Puslat sökönä, iskarit ei kestä?
Puslat sökönä, iskarit ei kestä?
Pisti silmään tämmöinen ooppeli-miehille suunnattu vinkki, päteekö myös femmaan:
"Opel Vectra B:llä on tiedetään olevan taipumusta kuluttaa taka-akselin puslia. Samalla B-malli kehittää taka-akselin pusliin sivuttaista väljyyttä, joka voi lopulta aiheuttaa iskunvaimentimien ennenaikaisen rikkoutumisen. Väljyys ei tule esille pienellä tukivarsien ravistelulla, eikä se näy päällepäin.
Ilmiö havaittiin kun Pirkanmaan Koulutusyhtymän autokorjaamo selvitti tilauksestamme melkein uusien iskunvaimentimien rikkoutumista. Selvityksessä löydettiin puslista 15 mm sivuttaisliike. Vika tuli esille, vasta kun puslia painettiin voimakkaasti alaspäin.
Näin suuri vapaaliike riittää sopivan joustoliikkeen tullen aiheuttamaan vinovääntöä
männänvarteen, jolloin vaimennin saattaa rikkoutua.
Selkein merkki, että takapään puslien vaihtotarpeesta on auton suuntavakavuuden
heikkeneminen. Jos perän iskunvaimennus käyttäytyy epämääräisesti tai nykivästi,
saattaa väljyys olla jo vaurioittanut vaimentimia."
Teksti on tuningstudion asiakaslehdestä.
Aattelin vaan kun näissä femmoissa on nuo takaiskarit laadultaan sitä sun tätä niin onko ne sittenkään niin heikkoja johtuen mahdollisesti ylläolevasta?
"Opel Vectra B:llä on tiedetään olevan taipumusta kuluttaa taka-akselin puslia. Samalla B-malli kehittää taka-akselin pusliin sivuttaista väljyyttä, joka voi lopulta aiheuttaa iskunvaimentimien ennenaikaisen rikkoutumisen. Väljyys ei tule esille pienellä tukivarsien ravistelulla, eikä se näy päällepäin.
Ilmiö havaittiin kun Pirkanmaan Koulutusyhtymän autokorjaamo selvitti tilauksestamme melkein uusien iskunvaimentimien rikkoutumista. Selvityksessä löydettiin puslista 15 mm sivuttaisliike. Vika tuli esille, vasta kun puslia painettiin voimakkaasti alaspäin.
Näin suuri vapaaliike riittää sopivan joustoliikkeen tullen aiheuttamaan vinovääntöä
männänvarteen, jolloin vaimennin saattaa rikkoutua.
Selkein merkki, että takapään puslien vaihtotarpeesta on auton suuntavakavuuden
heikkeneminen. Jos perän iskunvaimennus käyttäytyy epämääräisesti tai nykivästi,
saattaa väljyys olla jo vaurioittanut vaimentimia."
Teksti on tuningstudion asiakaslehdestä.
Aattelin vaan kun näissä femmoissa on nuo takaiskarit laadultaan sitä sun tätä niin onko ne sittenkään niin heikkoja johtuen mahdollisesti ylläolevasta?
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Re: Puslat sökönä, iskarit ei kestä?
Käytä vaikka google-hakua. Löytyy kuvia/speksejä nivomatic-ja tavallisen iskarin eroista. Päättelemällä ja arvailemalla voi saada väärän kuvan asioista mutta so what.
Itse en pidä otsikon ajatusta mahdottomana.
Itse en pidä otsikon ajatusta mahdottomana.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Re: Puslat sökönä, iskarit ei kestä?
Voisiko asiassa kuitenkin olla perää, vai onko nivon iskareissakin männän halkaisija 13 mm?
Itse vaihdoin juuri -98:n takaiskarit ja siinä oli ennestään 18 mm männällä olevat. Uudet ovat 13 mm. Jouset piti toki vaihtaa samalla.
Itse vaihdoin juuri -98:n takaiskarit ja siinä oli ennestään 18 mm männällä olevat. Uudet ovat 13 mm. Jouset piti toki vaihtaa samalla.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Re: Puslat sökönä, iskarit ei kestä?
Kyllä noissa nivomatic:ssa on tanakanpi rakenne, männän varsi on oikea "jorma".
Pikagalluppi tuttavapiirissä kertoi nivojen hajoilevan jopa vuoden ajon jälkeen.
Että se siitä ja sen kestävyydestä.
Se että onko puslilla mitään tekemistä asian kanssa sitä voi vain spekuloida.
Molemman tyypiset iskarit hajoilee kuitenkin aikanaan, nivot tukevampina ehkä myöhemmin?
Pikagalluppi tuttavapiirissä kertoi nivojen hajoilevan jopa vuoden ajon jälkeen.
Että se siitä ja sen kestävyydestä.
Se että onko puslilla mitään tekemistä asian kanssa sitä voi vain spekuloida.
Molemman tyypiset iskarit hajoilee kuitenkin aikanaan, nivot tukevampina ehkä myöhemmin?
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Re: Puslat sökönä, iskarit ei kestä?
Mut 1200 perusmallin takalasissahan luki , että "vuoden auto"Wege kirjoitti: Pikagalluppi tuttavapiirissä kertoi nivojen hajoilevan jopa vuoden ajon jälkeen...

9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
-
- "Viggen"
- Viestit: 548
- Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Re: Puslat sökönä, iskarit ei kestä?
Wege kirjoitti:Pisti silmään tämmöinen ooppeli-miehille suunnattu vinkki, päteekö myös femmaan:
"Opel Vectra B:llä on tiedetään olevan taipumusta kuluttaa taka-akselin puslia.
Tämä on ainakin todistettu omalla kohdalla. Ex-Saabissani (9-5 -98) oli tämä ongelma. Ostin auton huhtikuussa 2008 ja juuri ennen kaupantekoa yksityinen myyjä katsastutti auton ja leimaa varten joutui uusimaan takapään puslat. Itse ajoin autolla vuoden aikana alle 6000km ja katsastutin auton maaliskuussa 2009 ja katsastukseen jouduin uusituttamaan taas takapään puslat.
Huhtikuussa sitten vaihdoinkin liikkeessä 9-5:n toiseen merkkiin.
TERO
Re: Puslat sökönä, iskarit ei kestä?
Uskon että tässäkin tapauksessa on vaihdetut nivelet mallia Scan-Tech?! tällöin valmistusmaana on ollut luultavimmin Kiina tai joku muu Italian "ihme".saabistinet kirjoitti:Wege kirjoitti:Pisti silmään tämmöinen ooppeli-miehille suunnattu vinkki, päteekö myös femmaan:
"Opel Vectra B:llä on tiedetään olevan taipumusta kuluttaa taka-akselin puslia.
Tämä on ainakin todistettu omalla kohdalla. Ex-Saabissani (9-5 -98) oli tämä ongelma. Ostin auton huhtikuussa 2008 ja juuri ennen kaupantekoa yksityinen myyjä katsastutti auton ja leimaa varten joutui uusimaan takapään puslat. Itse ajoin autolla vuoden aikana alle 6000km ja katsastutin auton maaliskuussa 2009 ja katsastukseen jouduin uusituttamaan taas takapään puslat.
Huhtikuussa sitten vaihdoinkin liikkeessä 9-5:n toiseen merkkiin.
TERO
Kun kauan on Saabin kanssa ajellut niin tuli mieleen eräs tapaus vuosien takaa: Tuntemani og omistaja kyseli että vaihdatko sinä etu alapallonivelet uusiin lähes joka katsastus? Vastasin kielteisesti koska tuntui uskomattomalta tällainen nivelten vaihtoväli. Kyselin että mitä "merkkiä" hän on sinne asennellut: Halvimmat nivelet tarvikeliikkeestä ja edellämainituin tuloksin!
Rakentavan rupattelun jälkeen suosittelin orkkisnivelten käyttöä/ valmistajana Trw tai Lemförder. Puheet auttoi ja nivelet vaihtuivat em. merkkeihin.
Kokemusta löytyy näistä merkeistä ja myös ainakin febi/bilstein on kunnollista Saksalaista laatua, Ja kyllä kestää!
On ainakin minun mielestäni järjetöntä "säästää" tällaisessa kohtaa osissa noin 25€ pallonivel kun vaihtotyö teetettynä maksaa suhteellisen paljon. Ei kannata myös unohtaa orkkisosien takuuta.
Mutta loppusitaattina: jos femman takapoikkitaistukivarsien ulommat puslat kuluvat vaihtokuntoon 6000km aikana niin sinne asennetut osat on olleet jotain käsittämätöntä pa**aa joita ei turvallisuudenkaan vuoksi saisi asentaa autoon eikä laittaa edes auton lähelle.
Kysynkin saisinko tietää näiden vaihtoon menneiden osien valmistajan tai tukkurin? Varmaan kiinnostaa myös muita 9-5: lla ajavia!
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
-
- "Viggen"
- Viestit: 548
- Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Re: Puslat sökönä, iskarit ei kestä?
Niitä alle 6000 kestäneiden nivelien valmistajaa ja vaihtajaa en tiedä, edellinen omistaja oli jossain korjauttanut.J.V.A kirjoitti: Kysynkin saisinko tietää näiden vaihtoon menneiden osien valmistajan tai tukkurin? Varmaan kiinnostaa myös muita 9-5: lla ajavia!
Itse en tiedä muuta kuin sen, että minun aikanani ne vaihdettiin Auto Westerlundissa ja en tiedä mitä osia hän käyttää.
TERO
Viimeksi muokannut saabistinet, Ke Kesä 03, 2009 18:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Viggen"
- Viestit: 548
- Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Re: Puslat sökönä, iskarit ei kestä?
En tiedä sitäkään, kun en ymmärrä noista puslista yhtikäs mitään. Taka-akseliston puslista vain ollut puhe.9-5T kirjoitti:Tiedätkö oliko molemmilla kerroilla kyse samoista puslista sillä puslia on n.20kpl.saabistinet kirjoitti: Niitä alle 6000 kestäneiden nivelien valmistajaa ja vaihtajaa en tiedä,
Westerlund muistaakseni mainitsi että osa näytti äskettäin vaihdetuilta mutta olivat jo väljät tms.
TERO
Re: Puslat sökönä, iskarit ei kestä?
oisko ennemmi iskarit sökönä --> puslat ei kestä.
Re: Puslat sökönä, iskarit ei kestä?
No tämähän on normaalia korjaamovedä....saabistinet kirjoitti: Westerlund muistaakseni mainitsi että osa näytti äskettäin vaihdetuilta mutta olivat jo väljät tms.
TERO
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
-
- "Viggen"
- Viestit: 548
- Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Re: Puslat sökönä, iskarit ei kestä?
Katos katos, täällähän alkaa olla samanlaista porukkaa kun suomi24-avohoitofoorumilla...9-5T kirjoitti:Eli oikeasti et tiedä kauanko puslat kesti ja ottaen huomioon että ajat japsilla en pidä todistustasi kovinkaan luotettavana.
Onneksi vanha kunnon sähköpostilistakin on vielä olemassa, siellä on sentään näitä vanhankansan Saabistejakin.
TERO