jako kohdalleen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

jako kohdalleen

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Tutkiskelin tuossa tonnarin mottorinjämää ja aloin suunnittelemaan kasaamista. Heräsi yksi pieni ihmetys:

Kampuran päässä ei näytä olevan mitään selkeää kohdistusmerkkiä. En löytänyt sitä hihnapyörästä / jakokopan kannesta , enkä kyllä sieltä syvemmältäkään. Nokissa on kyllä selkeät merkit.
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: jako kohdalleen

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

oot tainnu katella vähä huonosti :)

Merkit löytyvät hihnapyörästä ja jakokopasta, isohko "valuviiva" kopassa ja hihnapyörässä pieni kolo. Eli silmät käteen ja kattomaan uudestaan :wink:
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: jako kohdalleen

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Hane_81 kirjoitti:oot tainnu katella vähä huonosti :)

Merkit löytyvät hihnapyörästä ja jakokopasta, isohko "valuviiva" kopassa ja hihnapyörässä pieni kolo. Eli silmät käteen ja kattomaan uudestaan :wink:
Noniin..pitää katella. Siinä hihnapyörässä on vaan tajuton kasa reikiä muutenvaan ;-) Lienevät tasapainotuskoloja ? Eli , siis...simmu kouraan :lol:

Siellä nokkien päässä oli muistaakseni joku niittien laskemiskikka mutta käyttelen tuota hakua :-)

Koneen kasaaminen alkakoon heti kun vapun jälkeen on pää selvä
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: jako kohdalleen

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kannattaa melkeinpä katsoa se alakerran ajoitus vauhtipyörän asteikosta ja kytkinkopan vastaavasta hahlosta, ja nimenomaan hahlosta eikä siitä pyöreästä aukosta joka taas kuuluu joillekin menneille malleille ja niiden piuhasytytyksien omalle tarkistustyökalulle eli ajoituslampulle.

Vauhtipyörältä omasta mielestäni sekä kokemuksesta ja varmuuden vuoksi siksi, että siinä kampuran päässä olevassa hihnapyörässä sisä- ja ulkokehä eivät ole millään muulla kiinni toisissan kuin kumivulkanoinnilla ilmeisesti värinänvaimennusmielessä, ja siksipä ulkokehällä olevat ajoitusmerkit ovat aikojen saatossa saattaneet hivuttautua alkuperäisistä asemistaan pois.
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: jako kohdalleen

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

sitä asteikkoa ei vaan tainnu näissä uudemmissa tonnareissa enään olla vauhtipyörällä...
Eli vaihtoehdot heittokellolla tulpanreijästä tai tuo hihnapyörästä kattominen. Se merkki on siinä hihnapyörän laitimmaisessa "urassa", ei sivulla. Sormet reunaan ja hinkkaan nii kyllä se löytyy. Ja oisko se "kikka" yläpään kattomiseen ollu se 15 niittiä viivojen välissä? Sillä varmistetaan että ei heitä nokat suhteessa toisiinsa.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: jako kohdalleen

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Hane_81 kirjoitti:sitä asteikkoa ei vaan tainnu näissä uudemmissa tonnareissa enään olla vauhtipyörällä...
Eli vaihtoehdot heittokellolla tulpanreijästä tai tuo hihnapyörästä kattominen. Se merkki on siinä hihnapyörän laitimmaisessa "urassa", ei sivulla. Sormet reunaan ja hinkkaan nii kyllä se löytyy. Ja oisko se "kikka" yläpään kattomiseen ollu se 15 niittiä viivojen välissä? Sillä varmistetaan että ei heitä nokat suhteessa toisiinsa.
Noniin..no ilmankos en siitä hihnapöyrästä sitä merkkiä löytänyt heti

Muuta tarinaa: Oli muuten 277tkm rullattu öljpumppu ihan uudenveroisessa kunnossa -> ei tarvetta vaihtoon
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: jako kohdalleen

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Hane_81 kirjoitti:sitä asteikkoa ei vaan tainnu näissä uudemmissa tonnareissa enään olla vauhtipyörällä...
Voi olla tai olla olemati, mutta ihmisen pää kun on mitä on.. :D

Tuossa vaihtelin nokkaketjun jotakin vuosi sitten B204- koneeseen, enkä enää :oops: muista katsoinko ajoitukset hihnapyörältä vaiko vauhtisellaiselta.

Joka tapauksessa, jos vaihtoehdoksi jää hihnapyörältä katsominen, kannattaa kuitenkin tarkistaa että onko se vulkanointi mahdollisesti kuinkakin turvonnut sillä jos se on saanut moottoriöljyä selkäänsä vaikkapa vuotaneesta kampuran tiivisteestä niin sillä on ollut tapana turvota mahdottomaksi "Lakritsiksi" joka ei enää pidä pyörän kehiä paikoillaan ja siinä mukanahan liikkuvat myös sillä ulkokehällä olevat merkitkin.

Ei tässä pelottelu tai muu kummittelu mielessä ole, vaan se että hyvä tulis :!:
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: jako kohdalleen

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Hane_81 kirjoitti:
sitä asteikkoa ei vaan tainnu näissä uudemmissa tonnareissa enään olla vauhtipyörällä...
Voi olla tai olla olemati, mutta ihmisen pää kun on mitä on..
Parista lyhytlohkosta tarkistin ja ei ollut tuota vauhtipyörästä ajoituksen tarkistus aukkoa.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: jako kohdalleen

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Auttakaas viisaammat

Jakoa kohdalleen laittaessa: kampuran merkki nollassa, nokat nollassa -> konetta pyörittää niin kampuran merkki näyttää seuraavan kerran kun nokat nollassa olevan jo sentin edellä.

Vaihtoehtosesti jos siitää jakoa hampaan verran niin samassa tilanteessa kampuran merkki on pari milliä jäljessä kun nokat on nollassa?

Mikä minulta menee tässä nyt ohi?

Nokkien välissä 15-niittiä ja pakopuolen nokkapyörän laitan eka ettei jäisi löysiä...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: jako kohdalleen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei siinä mitään ihmeellistä.. ei sitä saa koskaan 100% kohilleen ilman säädettäviä nokkapyöriä. Pari milliä kampuralla on enää puolet siitä nokilla joten ei tuommoisella heitolla ole yhtään mitään merkitystä. Vielä kun ketju venyy niin ajoitus siirtyy jatkuvasti myöhäisemmälle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: jako kohdalleen

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

j0ne kirjoitti:Auttakaas viisaammat

Jakoa kohdalleen laittaessa: kampuran merkki nollassa, nokat nollassa -> konetta pyörittää niin kampuran merkki näyttää seuraavan kerran kun nokat nollassa olevan jo sentin edellä.

Vaihtoehtosesti jos siitää jakoa hampaan verran niin samassa tilanteessa kampuran merkki on pari milliä jäljessä kun nokat on nollassa?

Mikä minulta menee tässä nyt ohi?

Nokkien välissä 15-niittiä ja pakopuolen nokkapyörän laitan eka ettei jäisi löysiä...
Mitä nokkia oot laittamassa? Jos laitat virinokkia niin älä laita merkkeihin. pistä imua hammas taaksepäine ja pakoa hammas eteenpäin. Jos merkeissä niin ykk:ssa on auki yli 3mm... Se ykk kohta on aika hankala kattoo ja se sentti siinä hihnapyörän merkissä tulee todella helposti. Kyl se siitä ku aikansa roplaa...
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: jako kohdalleen

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ei siinä mitään ihmeellistä.. ei sitä saa koskaan 100% kohilleen ilman säädettäviä nokkapyöriä. Pari milliä kampuralla on enää puolet siitä nokilla joten ei tuommoisella heitolla ole yhtään mitään merkitystä. Vielä kun ketju venyy niin ajoitus siirtyy jatkuvasti myöhäisemmälle.
Joo vakio nokkapyörät on ja kiristimen ulkonema 14mm. Eli ilmeisesti niin kohdillaan kun voi olla, pitää kasailla lisää ja katsoa jos se vaikka pyöris...
Mitä nokkia oot laittamassa? Jos laitat virinokkia niin älä laita merkkeihin. pistä imua hammas taaksepäine ja pakoa hammas eteenpäin. Jos merkeissä niin ykk:ssa on auki yli 3mm... Se ykk kohta on aika hankala kattoo ja se sentti siinä hihnapyörän merkissä tulee todella helposti. Kyl se siitä ku aikansa roplaa...
Vakionokat toistaseks, virinokat odottelee nokkapyöriä... Nämäkin tiedot kyllä tuli tarpeeseen tulevaisuutta varten. Kiitokset.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: jako kohdalleen

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Juu näky pyörivän hyvin eli homma ok. Nostimien naputus oli julmaa mutta hiljeni jossain 20minuutissa itsestään kun annoin pyöriä.
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Re: jako kohdalleen

Viesti Kirjoittaja t8 »

Kuva

Pitäisikö tuon nollan olla kopassa olevan hahlon kohdalla, vai mitä siinä pitäisi olla? Toisessa päässä konetta se kiila on ylhäällä koneen suuntaisesti eli ei suoraan ylös. Nokkien ajoitus on jokatapauksessa oikein. Nyt on uusi ketju menossa paikalleen ja pitäisi tietää kumpaan suuntaan ja miten paljon konetta pyöritetään. Vanha ketju oli venynyt noin sentin. 8)
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: jako kohdalleen

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Nolla hahlon kohdalle ja vain sen perusteella sitten muut ajoitukset, Jos kuten kuvasta näkyy, vauhtipyörä ei ole nollassa niin silloin nokatkaan eivät ole oikein jos ovat nyt merkeissään. Kampiakselin hihnapyörän merkillä tuomaroitaessa on olemassa aina se riski että hihnapyörän vulkanointi on lipsunut ja näin merkkihahlokin muuttanut paikkaansa hihnapyörän ulkokehän mukana. Se kuvassa näkyvä reikä on merkkihuollon omaa ajoitustyökalua varten. Pelkän ketjun vaihdolla nokkien ajoitusta saa harvoin ihan millilleen koska laahaimet ja rattaatkin kuluvat, "Etsi".
Vastaa Viestiin