Hälytysajoneuvoille GFW-tekniikka
Hälytysajoneuvoille GFW-tekniikka
Pitäisikö Suomeenkin saada tällainen tekniikka?
Vai löytyykö jo?
Uutinen luin alunperin täältä. (mutta teksti ruotsiksi)
Vai löytyykö jo?
Uutinen luin alunperin täältä. (mutta teksti ruotsiksi)
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Re: Hälytysajoneuvoille GFW-tekniikka
Voi että ku en millää jaksanu kaivaa sen paremmin miten toi systeemi toimii...
Onko se joku FM-wideband-juttu vai tuleeko se RDS:n TA:n kautta....?
Ainaki RDS ja DBR:ssa on ollu esitys TA-pushista, mutta ku ei o tarvinnu muutamaan vuateen seurata tilannetta niin en yhtää tiärä miten esityksen kävi...

Onko se joku FM-wideband-juttu vai tuleeko se RDS:n TA:n kautta....?
Ainaki RDS ja DBR:ssa on ollu esitys TA-pushista, mutta ku ei o tarvinnu muutamaan vuateen seurata tilannetta niin en yhtää tiärä miten esityksen kävi...

-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: Hälytysajoneuvoille GFW-tekniikka
Perusmuodossaan kai toimii vaan niin että lähettää paikallisesti käytössä olevilla taajuuksilla, mutta hölmöähän se kai olisi jättää RDS:n TA käyttämättä, kun sillä saa CD/MP3-kuuntelijatkin pakotettua kuuntelemaan radiota tiedotteen ajan.
http://www.ewsp.com.au/products/default.htm
http://mk.quicknet.se/220992/upload/bilder/0/gfw.pdf
Suomessa olen yhden kerran kuullut TA-tiedotteen...
http://www.ewsp.com.au/products/default.htm
http://mk.quicknet.se/220992/upload/bilder/0/gfw.pdf
Suomessa olen yhden kerran kuullut TA-tiedotteen...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Hälytysajoneuvoille GFW-tekniikka
En sen enempää siitä asiasta tiedä kuin mitä UNT.se:n sivulla lukee.
Mutta siellä lukee että GFW-tekniikkalla on RDS-toiminto.
Mutta siellä lukee että GFW-tekniikkalla on RDS-toiminto.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
-
- "Viggen"
- Viestit: 524
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
- Paikkakunta: Oulu
Re: Hälytysajoneuvoille GFW-tekniikka
Itse ainakin pidän hälytysajoneuvoja ihan tarpeeksi helposti havaittavina ilmankin.
#3929
Saab 9-3 ss -05
Saab 9-3 ss -05
Re: Hälytysajoneuvoille GFW-tekniikka
Mutta riittääkö se jos sinä havaitset ne?Kaks-Seiska kirjoitti:Itse ainakin pidän hälytysajoneuvoja ihan tarpeeksi helposti havaittavina ilmankin.

Lähes jokaisen kerran kun olen paloautolla hälyssä ollut, niin joku jauhokallo jää jököttämään valoissa eteen, yleensä ratissa vanhahko ihminen tai nuori teini popit täysillä, lasit umpimustat.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Hälytysajoneuvoille GFW-tekniikka
Meinaatko että valoista saisi/ pitäisi lähteä punaisilla jos hälytysajoneuvo pillit päällä takana ?Tobbana kirjoitti: Lähes jokaisen kerran kun olen paloautolla hälyssä ollut, niin joku jauhokallo jää jököttämään valoissa eteen, yleensä ratissa vanhahko ihminen tai nuori teini popit täysillä, lasit umpimustat.
-Sami
Re: Hälytysajoneuvoille GFW-tekniikka
Kyllä saa, ja osittain pitääkin.wesku kirjoitti:Meinaatko että valoista saisi/ pitäisi lähteä punaisilla jos hälytysajoneuvo pillit päällä takana ?Tobbana kirjoitti: Lähes jokaisen kerran kun olen paloautolla hälyssä ollut, niin joku jauhokallo jää jököttämään valoissa eteen, yleensä ratissa vanhahko ihminen tai nuori teini popit täysillä, lasit umpimustat.
-Sami
Tieliikennelaki 6§ kirjoitti:Säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavalle hälytysajoneuvolle sekä sanottuja merkkejä antavan poliisiajoneuvon vetämälle saattueelle on liikenteen ohjauslaitteilla annetuista ohjeista riippumatta annettava esteetön kulku. Tällöin on tarvittaessa väistyttävä syrjään ja pysähdyttävä.
Re: Hälytysajoneuvoille GFW-tekniikka
Nimenomaan kuten haffu kirjoittaakin siitä pitää tiettyä varovaisuutta noudattaen väistyä edestä.haffu kirjoitti:Kyllä saa, ja osittain pitääkin.wesku kirjoitti:Meinaatko että valoista saisi/ pitäisi lähteä punaisilla jos hälytysajoneuvo pillit päällä takana ?Tobbana kirjoitti: Lähes jokaisen kerran kun olen paloautolla hälyssä ollut, niin joku jauhokallo jää jököttämään valoissa eteen, yleensä ratissa vanhahko ihminen tai nuori teini popit täysillä, lasit umpimustat.
-Sami
Tieliikennelaki 6§ kirjoitti:Säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavalle hälytysajoneuvolle sekä sanottuja merkkejä antavan poliisiajoneuvon vetämälle saattueelle on liikenteen ohjauslaitteilla annetuista ohjeista riippumatta annettava esteetön kulku. Tällöin on tarvittaessa väistyttävä syrjään ja pysähdyttävä.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: Hälytysajoneuvoille GFW-tekniikka
TA on tullut kuultua useammankin kerran. Melko veemäinen kun tossa sonyn a/v-vahvistimessa ko toiminto on, ja en ole viitsinyt ottaa pois käytöstä. Omia poppeja kuunnellessa tulee yhtäkkiä sekunnin tauko, sitten alkaa joku pälättää esim. "Tiellä numero xxx rekka suistunut ojaan, autoilijoita pyritään välttämään tieosuutta välillä y - z. Poliisi ohjaa liikennettä." ja noissa pitäis jotkut piippausäänet tms olla, pari kertaa olen jonkun torvimelodian loppuosan kuullut. Ikäänkuin laittaisivat TA-lähetyksen päälle hiukan liian aikaisin huomioimatta että radiot eivät ole välittömästi kuuntelulla (tai sitten tuo johtuu releoinnista johtuvista viiveistä?).
Tuollahan tuo systeemi kannattaisi tehdä, mutta vielä on olemassa liikenteessä mm. museoajoneuvoja joissa on alkuperäiset radiot joissa ei RDS:ää ole joten silloin täytyisi 88-108MHz saada vaimennettua hälytysajoneuvoon sijoitettavalla lähettimellä.
Tuollahan tuo systeemi kannattaisi tehdä, mutta vielä on olemassa liikenteessä mm. museoajoneuvoja joissa on alkuperäiset radiot joissa ei RDS:ää ole joten silloin täytyisi 88-108MHz saada vaimennettua hälytysajoneuvoon sijoitettavalla lähettimellä.
Re: Hälytysajoneuvoille GFW-tekniikka
Kyllä tässä ollaan varsin vaarallisilla linjoilla. En kyllä menisi takuuseen että tuollaisessa tilanteessa punaisia päin mennyt olisi kovin vahvoilla jos jotain sattuu.haffu kirjoitti:Kyllä saa, ja osittain pitääkin.wesku kirjoitti: Meinaatko että valoista saisi/ pitäisi lähteä punaisilla jos hälytysajoneuvo pillit päällä takana ?
Tieliikennelaki 6§ kirjoitti:Säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavalle hälytysajoneuvolle sekä sanottuja merkkejä antavan poliisiajoneuvon vetämälle saattueelle on liikenteen ohjauslaitteilla annetuista ohjeista riippumatta annettava esteetön kulku. Tällöin on tarvittaessa väistyttävä syrjään ja pysähdyttävä.
Muutenkin ohjeet miten väistetään olisi syytä laittaa sääntöihin. Yksisuuntaisella useampikaistaisella esim moottoritiellähän eräs varsinkin keskieuroopassa yleinen tapa on tehdä tilaa kahden vasemmanpuoleisen kaistan väliin.
Hankalimpia paikkoja on kaupungin ruuhkaiset kadut ja etenkin sellaiset yksisuuntaiset joissa pysäköityjä autoja molemmin puolin. Jos nyt vaikka yksisuuntaisella seisoisit punaisissa valoissa ja näet takana muutaman auton päässä paloauton ja risteävää tietä kulkee jonoa vihreillä, ei ehkä kannata lähteä punaisia päin väistelemään.
Jos tällaisissa tilanteissa on epävarma kannattaa varmasti pysyä paikallaan. Ajamalla päin punaisia ottaa varmasti riskin syyllistyä törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen jota ei taatusti voi tapahtua jos jää vain ns. "jauhokallona" jököttämään eteen.
Re: Hälytysajoneuvoille GFW-tekniikka
Kyllähän siinä täytyy seurata sitä muutakin liikennettä. Ei nuo hälytysajoneuvotkaan saa sieltä punaisten takaa tulla tuosta vain, vaan on varmistuttava, että voivat turvallisesti tulla.
Itsellä meinasi kerran kolahtaa poliisiauton kanssa "pimeässä" valo-ohjatussa risteyksessä, kun tulin vihreän valon takaa. Poliiseilla oli kyllä vilkut käytössä, mutta olisi sitä sireeniäkin voinut käyttää tuohon risteykseen tullessa, vaikka kello olikin 2 yöllä. Täällä ei onneksi taida olla kuin tuo yksi risteys, jossa talot estävät näkyvyyden risteävälle tielle.
Itsellä meinasi kerran kolahtaa poliisiauton kanssa "pimeässä" valo-ohjatussa risteyksessä, kun tulin vihreän valon takaa. Poliiseilla oli kyllä vilkut käytössä, mutta olisi sitä sireeniäkin voinut käyttää tuohon risteykseen tullessa, vaikka kello olikin 2 yöllä. Täällä ei onneksi taida olla kuin tuo yksi risteys, jossa talot estävät näkyvyyden risteävälle tielle.
Re: Hälytysajoneuvoille GFW-tekniikka
Olkoon sitten paloauto. ambulanssi tai poliisi niin siinä ei sitten ole kenelläkään muulla mitään erityistä väistämisvelvollisuutta jos käytetään vain valomerkkejä mutta ei äänimerkkejä.haffu kirjoitti: Poliiseilla oli kyllä vilkut käytössä, mutta olisi sitä sireeniäkin voinut käyttää tuohon risteykseen tullessa...
Re: Hälytysajoneuvoille GFW-tekniikka
Tässä tapauksessa se sattui olemaan juuri poliisiauto. Ja jos olisi kolissut niin poliisin piikkiinhän tuo olisi mennyt. Vaikka olisi ne sireenitkin olleet päällä. Mutta koska olin itse kääntymässä ja nopeus oli sen takia alhainen, annoin kiltisti tietä.wesku kirjoitti:Olkoon sitten paloauto. ambulanssi tai poliisi niin siinä ei sitten ole kenelläkään muulla mitään erityistä väistämisvelvollisuutta jos käytetään vain valomerkkejä mutta ei äänimerkkejä.haffu kirjoitti: Poliiseilla oli kyllä vilkut käytössä, mutta olisi sitä sireeniäkin voinut käyttää tuohon risteykseen tullessa...