten laskemista. Muistaakseni säätö on oikein, kun kierrokset laskevat 3000:sta tyhjäkäynnille 3-4 sekunnissa.
Liialinen ruuvaaminen aiheuttaa sen, että ajosta tulee epämiellyttävää, kun kierrokset eivät laskekaan heti, vaikka jalan ottaa kaasulta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Kierrokset tippuvat liian nopeasti???
Juuri näin se homma etenee.....jcarlson kirjoitti:
MY91 taisi olla jo sen verran uudella LH:lla että homman hoitaa tyhjäkäyntimoottori ja ohjelmallinen "dashpot", mutta k-jetillisissä ja vanhemmissa on tuo mekaaninen joka tosin on lähes aina rikki.
Re: Kierrokset tippuvat liian nopeasti???
Juu...ei ollut dashpottia, siis mekaanista. Mikäs härpäke se on siinä kaasuvivun akselin toisessa päässä, mistä lähtee se johtonippu? Siellä on sisällä ainakin joku kytkin mikä naksahtaa, kun vähän kääntää kaasuvipua.
-9³ SC 1.8t A5 BioPower Stage1 vm-07-
-900i 16V vm-91-
-900i 16V vm-91-
Re: Kierrokset tippuvat liian nopeasti???
Kaasuläpän asentotunnistin/joutokäyntikytkin.Näissä taitaa olla pelkkä kytkin.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.