Tärinää ratissa oikealle kääntäessä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Tärinää ratissa oikealle kääntäessä

Viesti Kirjoittaja Sabo »

9000 2.3T Aut. -93 paikalta lähtiessä kiihdyttäen oikealle alkaa selkeä tärinä/ravistus/vatkaus ratissa. Suoralla tai vasemmalle kääntäen kiihdyttäessä ei vatkaa.

Epäilemättä vas. puoleinen malja kulahtanut eikö??

Mahdollisesti voisi olla kiikarissa luovuttaja -92 2.3 A vapari. Kysymys kuuluu, että
- voiko tuosta vaihtaa maljaa turboon vai onko se sitä pienempää mallia?
- voisiko tuota vaparin voimansiirtoa jotenkin hyödyntää turboon? vaihtaisi enemmän palikoita, jos näin niin mitä?
- Saako tuota maljaa ehjänä irti järkevästi luovuttajan lootasta?

kiitoksia
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2682
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Tärinää ratissa oikealle kääntäessä

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Minä veikkaisin oikeanpuoleista maljaa.
Tuosta vaparin maljan sopivuudesta en osaa sanoa mittää.
wago76
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 12:34

Re: Tärinää ratissa oikealle kääntäessä

Viesti Kirjoittaja wago76 »

Tiän hyvän korjaamon nokialla, ei halpa mutta pirun pätevä!
Chevrolet blazer
Jeep J-20 "Gladiator"
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Tärinää ratissa oikealle kääntäessä

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Eikö kukaan tiedä?

Kuppi ilmeisesti pienempää mallia, mutta voiko laittaa täyspaineiseen turboon jos vaihtaa koko vetarikompleksin?

Toinen kysymys:
Käykö vaparin aut.laatikon venttilikoneisto turbon laatikkoon?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tärinää ratissa oikealle kääntäessä

Viesti Kirjoittaja jus »

Sabo kirjoitti:Käykö vaparin aut.laatikon venttilikoneisto turbon laatikkoon?
Ehkä voi, mutta vähintäänkin muuttuu vaihtamiset toisenlaisiksi kun ahtopaine ei enää vaikuta vaihtamiskohtiin. Ahtoputkesta vaihteistoon menevä letku pitää tulpata. Et taida haluta kokeilla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Tärinää ratissa oikealle kääntäessä

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Unohdan tuon venttiilikoneiston. Entäpä vetarinmaljan/koko vetarin sopivuus ristiin?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tärinää ratissa oikealle kääntäessä

Viesti Kirjoittaja jus »

Miksi epäilet että malja olisi syyllinen, eihän tripodin asento maljaan nähden juuri muutu kiihdytätkö oikealle/suoraan/vasemmalle? Eikö pyörien asento enemmän vaikuta ulompiin vetoniveliin, sisäkurvin puoleinen on enemmän kääntyneenä, joten epäilyt sinne puolelle.

B234Turbon malja on eri varaosanumerolla kuin muissa (tarkoittaa ilmeisesti 2-litraiset turbot ja vaparit).
http://www.thesaabsite.com/9000/9000cvsandboots.htm

Eikö olisi helppo aloittaa diagnosointi purkamalla oikeanpuoleisesta ulommasta vetonivelestä kuulat pöydälle ja tutkia onko kulumia kupissa tai ristikossa?

http://townsendimports.com/Web/transmis ... c.htm#wear
http://townsendimports.com/Web/transmis ... .htm#cvdis

Onko vemputus/täristys tiuhaa (ulommassa nivelessä kuusi kuulaa, kuusi täräystä per pyörän kierros) vai harvaa (sisemmässä nivelessä/maljassa/tripodissa kolme rullaa, kolme vempausta per pyörän kierros)?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Tärinää ratissa oikealle kääntäessä

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Näin olin ymmärtänyt lukiessani aikaisemmista turinoista, mutta hyvä, että vika ei sitten ole siellä. Sehän on pirun kallis osa. Olisi vaan tarjolla varaosa-autosta ko. ehjiä osia ja mietin että voiko niitä käyttää hyväksi turbo mallisessa.

Tärinä oli kyllä tiheetä ja voimakasta.

Tarkastan seuraavaksi tuon vetarin uloimman nivelen.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Re: Tärinää ratissa oikealle kääntäessä

Viesti Kirjoittaja moksu »

Kerro sitten miltä näytti ulompi.
Itsellä samantyyliset oireet.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2682
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Tärinää ratissa oikealle kääntäessä

Viesti Kirjoittaja CDTA »

jus kirjoitti:Miksi epäilet että malja olisi syyllinen, eihän tripodin asento maljaan nähden juuri muutu kiihdytätkö oikealle/suoraan/vasemmalle?
Muuttuu se käännettäessä juuri sen verran että ilmoittaa kulumisestaan tärinällä, eikä se kuluma kovinkaan kummonen ollu kun edellisestä tonnarista malja/tripoidi vaihettiin ja vanhaa tutkiskeltiin. Oire oli nimenomaan tärinä loivasti oikealle kiihdyttäessä, ja aiheuttaja oikea malja. Ei sen puoleen, voihan murroskin sen tehä.
fbl364
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 14:03
Paikkakunta: Espoo

Re: Tärinää ratissa oikealle kääntäessä

Viesti Kirjoittaja fbl364 »

Eräs vaihtoehto voisi myös olla tiheään ja jurnuttavaan(?) tärinään nimenomaan kiihdytettäessä - välivetoakselin boorien kuluminen. Itselläni aikoinaan täristi ja jurnutti kiihdytettäessä voimakkaasti ja epäilin ihan kaikkea, mutta lopulta syy löytyi yllämainitusta asiasta. Kyseessä oli 2,0 turbotonnari automaattilaatikolla. Uudella väliakselilla katosi värinät ja tärinät. Uskomatonta, totesin tuolloin, mutta jostain syystä jurnutti juuri oikealle kiihdytettäessä eniten.
Hanaa hillitysti!
Vastaa Viestiin