E: poistettu tekstiä kun löysin/sain hieman lisää infoa...
Mieli nyt äskeisen katsastuksen myötä muuttunut. Vaikka ei mennyt läpi, niin hyvä olo jäi. Asiantunteva ja ammatimies katsastamassa. Ilmeisesti aika paljon Saabeja katsastanut, tai itse Saab mies (sen tuntuman sain). Syy miksi ei mennyt läpi oli oikea käsijarru jonka lukemat 0. Eli ihan perusteltu, ja itsekkin huomannu että kässäri ei oikeen pidä kunnolla. Muutama korjauskehotus tuli kanssa, ja nämä oli jo itsellä tiedossa yhdestä lukuunottamatta. Kehotukset:
-Öljuvuoto. Tiputtaa pari pisaraa. Oma tieto on että luultavasti kampuran etustefa, katsastusmies kertoi että voi olla myös öljypumppu. Selviää pesulla. Tämä menee nyt tutkittavaksi ihan omastakin halusta.
-Jarruvalo jää päälle. Tämä tiedossa ennestään. Katsastusmies kertoi miten korjaan asian itse, kullemma helppo pari mutteria löysäämällä ja säätämällä. Erittäin hyvää palvelua.
-Alustaa hän kehui vuolaasti. Siinä on edelliset ruostekorjaukset jotka tyypilliset Saabille hitsattu kuntoon. Yksi pieni reikä josta tuli korjauskehoitus. Tämä menee hoitoon kunhan löytyy sopiva hitsaaja. Muuten ruosteenosalta kaikki yllättävän hyvin, iskarit sun muut hyvässä kunnossa (sen olen huomannut kyllä itsekkin ajossa)
-Näköeste. Navigaattori ja pieni pupu jonka sain naisystävältä joka roikkui perutuspeilissä

. Kehoitus, ota ne pois seuraavaan katsastukseen
Muuten, kuten itsekkin, hän piti auton olevan hyvässä kunnossa. Ja vaikka hieman ulkopuolisia kauneusvirheitä löytyy, niin ei koskaan ole nikotellut omistusaikanani. Öljyäkään ei ole pahemmin syönnyt/tiputtanut. (Alkuperäinen tavoite oli hankkia auto joka ei jätä tielle ja toimii ilman ongelmia touko-syyskuu 2009 pääsääntöisesti Kehä 1 ajeluun, ja muuten mökkimatkoille jolla ei tarvitse pelkää ohitustilanteita). Eli tämä yksilö saa nytten erikoiskohtelun. Ahtopaineita en ala nostamaan, annetaan vanhalle koneelle (377 tkm) hieman lepoa. Pistetään muut asiat kohdalleen ja saa jäädä jokapäiväiseksi autoksi. Kiitokset edellisille omistajille että on pidetty huolta.
Korjausarvio noista yllämainituista oli noin 160 eur, lukuunottamatta hitsausta ja pupujussin & navigaattorin poistamista

. Hitsaaminen 62 Eur/H, ei pystytty vielä antamaan suoraa arvioita. Tosin siinä saattaa olla että löytyy "tutun-tuttu" joka tekee sen inhimilliseen hintaan. En tiedä onko se 160 nyt sitten paljon, mutta itse en käsijarrua ala säätäämään/uusimaan. Jarruvalon voisin kyllä itse, mutta menköön samaan pakettiin. Kauneusvirheet koitan hieman paranella, mutta toki en maalauta autoa kokonaan uusiksi, vaan lähinnä ovien sisäpuoli ruosteet kuntoon ja jotain lasikuitu systeemiä päälle.