9-3 imusarjan karstamäärä???

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Speed79
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Elo 07, 2009 14:33
Paikkakunta: Päijät-häme

9-3 imusarjan karstamäärä???

Viesti Kirjoittaja Speed79 »

Elikkäs lueskelin täältä että tota 2,2 opelin koneen imusarja karstottuu, no ajattelin että avaan omani ja katon paljon siellä karstaa on niin olihan sitä!
Tässä pari kuvaa

Imusarja
Imusarjan koppa

Mites muilla onko löytyny paljon enemmänkin *mömmöä" imusarjasta?
Viimeksi muokannut Speed79, Ma Elo 24, 2009 14:15. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
9-3 2.2 TiD -00
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Normimäärältä kai tuo näyttää.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Noin vähän? ;)
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

EGR. :roll:
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Speed79
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Elo 07, 2009 14:33
Paikkakunta: Päijät-häme

Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???

Viesti Kirjoittaja Speed79 »

jcarlson kirjoitti:EGR. :roll:
???
9-3 2.2 TiD -00
J.N
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???

Viesti Kirjoittaja J.N »

#3418
Speed79
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Elo 07, 2009 14:33
Paikkakunta: Päijät-häme

Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???

Viesti Kirjoittaja Speed79 »


Juu tiedän ilman googleakin mikä EGR on :lol: . En hiffannut että mitä viesti pelkkä EGR tarkottaa mutta taisi tarkoittaa karstoittumisen syytä :idea:
9-3 2.2 TiD -00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, karstoittumisen syypäähän se on. Hölmöläisen keksintö kuten polttomoottoritekniikan proffa osuvasti kerran totesi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Itse putsailin aikoinaan vanhasta traktori kolkistani ( my 01 ) imusarjan n. 110tkm kohdalla ja se näytti aikalailla samanlaiselta tämän topicin kirjoittaneen kanssa. N. 240tkm kohdalla avasin imusarjan uudestaan ja kas kummaa, paskaa ei ollut kertynyt juuri nimeksikään. Karstan muodostumiseen vaikuttanee paljolti myös ajotyyli. Disukassakin kantsii pitää välistä "vähän" kierroksia....
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???

Viesti Kirjoittaja snuggles »

9-3Tid kirjoitti:Itse putsailin aikoinaan vanhasta traktori kolkistani ( my 01 ) imusarjan n. 110tkm kohdalla ja se näytti aikalailla samanlaiselta tämän topicin kirjoittaneen kanssa. N. 240tkm kohdalla avasin imusarjan uudestaan ja kas kummaa, paskaa ei ollut kertynyt juuri nimeksikään. Karstan muodostumiseen vaikuttanee paljolti myös ajotyyli. Disukassakin kantsii pitää välistä "vähän" kierroksia....
Samaa olen lukenut OCF:n puolelta. Moni tarkistanut myöhemmin, eikä ole tullut niin paljoa.
Omassakin oli jo sadan tonnin kohdalla kiitettävästi karstaa. Laitoin tulpan, niin ei tarvitse kytätä karstoittumisia.

Noen lisäksi imusarjaan pitää päästä öljyä huohottimelta, jotta karstaa kertyy.
Öljyvalintakin voi siis ehkä vaikuttaa asiaan.
Limu
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 16:36

Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???

Viesti Kirjoittaja Limu »

Huh, johan pelottelitte!

Ryhdyin tuumasta toimeen ja katselin heti rakoa kalenterista millon putsaisin itsekkin imusarjan ja tuon surullisen EGR-venttiilin. Kävin jo paikallisessa tarvikeosaliikkeessä eikä sieltä saanut imusarjan tiivisteitä ja EGR-venttiilin tiivistettä. Vaihtaahan ne kannattaa samalla kun sarjan irti ottaa mutta mistä te olette ne ostaneet? Joutuuko käymään marmoritiskillä ja onko minkä hintaset?

Kiitos jo etukäteen! Ja saa kertoa tuleeko johonkin muuhunkin varautua. Ainakin vaihdan venttiilikopan tiivisteen samalla kun purkutouhuihin ruhtyy. Näyttää pikkasen jo räkivän.

Edit: Ei ole vielä kertaakaan putsattu ja kilometrejä nyt 193tkm.
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Speed79
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Elo 07, 2009 14:33
Paikkakunta: Päijät-häme

Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???

Viesti Kirjoittaja Speed79 »

Limu kirjoitti:Huh, johan pelottelitte!

Ryhdyin tuumasta toimeen ja katselin heti rakoa kalenterista millon putsaisin itsekkin imusarjan ja tuon surullisen EGR-venttiilin. Kävin jo paikallisessa tarvikeosaliikkeessä eikä sieltä saanut imusarjan tiivisteitä ja EGR-venttiilin tiivistettä. Vaihtaahan ne kannattaa samalla kun sarjan irti ottaa mutta mistä te olette ne ostaneet? Joutuuko käymään marmoritiskillä ja onko minkä hintaset?

Kiitos jo etukäteen! Ja saa kertoa tuleeko johonkin muuhunkin varautua. Ainakin vaihdan venttiilikopan tiivisteen samalla kun purkutouhuihin ruhtyy. Näyttää pikkasen jo räkivän.

Edit: Ei ole vielä kertaakaan putsattu ja kilometrejä nyt 193tkm.
Esim motonetistä ostin omani, sanoin että katsovat opelin kohdalta ja sieltähän ne löytyi.

27-2361 imusarjan ylä/alaosan väliin tiiviste
27-2360 imusarjan alatiiviste

Polttoaineen paluuletkut kannattaa vaihtaa samalla, 3,2mm polttoaineletkua riittää 1m ja 3kpl t-haara liittimiä.
9-3 2.2 TiD -00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Limu kirjoitti:Huh, johan pelottelitte!

Ryhdyin tuumasta toimeen ja katselin heti rakoa kalenterista millon putsaisin itsekkin imusarjan ja tuon surullisen EGR-venttiilin. Kävin jo paikallisessa tarvikeosaliikkeessä eikä sieltä saanut imusarjan tiivisteitä ja EGR-venttiilin tiivistettä. Vaihtaahan ne kannattaa samalla kun sarjan irti ottaa mutta mistä te olette ne ostaneet? Joutuuko käymään marmoritiskillä ja onko minkä hintaset?

Kiitos jo etukäteen! Ja saa kertoa tuleeko johonkin muuhunkin varautua. Ainakin vaihdan venttiilikopan tiivisteen samalla kun purkutouhuihin ruhtyy. Näyttää pikkasen jo räkivän.

Edit: Ei ole vielä kertaakaan putsattu ja kilometrejä nyt 193tkm.
EGR tais olla o-renkaalla tiivistetty ja tiivisteet tais maksaa melkein kympin marmorilla.
Edit: Meni melkein huijaamiseks, nehä makso melkein kympin kappale mutta motonetist saa myös ku pyytää ooppelin osaa.
Täällä aiempaa juttua:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=73005
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???

Viesti Kirjoittaja mike »

Tuossa 9-5:n nuohouksen työmaa noin 230 tkm:n kohdalta:

http://i169.photobucket.com/albums/u220 ... G_7781.jpg

http://i169.photobucket.com/albums/u220 ... G_7785.jpg

http://i169.photobucket.com/albums/u220 ... G_7775.jpg

Ihan tarkkaan en muista missä kilometreissä egr on vaihdettu (jossain 100-130 tkm:n kohdalla, pitäisi tarkistaa) ja silloin on varmaan nuohottu.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Limu
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 16:36

Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???

Viesti Kirjoittaja Limu »

Mikäs on paras konsti tuon noen irroitukseen/putsaukseen? Olen kuullut puhuttavan puukosta, mutta tuntuu työläältä :wink:

Viime talvena seurasin kun pomo puhdisti Mersun imusarjaa upottamalla se löpöön liukenemaan. Sen jälkeen työkalut olivat tiskiharja, pulloharja ja paineilma. Siistiä tuli.

Onko muita kokemuksia?
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Vastaa Viestiin