9000 CDE Turbo nykimisongelma

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

9000 CDE Turbo nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Auto on 9000 CDE Turbo -92.

Auton tyhjäkäynti ihan OK, samoin "normaali" kiihdytys. Nyttemmin ilmennyt, että jos painaa tallan pohjaan, auto nykii ja pätkii ja putkessa paukkuu. Tätä ei tule joka kerta, mutta varmaan 8/10 tapauksessa. Lueskelin vanhoja ketjuja, mutta en niistä löytänyt selitystä tähän (mm.koska olivat eri malleista?).
Onko tässä autossa virranjakaja? Ajattelin vain, että olisiko kyse kärjistä tms. jakajaan liittyvästä?

Mistäköhän kannattaisi vikaa lähteä etsiskelemään?
900S 2.3 Talladega 1997
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 CDE Turbo nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Onko tässä autossa virranjakaja? Ajattelin vain, että olisiko kyse kärjistä tms. jakajaan liittyvästä?
Ei ole virranjakajaa

Mistäköhän kannattaisi vikaa lähteä etsiskelemään?
Di-kasetista/tulpista.
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: 9000 CDE Turbo nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Missäköhän ko. DI-kasetti majailee? Olisikohan missään kuvaa ko.koneesta kun Alfamerin kirjassa olevasta kuvasta en saa selvää ja siinä on lueteltu vain osa osista!

Mitkä tulpat autossa kuuluu olla?
900S 2.3 Talladega 1997
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 CDE Turbo nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Missäköhän ko. DI-kasetti majailee? Olisikohan missään kuvaa ko.koneesta kun Alfamerin kirjassa olevasta kuvasta en saa selvää ja siinä on lueteltu vain osa osista!
http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... 6318010306
Kuvassa punainen osa joka nostettu pois paikaltaa venttiilikopan päältä, haulla löytyy tooooodella paljon juttua aiheesta.
Mitkä tulpat autossa kuuluu olla?
Yleisesti ottaen NGK BCPR7ES-11, V6 ja 2litranen vapari tais olla jotkin muut tulpat.
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: 9000 CDE Turbo nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Kiitos Hirschille vastauksesta!
Tällaista se on kun on vielä "vihreä" näitten Saappien maailmassa. Joutuu kysymään itsestäänselvyyksiä ja pyytämään vastaukset rautalankamallina :roll: ...

Tänään testasin itse autoa (nykimisilmiö perustui toisen kertomukseen).
En saanut nykimistä aikaan kuin kerran (ja silloinkin vain hetken), vaikka painoin kick-down kymmeniä kertoja eri nopeuksilla vaihdellen välillä 40-100 km/h. Ajelin puolisen tuntia.
Oli viileä päivä (n.12 C), joten mieleeni juolahti olisiko lämmöllä merkitystä asiassa?
Ja jos on, voitaisiinko tästä päätellä jotain (esim.poissulkea kasettivika)?

Toinen kysymys: onko tällä autolla tai CS -96 tonnarilla parempi ajella 95:lla vai 98:lla?
Joskus kivikauden aikaan joutui säätelemään sytytystä, jos vaihtoi bensan oktaanisuutta, muutoin tuli mm.nykimistä ja pätkimistä!
900S 2.3 Talladega 1997
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000 CDE Turbo nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

ahtovuoto saattaa myöskin aiheuttaa nykimistä...esim pieni halkeama ahtoputkessa..
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: 9000 CDE Turbo nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

like_a_glove kirjoitti:ahtovuoto saattaa myöskin aiheuttaa nykimistä...esim pieni halkeama ahtoputkessa..
Näkyykö ko.putki J0ne:n laittamassa kuvassa ja jos ei niin missä se on?
http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... 6318010306
900S 2.3 Talladega 1997
Oze
"Turbo"
Viestit: 286
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 13:49
Paikkakunta: Jyväskylän korpilahti

Re: 9000 CDE Turbo nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja Oze »

minunkin auto nykii kiihyttäessä vallankin ilmastointi päällä. mutta kyllä ilman ilmastointiakin joskus vähän huomaa nypytystä. liekkö sitten lastu aiheuttaa. di kasetti ja tulpat uudet.
Nissan Pathfinder 2.5 dci se
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000 CDE Turbo nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

tkrakas kirjoitti:
like_a_glove kirjoitti:ahtovuoto saattaa myöskin aiheuttaa nykimistä...esim pieni halkeama ahtoputkessa..
Näkyykö ko.putki J0ne:n laittamassa kuvassa ja jos ei niin missä se on?
http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... 6318010306

niin siis tarkoitin ahtoletkuja ja ahtoputkia noin yleisesti...mutta yleisimpiä vuotopaikkoja lienee turbolta lähtevä letku ja siitä etenkin klemmarin alta/reunasta...koneen liikkuessa eteen ja taakse, kiihdytellessä ja moottorijarrutellessa, klemmari hinkkaa usein letkuun hyvin pienen viillon mistä sitten seuraa ahtovuotoa ja alkuun ei varmastikkaan nyi joka vedolla kunnes reikä on tarpeeksi iso ja sit nykii eikä mene mihinkään...

...niin ja ei näy kyseinen letku kuvassa... :twisted:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Vastaa Viestiin