Milloin valmistettiin ensimmäinen turboton i16?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jiska
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 19, 2003 07:41
Paikkakunta: Mäntsälä/Iisalmi
Viesti:

Milloin valmistettiin ensimmäinen turboton i16?

Viesti Kirjoittaja Jiska »

Milloin valmistettiin ensimmäinen turboton 16-venttiilinen ysisatanen? Turbollinen esiteltiin 1984 mutta turbotonta tuotiin Suomeen vasta 1989. Kai tätä mallia valmistettiin jo aikaisemmin?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Sivulla

http://www.saab9000.cjb.net/ -> Historia
http://hem.passagen.se/s9000/historia.htm

kerrotaan, että ruiskumalli esiteltiin 1986.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jiska
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 19, 2003 07:41
Paikkakunta: Mäntsälä/Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jiska »

Tuolla lukee, että ruiskuton versio esiteltiin 1986 ysitonnisesta. Milloinkas tämä tehtiin ysisatasesta?
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

vm -88 oli suomessa ensimmäinen 900i16, jenkkilässä kaiketi niitä on ollut jo samaan aikaan kuin tonnareitakin eli -86..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Haza kirjoitti:vm -88 oli suomessa ensimmäinen 900i16, jenkkilässä kaiketi niitä on ollut jo samaan aikaan kuin tonnareitakin eli -86..
Minusta 900 i16 kyllä tuli Suomen markkinoille vasta vuosimalliin 1989 eli käytännössä syksyllä 1988.

Tonnarissa tosiaan jo 1986, mutta missä muualla kuin Jenkeissä olisi ollut Suomea aiemmin satkussa, en tiedä minäkään...
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Ruotsissa i16-moottori tuli sataseen vuonna 1988.
Olen tosin koeajanut Ruotsin poliisilla olleen 16-venttiilisen satasen, jonka vuosimalliksi sanottiin -87. Tiedä sitten oliko poliisille luovutettu esisarjan auto vai loppuvuodesta käyttöönotettu -88.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Onko muka totta että 2.0i turbo16 tuli paljon ennemmin kun vapari???

9000nen annettiin vuonna-84 ensi esittelyyn autolehdille mutta en muista oliko se vapari. Jotenkin muistan TMssä lukevan tehoiks "huimat" 175hp.

Vuonna -84 tapahtu muutenkin paljon saabilla, tuli mm. 900turbo16, saab 90(ja 99 poistui) ja aivan uusi saab 9000.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Mimmi kirjoitti:Ensimmäiset tontut olivat turboja.
Ja eikös ne ollu aika hyvin varusteltuja jo vakiona. varsinkin vm-84 ja -85
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

900aero-84 kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Ensimmäiset tontut olivat turboja.
Ja eikös ne ollu aika hyvin varusteltuja jo vakiona. varsinkin vm-84 ja -85
Tonttu esiteltiin virallisesti keväällä 1984, mutta ensimmäinen vuosimalli syksyllä 1984 oli siis kuitenkin tuo -85!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

900aero-84 kirjoitti:Vuonna -84 tapahtu muutenkin paljon saabilla, tuli mm. 900turbo16, saab 90(ja 99 poistui) ja aivan uusi saab 9000.
Muistan lukeneeni jostain, että juuri tuohon ei ole moni automerkki pystynyt. Siis tuohon, että samana vuonna esitellään kaksi uutta mallia ja yksi uusi malliversio. Aika hurjaa, aika hurjaa... Käytännössä siis kolme uutta mallia...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

dimebak kirjoitti:
900aero-84 kirjoitti:Vuonna -84 tapahtu muutenkin paljon saabilla, tuli mm. 900turbo16, saab 90(ja 99 poistui) ja aivan uusi saab 9000.
Muistan lukeneeni jostain, että juuri tuohon ei ole moni automerkki pystynyt. Siis tuohon, että samana vuonna esitellään kaksi uutta mallia ja yksi uusi malliversio. Aika hurjaa, aika hurjaa... Käytännössä siis kolme uutta mallia...
Nojaa, 90 on 99 satkun perällä, ja T16 tarkoitti lähinnä uutta kantta, pako- ja imusarjaa, apc oli jo, ja ruisku tuli boschilta. Tuon lisäksi alkupään tonnareissahan kone eroaa satkusta lähinnä apulaitteiden, laatikon, imu- ja pakosarjojen sijoittelussa. Yksi iso "facelift", yksi täysin uusi malli ja uusi versio koneesta siis, mikä on silti paljon saabin kokoiselle puljulle..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

mullA on tossa -84 vuoden TMmä jossa nuo kaikki esitellään, ja kehutaan satkun "kehiteltyjä jarruja" mitä lie tuokin sitten tarkottaa ku eikös samat jarrut jo esiintyny vanhemmissakin satkuissa.

Tonnarista sanottiin et, miksi ruotsalaiset tekevät näin nopeita autoja (220km/h) kun kerran ekana keksivät nopeus rajotukset.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Vastaa Viestiin