
kompuran hajoaminen
kompuran hajoaminen
mulla leikkas kompura kii ilmastoinnissa .ilmastoinnin huollossa sanoivat että ei kannata vaihtaa uutta kompuraa jos ei ole huuhdeltu järjestelmää , voi mennä paskaa rikkoutuneesta kompurasta järjestelmään , kysyisin että mitä paskaa sinne järjestelmään pääsee kompurasta jossa on laakeri pettänyt , vai haluuko huolto vaan lisä hommia ja rahaa 

Re: kompuran hajoaminen
Lainataan topikkia. Mulla nimittäin pitää ilmastoinnin kompura ihmeellistä kolinaa kun kytkeytyy päälle. Kylmää kyllä tulee nätisti, mutta ei viitsi käyttää kun kolisee todella pahasti. Hajoamassa ? vai sekoileeko magneettikytkin jotenkin ?
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: kompuran hajoaminen
Kysyi eilen Esalta tuosta asiasta ja hän sanoi, että kylmäaineet ovat vähissä = täyttö ja ei kolise.Kaide kirjoitti:Lainataan topikkia. Mulla nimittäin pitää ilmastoinnin kompura ihmeellistä kolinaa kun kytkeytyy päälle. Kylmää kyllä tulee nätisti, mutta ei viitsi käyttää kun kolisee todella pahasti. Hajoamassa ? vai sekoileeko magneettikytkin jotenkin ?
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7772
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: kompuran hajoaminen
ruttunen kirjoitti:mulla leikkas kompura kii ilmastoinnissa .ilmastoinnin huollossa sanoivat että ei kannata vaihtaa uutta kompuraa jos ei ole huuhdeltu järjestelmää , voi mennä paskaa rikkoutuneesta kompurasta järjestelmään , kysyisin että mitä paskaa sinne järjestelmään pääsee kompurasta jossa on laakeri pettänyt , vai haluuko huolto vaan lisä hommia ja rahaa
Esim alumiini purua....
Minulta Volkswxxxxxxa tilttasi kanssa kompura ( n.3 vuotta vanha ),paikallisessa
merkkiliikkeessä tekivät vaihtotyön.
1pv:n huuhtelivat järjestelmää ennenkuin asensivat uuden kompressorin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7772
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: kompuran hajoaminen
Tarkasta kompressorin öljymäärä....!Kaide kirjoitti:Lainataan topikkia. Mulla nimittäin pitää ilmastoinnin kompura ihmeellistä kolinaa kun kytkeytyy päälle. Kylmää kyllä tulee nätisti, mutta ei viitsi käyttää kun kolisee todella pahasti. Hajoamassa ? vai sekoileeko magneettikytkin jotenkin ?
( kolina saattaa myös tulla viallisesta hihnapyörän laakerista )
Ohjeesta näet tulpan josta tämä suoritetaan,kylmä aineiden ei pitäisi tulla
ulos jos ne eivät ole päässeet vuotamaan koteloon.
Toisaalta jos kylmäaineet vuotavat koteloon niin akseli tiivisteeltä ne pääsevät
sitten ulos.
Ja tämän kyllä huomaa vuotona.
http://www.sanden.com/images/SD_Service_Guide_Rev.2.pdf
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: kompuran hajoaminen
mistä saa kompura öljyä ostaa 

- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7772
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: kompuran hajoaminen
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: kompuran hajoaminen
Eikös näissä ole öljy kylmäaineen seassa?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: kompuran hajoaminen
Noin olen minäkin ymmärtänytMacTurbo kirjoitti:Eikös näissä ole öljy kylmäaineen seassa?

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7772
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: kompuran hajoaminen
Niin minäkin olen luullut, mutta mutta......Firges9000 kirjoitti:Noin olen minäkin ymmärtänytMacTurbo kirjoitti:Eikös näissä ole öljy kylmäaineen seassa?
Aikoinaan kun valittelin myös kompuran äänestä ilmastointi puolen kaveri nykäisi
kotelossa olevan tulpan auki ja kaatoi reiästä öljyä koteloon....
no ääni kyllä hävisi...

Tulppa näkyy kuvassa kyllä ( musta "mötikkä" mäntien toisiopuolella )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: kompuran hajoaminen
Jees, kävin kaverin korjaamolla valittamassa kolinaa. Öljyt sieltä on poissa muttei nyt ollut oikeaa kamaa hyllyssä.9000CD23T kirjoitti:Niin minäkin olen luullut, mutta mutta......Firges9000 kirjoitti:Noin olen minäkin ymmärtänytMacTurbo kirjoitti:Eikös näissä ole öljy kylmäaineen seassa?
Aikoinaan kun valittelin myös kompuran äänestä ilmastointi puolen kaveri nykäisi
kotelossa olevan tulpan auki ja kaatoi reiästä öljyä koteloon....
no ääni kyllä hävisi...
Tulppa näkyy kuvassa kyllä ( musta "mötikkä" mäntien toisiopuolella )
Re: kompuran hajoaminen
Tuo Sandenin ohje ei oikein "auennut" minulle.9000CD23T kirjoitti: Tarkasta kompressorin öljymäärä....!
( kolina saattaa myös tulla viallisesta hihnapyörän laakerista )
Ohjeesta näet tulpan josta tämä suoritetaan,kylmä aineiden ei pitäisi tulla
ulos jos ne eivät ole päässeet vuotamaan koteloon.
Toisaalta jos kylmäaineet vuotavat koteloon niin akseli tiivisteeltä ne pääsevät
sitten ulos.
Ja tämän kyllä huomaa vuotona.
http://www.sanden.com/images/SD_Service_Guide_Rev.2.pdf
Paljonko tuolla kompurassa pitää olla öljyä. Öljyn tyyppi on vissiin kirjoitettu tyyppikilpeen joka on kadonnut

"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
-
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: kompuran hajoaminen
Öljy on kompressorissa, josta se kylmäaineen mukana kulkeutuu järjestelmään. Vuoto vian monesti huomaa neste/öljy vuotona letkuliitoksissa. Vuoto ei ehkä ole silmin nähtävissä, mutta sen huomaan käsikopelolla, jos vuoto on ollut riittävän voimakasta.
Käytössä olevalla kylmäaineella (kaasuyhdistelmä) on merkitystä siinä, mitä öljyä järjestelmässä pitää käyttää. R22 kaasulla käytössä on mineraaliöljy, R134:lla synteettinen erikoisöljy, polyesteriöljy. Järjestelmän tyyppikilvestä näkee käytössä olevan kylmäaineen.
Jos laitoksesta poistuu kylmäainetta, sieltä poistuu myös öljyä ja öljytön kone kolisee.
Käytössä olevalla kylmäaineella (kaasuyhdistelmä) on merkitystä siinä, mitä öljyä järjestelmässä pitää käyttää. R22 kaasulla käytössä on mineraaliöljy, R134:lla synteettinen erikoisöljy, polyesteriöljy. Järjestelmän tyyppikilvestä näkee käytössä olevan kylmäaineen.
Jos laitoksesta poistuu kylmäainetta, sieltä poistuu myös öljyä ja öljytön kone kolisee.
#3621
3 tonttua, 2 satkua ja femma
3 tonttua, 2 satkua ja femma
Re: kompuran hajoaminen
Ja jos ilmastoinnin huolto tehdään oikein, niin kylmäaineiden poistuttua tai osien vaihdon jälkeen lisätään järjestelmään öljyä.GetawayCar kirjoitti: Jos laitoksesta poistuu kylmäainetta, sieltä poistuu myös öljyä ja öljytön kone kolisee.
Lisäys tehdään kulmäaineen sekaan.
Eli, pitäisikö tämä nyt ymmärtää siten että, jos tuota huolletaan oikein ja kylmäaineeseen lisätään öljyä korjausten yhteydessä, ei kompressorin sisällä olevasta öljystä tarvitse murehtia?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: kompuran hajoaminen
tuli purettua kompura ei ollut ilmastointiin päässyt paskaa, muutoin siistit männät ja muut osat paitsi oli aika pask.. kuulalaakerit 
