900 T8 -84 sammuili, toinen bensapumpun rele koekäytössä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

900 T8 -84 sammuili, toinen bensapumpun rele koekäytössä

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Sori jos aihe on puuduttava tai liian tuttu, mutta jos joku viitsii vielä kommentoida sillä aikaa kun käyn vaihtamassa tulpat...

sytkänohjausyksikkö posahti eilen (tai niin ainakin luulin, auto alkoi nykimään, sitten sammui eikä käynnistynyt) ja vaihdoin toisen tilalle. sen jälkeen auto toimi ok, paitsi että vaihtamani (käytetty!) sytkäyksikkö ei tuntunut toimivan yhtä hyvin, auto vähän nyki edelleen kiihdytyksissä matalilla kierroksilla.

tänään auto alkoi nykimään enemmän, mutta vasta pitkän ajon jälkeen ja vasta kun siirryin moottoritieltä pikkutielle jossa jouduin tekemään kiihdytyksiä matalilta kierroksilta. mitä matalammalta lähdin vedättämään, sitä enemmän nykimistä, ja nykimiset ikäänkuin ärsytti autoa enemmän, eli se alkoi oireilemaan enemmän. tasakaasulla auto ikäänkuin "rauhoittui".

hain motonetista uuden sytkäyksikön mutta sama meno jatkui.

no, kun pääsin lähelle kotia kokeilin ärsyttää autoa enempi ja tein useita pieniä kiihdytyksiä matalilta kierroksilla, tulin sitten nykivällä ja röpöttävällä autolla pihaan johon auto sitten sammui itsestään kun laskin tyhjäkäynnille - eikä käynnistynyt enää. mutta 10 min päästä taas käynnistyi!

arvaus: lämpimänä tulee vanhoille tulpille liikaa bensaa alakierroksilla ja tulpat jotenkin kastuu? tulpilla on ajettu 18tkm :oops: uudet odottaa hansikaslokerossa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 T8 -84 nykii, ikääntyneet tulpat vai mikä?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

uudet NGK BP7ES tulpat asennettu, 10km testilenkki ajettu josta puolet moottoritietä. parhaani mukaan ajoin lämpimäksi koneen enkä onnistunut saamaan enää minkäänlaista nykimistä aikaiseksi.

eihän siinä mitään uutta ollut että vanhat tulpat aiheuttaa nykimistä, mutta että täysin oireeton auto muuttuu päivässä dramaattisen epävarmaksi, en arvannut niin yhtäkkistä muutosta laittaa tulppien piikkiin.

vanhat tulpat oli NGK BPR8ES, mikäs tuo tuollainen malli on? väriltään olivat terveen vaaleat, kärkiväli oli silmiinpistävän iso.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 900 T8 -84 nykii, ikääntyneet tulpat vai mikä?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

8 tulpat on samat mutta varsin kylmät, normaalisti käytetty enemmän viritetyissä, R on vastuksellinen joita käytetään DI-kasetillisissa. Normaaleissa sillä ei ole juuri merkitystä.
Ei kannata siis vakiossa noin kylmiä pitää, aiheuttaa nimenomaan huonompaa polttoa kevyemmällä kuormituksella. Voihan olla myös että tulpat kastuivat ja menivät pilalle sytkäyksikön hajoamisen takia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 T8 -84:n toimintaraportti kun tulpat on ns. "valmiit"

Viesti Kirjoittaja lucaf »

niin, en eilisen kuvitellun sytkäyksikön simahduksen jälkeen yrittänyt pitkään autoa startata, kaksi n. 7 sekunnin sahausta tein.

jäin tosiaan pohtimaan olisiko tuo alkuperäinen sytkäyksikkökin vielä toimiva, mutta ehkä en lähde sitä enää tutkimaan kun tuo kuulostaa niin hyvältä että se oli sökö, ja tulpat kastui ja meni pilalle. :) tämä tarina kelvatkoon minulle.

sellaisen huomion kuitenkin tein, että kun tähän motonetin sytkäyksikköön mun piti ottaa se metallipohja siitä alkuperäisestä sytkäyksiköstä, niin vanhan yksikön ja pohjan välissä oli paksu kerros kovettunutta liimaa. en laittanut uutta liimaa vaan viilalla hioin pinnan kirkkaaksi.

jäin vaan pohtimaan olisiko tuo liima voinut muuttua eristeeksi ja tehdä sen takia sytkäyksiköstä toimimattoman?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 900 T8 -84:n toimintaraportti kun tulpat on ns. "valmiit"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei ollut liima kyseessä vaan piitahna lämmönjohteena, samaa tavaraa kuin prosessorin ja jäähdytyssiilin välissä. Suosittelen että otat vielä irti ja laitat sinne väliin piitahnaa, tietokoneliikkeistä pitäisi saada pikkutuubeja. Mahdollisimman ohut kerros väliin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 T8 -84:n toimintaraportti kun tulpat on ns. "valmiit"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nippon Densot on toimineet täydellisesti 8-tappisessa turbossa. Ei yhtäkään tulppavauriota vaikka seoksia on välillä pidettiin niin rikkaalla, ettei kone käynyt tyhjäkäyntiä kunnolla ja seutukunta haisi bensalle. Tyyppikoodi on W22EPU

Suosittelen! :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Henkka_
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 20:53
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: 900 T8 -84:n toimintaraportti kun tulpat on ns. "valmiit"

Viesti Kirjoittaja Henkka_ »

Mertmin kanssa samoilla linjoilla noiden tulppien kanssa, kerran olen kokeillut ngk tulppia, ne rikkoontui ensimmäiseen tulppien "kastumiseen" käynnistyksessä.
Henri Mertanen #2892

<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

-

Viesti Kirjoittaja lucaf »

nyt en enää ymmärrä.

tämä uusi motonetin sytkäyksikkö meni pimeäksi! työmatkalla moottoritiellä alkoi nykimään ja 5 min päästä pimeni koko auto. no vaihdoin sen edellisen käytetyn sytkäyksikön tilalle ja auto käynnistyi ja kehräsi hienosti - kaksi minuuttia, jolloin alkoi taas nykimään, täsmälleen samalla tavalla kun perjantai-iltana kun mulla meni tulpat siitä.

eli taas meni myös tulpat?!

pitääkö mun hakea puoli tusinaa sarjaa tulppia ja sytkäyksiköitä varalle? mistä tämä johtuu? puola sökö?

Lisäys: perjantaisen tulppien vaihdon jälkeen ajoin autolla n. 400km täysin huoletta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 T8 -84 polttaa sytkäyksiköitä ja tulppia, missä vika??

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Suosittelen alkuperäistä Bosch puolaa ja sytkäyksikköä. Vääränlainen puola tosiaan voi polttaa sytkäyksikön. Uusi alkuperäinen puola on sitte kallis pakkaus, noin 100euroa. Kannattaa suosiolla ostaa b-osana vaikkapa klubifoorumin ostopalstan kautta, tai sitten purkaamolta.

Kannattaa muuten vielä tarkastaa, että puolalla on johdot oikeinpäin, eli sininen johto menee puolan miinukseen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 T8 -84 polttaa sytkäyksiköitä ja tulppia, missä vika??

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Nyt olen ihan pihalla.

pääsin siis aamulla töihin suuresti nykivällä autolla joka sammui parkkiruutuun eikä enää käynnistynyt.

kävin lounastauolla kokeilemassa käyntiin ja lähti heti.

vaihdoin takaisin perjantaina ostamani motonetin sytkäyksikön jonka luulin tänä aamuna hajonneen kun auto sammui moottoritielle. lähti silläkin käyntiin?

selitys?

tulpat kuivuneet, sytkäyksikkö jäähtynyt? motonetissakin kävin ja mainitsin asiasta niin sanoivat että sytkäyksikkö kärähtää hyvin nopeasti jos ei käytä jäähdytystahnaa. mutta eihän kärähtänyt sytkäyksikkö voi enää toimia, joten tässä ei ole siitä kyse.

voisiko syy olla kuitenkin bensapuolessa? tuossa naapuri kuunteli tarinani ja sanoi että vokkarissa aikanaan ihan samanlainen tarina ja lopulta syy oli bensapumpun releessä.

onko tällä jotain yhteyttä asiaan, mulla alkoi lauantaina tulppien vaihdon jälkeen pakosarja säksättämään? luulin että jätin tulpan löysälle mutta taitaa äänti tulla pakosarjasta. johtuiko se siitä että oli konepelti auki lumisateen aikaan kun kone oli vielä lämmin? muutama lumihiutale kuumalle pakosarjalle? vaiko vain huonoa tuuria?

kannattaisiko tuota ruiskupumpun relettä koittaa uusia? maksaa hunajaa. missä se sijaitsee? sulakerasian vieressä?
Ruiskupumpun rele Turbo --85 (Saab-8579484). . . . . . . . 48-8291 77.90
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensansyöttövika vai sytkä??

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Heitä se motonetin halparomu jorpakkoon ja hommaa jostain aidot Bosch-osat, käytetytkin käy.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensansyöttövika vai sytkä??

Viesti Kirjoittaja lucaf »

just just, mä taidan mennä selaamaan nettiautosta halvinta kilvissä olevaa ysiysiä :(
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensansyöttövika vai sytkä??

Viesti Kirjoittaja lucaf »

eikun ihan tosi, kolme sytkäyksikköä tuossa nyt on pyörinyt, joista yksi "motonetin" (ja keskimmäinen oli boschin). kaikkiko viallisia? silti kylmänä käynnistyy niillä?

entäs se ruiskupumpun rele? kellään käytettynä nurkissa?

onko tästä vihjeestä apua: aamulla nykiminen alkoi välittömästi sen jälkeen kun tein ohituksen jossa ahdot kävi punaisella (ja katkaisi hetkeksi).

taitaa tulla mielenkiintoinen kotimatka iltapäivällä. kävin ostamassa uuden puolan ja denson tulpat, mutta tulppia ei nyt taas tuntuisi järkevältä vaihtaa, entä onko mitään mieltä kokeilla tuota toista puolaa?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensansyöttövika vai sytkä??

Viesti Kirjoittaja lucaf »

yhteenveto faktoista:

5 päivää sitten:
------------------
-nykäisi kaksi kertaa liikennevaloruuhkassa, ja seuraavissa valoissa kävi tyhjäkäyntiä epätasaisesti, sitten sammui eikä enää käynnistynyt.
-vaihdoin KÄYTETYN sytkäyksikön ja puhdistin virranjakajan kannen sisäpuolelta kosketuspinnat
-auto käynnistyi ja toimi normaalisti, ajoin n. 70km vielä samana päivänä.

4 päivää sitten
------------------
-40km aamulla toimi hyvin.
-30km matkan illalla toimii hyvin, mutta puolen tunnin ajomatkan päätteeksi viimeisen 5 minuutin matkalla alkoi nykimään. nykimistä tapahtui erityisesti annettaessa kaasua matalilla kierroksilla.
-perille päästyäni seisotin autoa 15 minuuttia, ja lähdin sitten autovaraosaliikkeeseen.
-ajoin vauhdikkaasti ja auto toimi moitteettomasti, kunnes tullessani hitaammalle väylälle alkoi taas nykimään. nykimistä tapahtui erityisesti annettaessa kaasua matalilla kierroksilla.
-mitä enemmän nykimistä tapahtui, sitä pahemmaksi oireilu muuttui ja lopulta nyki tasakaasullakin.
-kävin varaosaliikkeessä 15 min asioilla. vaihdoin uuden motonetin sytkäyksikön, en laittanut tahnaa jäähdytyslevyn väliin.
-kotimatka 30 min, alkuosa moottoritietä, toimi moitteettomasti, mutta hitaammalle väylälle tullessani alkoi taas nykimään. nykimistä tapahtui erityisesti annettaessa kaasua matalilla kierroksilla. lopulta härnäsin oikein matalilla kierroksilla jonka seurauksena auto kävi tosi huonosti ja sammui kotipihalleni parkkiruutuuni josta se ei enää käynnistynyt.
-15min taukoa ja menin vaihtamaan tulpat (NGKBP7ES). tulppien vaihdon jälkeen 10km testilenkki jossa käytin auton lämpimäksi ja yritin vedättää matalilla kierroksilla. ei mitään oireita
-tulppien vaihdon jälkeen huomasin että auto pitää tyhjäkäynnillä veturimaista tsuktsuktsuk ääntä jota se ei ole ennen pitänyt. luulin että tulppa on jäänyt löysälle, mutta pakosarjastako se kuuluu?

3 päivää sitten:
------------------
200km ilman oireita.

2 päivää sitten:
------------------
100km ilman oireita.

eilen:
------------------
100km ilman oireita

tänä aamuna:
------------------
-15 min ajon jälkeen teen ohituksen jossa ahdot käy punaisella ja "pätkäsee" kerran (autoa viritetty niin että ahtaa vähän liikaa)
-sen jälkeen alkaa taas tuo nykiminen, yritän ajaa rauhallisesti tasakaasulla ja pärjään seuraavat 5 min. kunnes tulee liikenneruuhka.
-ryömin ruuhkassa ykkösvaihteella nykivää menoa , en uskalla päästää tyhjäkäynnille koska tuntuu käyvän tasaisemmin vain yläkierroksilla.
-lopulta auto sammuu, ajan sivuun. yritän startata, ei lupaa.
-auto seisoo 5 min. starttaan. ei lupaa
-auto seisoo 10min.
-autossa on 4 päivää sitten motonetissa ostettu sytkäyksikkö.
-apua odotellessa vaihdan ko. sytkäyksikön tilalle edellisen, johon en luottanut.
-auto käynnistyy heti, toimii hyvin 2 min, mutta alkaa nykimään. pääsen hädin tuskin perille töihin, johon se sammuessaan ei enää käynnisty (ihan samanlainen tarina kuin 4pv sitten).
-auto seisoo 2 tuntia
-starttaan, käynnistyy heti.
-vaihdan tilalle takaisin uudemman sytkäyksikön jonka vaihdoin aamulla pois. käynnistyy silläkin. mielestäni tyhjäkäynti on alhainen, reilusti alle 1000?

--

sitten pohdiskelua:
-bensapuppu?
-ruiskupumpun rele?
-magneettiventtiili?
-alipainevuoto?
-tulpanjohdot?
-virranjakajan kansi?
-puola?
-puolan johto?
-ilmansuodatin tukkoinen (ei vaihdettu 20tkm aikana)??

Turhauttavaa. tuokaa minulla hyvä satku ja korjatkaa tuo nykivä katiska pois! :evil:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensansyöttövika vai sytkä??

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ohita rele hyppylangalla niin selviää onko vika siinä. Jos ei auta, niin seuraavana mittaa bensanpaine niin näet onko polttoainepuolella vika.

Ja nämä testit kun teet niin tottakai Bosch-sytytysyksikkö ja puola paikallaan niin on se alue eliminoitu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin